fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Védjegyezési kezdeményezések – fair trade termékek a szupermarketek polcain

Az egyik újabb, és rendületlenül fejlődő lehetőség a méltányos kereskedelemből származó termékek népszerűsítésére a címkézés. Ez Hollandiából ered, először 1988-ban alkalmazták.

A fair trade betör a
szupermarketekbe
A címkézés
célja a megszokott kereskedelmi csatornák igénybevétele, a fair trade
termékekhez való nagyobb hozzáférés érdekében. Így itt valamelyest hiányzik a
termelő és a lerakat közötti bizalmas, közeli kapcsolat, a hagyományos fair
trade
-hez viszonyítva. Itt az importőrök és kereskedők profitorientált
kereskedelmi cégek. A termékeket megszokott kiskereskedelmi lerakataikon
keresztül értékesítik. Meghatározott követelményrendszer teljesítése esetén
viszont a cég jogosult a méltányos kereskedelmet igazoló védjegyet szerepeltetni
áruján. A címkét a fair trade minősítő ügynökségek ítélik oda, így jelezve a
vásárlónak, hogy az áruk termelése és a marketing lánc a fair trade alapelveinek
figyelembevételével működik. Az EU-ban használatos négy méltányos kereskedelmi
védjegy: “Max Havelaar”, “Transfair”, a “Fairtrade Mark” és a “Rättvisemärkt”. A
védjegyet odaítélő szervezetek mind az FLO tagjai (Nemzetközi Fair Trade Címkéző
Szervezetek), amely az EU és nemzetközi szinten koordináló szerepet tölt be.
Egyelőre ezeket a termékeket a nyugat-európai szupermarketek polcain
kereshetjük.


Feltételek
Az odaítéléssel
foglalkozó szervezetek lefektetik azokat a kritériumokat, amiknek meg kell
felelni egy fair trade védjegyet viselő terméknek. Az odaítélési kritériumokat
nemzetközi szinten egyeztetve, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) és az ENSz
Agenda 21 (környezetvédelmi akcióprogram) ajánlásaival összhangban, termékenként
határozzák meg. Így a termelési rendszerek és kereskedelmi minták speciális
jellemzőit is figyelembe tudják venni. Az említett ajánlások olyan területeket
fednek le, mint a munkafeltételek, mérgező rovarirtók folyókba és az ivóvízbe
kerülésének ellenőrzött megakadályozása, a természetes ökoszisztéma
védelme.


Ellenőrzés, nyilvántartás
A
termelők és kereskedők jelentkezhetnek ezeknél a szervezeteknél, hogy jogot
szerezzenek a fair trade védjegy áruikon való megjelentetésére. Ezt a jogot
akkor nyerik el, ha az odaítéléssel foglalkozó ügynökség kielégítően
megbizonyosodik arról, hogy a fejlődő országokban élő termelőktől importált áruk
megfelelnek a termelésre és marketingre vonatkozó méltányos kereskedelmi
alapelveknek. A kritériumoknak megfelelő termelőket és importőröket felveszik a
nemzetközi fair trade nyilvántartásba. A méltányos kereskedelemből származó
termékeket forgalmazni kívánó kereskedőknek bejegyzett forrásoktól kell
vásárolniuk, és saját üzletvitelüknek is meg kell felelnie a vonatkozó
vizsgálati követelményeknek.


Az odaítéléssel foglalkozó szervezetek felelősek a
termelők, importőrök és kereskedők folyamatos ellenőrzéséért, hogy azok biztosan
megérdemeljék a fair trade védjegyek használatát, és hogy szigorúan betartsák a
kritériumokat.


Eljárási díjak, illetékek
A fair
trade védjegyezési eljárások költségeit az importőrök és kereskedők által
fizetett eljárási illetékekből fizetik. Ezeket az illetékeket a forgalom és az
eladás mennyisége alapján számítják ki. Az ügynökségek célja, hogy az eljárási
illetékekből finanszírozzák tevékenységüket. Ez viszont csak akkor lehetséges,
ha elég nagy volumenű kereskedelem épül fel, mivel a regisztrációs és
illeték-költségeket azon a szinten kell megállapítani, amelyen az importőrök és
kereskedők számára ez még megtérül, és biztosítja, hogy a részvételük a
méltányos kereskedelmen további hasznot generál a termelőknek. Ezért kezdetben
az odaítéléssel foglalkozó ügynökségek költségei magasabbak lehetnek a
bevételeiknél, és többen szorulnak egyéb forrásokból, például kormányoktól és
fejlesztéssel foglalkozó civilszervezetektől származó pénzügyi támogatásra.


A fair
trade címke azt igazolja, hogy a termelési és marketing folyamatok megfelelnek a
méltányos kereskedelem kritériumainak. Ez a védjegy a többi, törvény által
meghatározott címkézési kötelezettségen (mint a minőségi besorolás, származás
feltüntetése) kívül esik.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás