fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A vásárlók elvárásai az élelmiszereken lévő jelölésekkel kapcsolatban

Az elhízás az egész világon problémát jelent, ezért az élelmiszerek címkéjén lévő energia- és tápanyagjelölés fontos segítséget adhat a vásárlóknak az élelmiszerek kiválasztásakor, illetve a kiegyensúlyozott étrend összeállításakor.

A hollandiai Wageningen Egyetem marketinggel és vásárlói szokásokkal foglalkozó csoportja arra volt kíváncsi, hogy az európai vásárlók milyen típusú élelmiszercímkéket preferálnak. Elsőként összegyűjtötték a jelölési lehetőségeket. A kalóriatartalom jelzése például történhet abszolút értékben mennyiségre vetítve (pl. 100 g-ban 50 kcal), a kiszerelési egység tápanyag-tartalmára vonatkozóan (pl. 1 adag készétel konzerv (200 g) X kalória), de az információ megjelenhet a csomagoláson akár a napi ajánlott bevitel, vagy az aktivitás függvényében is (pl. a napi ajánlott energiabevitel 10%-a).

A felmérés során négy különböző ország (Németország, Hollandia, Franciaország és Egyesült Királyság) vásárlóival kielemezték, milyen értéket hordozzon az információ, és hol legyen a terméken feltüntetve. Az eredmények szerint a kalória értéke és jelölésének módja abban az esetben nyerte el mindenki tetszését, amikor ez a termék elülső címkéjén kapott helyet, és számmal jelölte a kalória értékét vagy 100 grammra, vagy a kiszerelési egységre, adagra vonatkozóan. Apróbb eltérések természetesen megfigyelhetőek voltak a különböző országok között, minden esetre a címkék tervezése és kivitelezése, valamint ezek hatásainak vizsgálata a jövőben is fontos lesz.

Európa nyolc vezető élelmiszeripari vállalatának kezdeményezésére több országban – így 2007 nyarán hazánkban is – bevezetésre került az INBÉ, vagyis az Irányadó Napi Beviteli Érték (a kezdeményezés honlapja, a Mit is eszem?Mit is iszom?.hu). Ez egy egységes, a korábbiaknál jóval részletesebb élelmiszer-jelölési rendszer; lényege, hogy a csomagoláson látható a termék egy adagra vetített energia (kilokalória) tartalma, vagy a hosszabb változatban az energia, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium mennyisége, illetve az, hogy ezek a tápanyagok egy felnőtt napi tápanyagszükségletének hány százalékát teszik ki.

Az INBÉ az angol nyelvterületen használt GDA (Guideline Daily Amounts) magyar fordítása, amit a tudományos szakértők, a kormányzat, a civil szervezetek és a vállalatok is elfogadtak. Mivel minden ember eltérő szükségletekkel rendelkezik, minden táplálkozási információ kizárólag útmutatóként szolgál.

Az iránymutató energia-beviteli érték 2000 kilokalória, amit egy átlagos fizikai aktivitású, átlagos testtömegű, egészséges felnőtt nő igényei alapján állapítottak meg. Ennek oka, hogy a nők a napi beviteli értékek szempontjából a két véglet, a gyermekek és a férfiak közé esnek. Az energiabevitel egy ugyanilyen kondíciójú felnőtt férfi esetében 2500 kilokalória, míg a gyermekek esetében alacsonyabb, körülbelül 1800 kilokalória. Természetesen a napi tápanyagszükséglet számos tényezőn múlik, mint például a fizikai aktivitás, egészségi állapot, életkor, testmagasság, testtömeg stb. Az INBÉ jelölések az előírt mennyiségeken (pl. 100g) túlmenően megmutatja egy adott élelmiszeradagra vonatkozó tápanyagértékeket is.

Az új jelölési rendszert az Európai Unió legnagyobb élelmiszeripari szereplőit tömörítő érdekszövetség, a CIAA dolgozta ki. Számos országban (Nagy-Britannia, Írország, Olaszország, Németország, stb.) alkalmazzák már sikeresen. Az INBÉ típusú jelölés bevezetését széles körben végzett fogyasztói kutatások előzték meg, amelyekből egyértelműen kiderült, hogy a fogyasztók hasznosnak találták az új jelölést.

 

Forrás: a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Tudományos Életmódtanácsok hírlevele

Kép [cc] Darryl

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás