fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A vásárlásfüggés szenvedélybetegség?

Itt a nyár, s úgy érezzük, frissíteni kell a ruhatárat? Nem bírunk elmenni az új kollekció mellett? Kitört a jódiő és mégis egyre több időt töltünk a bevásárlóközpontokban? Nyugat-Európában már több mint másfél évtizede születtek az első társadalomtudományi elemző és leíró munkák a vásárlásfüggés egyre szembetűnőbb jelenségével kapcsolatban.

A nyolcvanas évek végétől, a kilencvenes évek elejétől az USA-ban, Kanadában, Németországban már határozottan jellemezhető vásárlásfüggő csoportokat figyeltek meg a szociológusok. Az úgynevezett Shopaholics Anonymous mellett egyre több az önsegélyező klub, amelynek tagjai ettől a furcsa kórtól próbálnak szabadulni.

Máig a legalaposabb munkák egyikének számít a Hohenheim Egyetem tanulmánya, amelyben nemcsak felmérések, de önfeltáró mélyinterjúk segítségével rajzolnak képet – ha csak elnagyoltan is – korunk jellegzetes szenvedélybetegéről. Szaporodnak a francia, svájci, osztrák és angol tanulmányok, miként a vásárlásfüggők maguk is világszerte.

A vásárlásfüggés, ez a furcsa szenvedély a kutatók szerint jellegében nagyon hasonlít a kábítószer- és az alkoholfüggéshez. A „beteg” ellenállhatatlan kényszert érez, ha pénz áll a házhoz (vagy a számlára), hogy elmenjen bevásárolni, s ugyancsak magnetikusan vonzzák a leárazások. A függés egyben az önkontroll elvesztését is jelenti, és a dózis is emelkedik: a kényszert csak egyre drágább áruk beszerzésével lehet kompenzálni. Elvonási tünetei a nyugtalanság és pszichoszomatikus betegségtünetek, ennek ellenére a kórkép sokáig felismerhetetlen a „beteg” és környezete előtt is.

A kutatók továbbá megkülönböztetnek úgynevezett „vigaszvásárlókat” és függőket. Ki a függő? Akit a vásárlásélmény stimulál vagy megnyugtat, aki ehhez folyamodik belső üresség érzetekor, vagy amikor feledni akarja a szürke és deprimáló mindennapokat – s akiben kifejezett vadászkedv támad fel vásárlás előtt. Megállapították, hogy a vásárlásfüggés gyakran társul a depresszió mellé, mint kísérőjelenség.

Némelyek az önbizalmukat fokozzák a vásárlással: kompetens és önálló döntéshozóként tűnnek fel maguk előtt, drága boltok törzsvásárlóiként befolyásos és aktív életmódot tükröznek – vonzónak, erősnek, öntudatosnak érzik magukat. Van, aki a partnerének is imponál a presztízsvásárlással, mások egyenesen partnerpótléknak használják a beszerzést.

A vásárlásfüggés inkább magáról az aktusról szól, korántsem a megvásárolt dolgokról. Ezek – főképpen a katalógusból rendelt áruk – gyakran kicsomagolatlanul hevernek vagy állnak stócban odahaza a pincében vagy a ruhák a gardróbszobában, a rajtuk fityegő árcédulával. Sokszor csak egyszer használják a megvett termékeket, a függés egy előrehaladottabb stádiumában pedig eldugják vagy kidobják az újonnan vett árukat a család haragjától való félelemben. Gyakran lapulnak kicsomagolatlan, lejárt szavatosságú élelmiszerek a kamrában, a hűtő mélyén is.

A felmérések szerint a fiatalok és a nők csoportja valamivel veszélyeztetettebb a többinél. Tény azonban az is, hogy a nők „jobban látszanak” a tudományos kutatások számára, ugyanis készségesebben állnak hozzá a terápiás megoldásokhoz, nyíltabban, szégyenérzet nélkül vallanak függőségükről, egyéb problémáikról is.

A legtöbb vásárlásfüggő ember rövid idő eltelte után valamilyen termékcsoportra vagy vásárlási körülményre specializálódik. Van, aki a leértékelések rabja: számára édes mindegy, hogy mit adnak olcsóbban. Más bizonyos bolti környezetre vagy katalógustípusra „szakosodik”. A nők inkább ruhaféléket, cipőt, ékszert, élelmiszert és könyveket vesznek, ezzel szemben a férfiak szívesebben élik ki magukat sportszerek, technikai felszerelések és berendezések, presztízstárgyak beszerzésével. Sokan vallottak arról a mélyinterjúkban, hogy a partnerükkel vagy a főnökükkel lezajlott kiadós veszekedések után fogják magukat, és nagy dérrel-dúrral bevásárolnak. Ez a vigaszvásárlás esete, s nem mellesleg a benne rejlő csíra: ha rendszeres szokássá, funkcionális reakcióvá válik, akkor könnyen válhat belőle valódi függőség.

Magas azoknak a száma is, akik direkt és szinte kizárólagos örömszerző eszközként fordulnak a vásárlás aktusához: „Már csak a vásárlás az egyetlen öröm a számomra. Ha érkezik egy csomag, úgy érzem, karácsony van.” (Más kérdés, hogy miért van szükség az év háromszázhatvankét napján a karácsony-érzetre…)

A kutatók szerint a függés kialakulásához vezető okokat mindenekelőtt a gyermekkorban kell keresni: az erősen korlátozott autonómiájú, a ritkán dicsért és gyakran megszidott kisgyerekekből, inkompetensnek tartott kamaszokból válhat vásárlásfüggő.

Nemcsak a társadalomtudomány, hanem már a pszichiátria is foglalkozik a vásárlásfüggés jelenségeivel. Ám míg ezek a diszciplínák a leírás és a gyógyítás irányában tevékenykednek, addig a média legtöbb ágazata teljes gőzzel gerjeszti a folyamatot, támogatva a függés kialakulását, erősödését. Leghatékonyabb módszere ennek, amikor az érzéseknek – szeretet, gyöngédség, gondoskodás – javakat feleltetnek meg: mosóport, kávét, habfürdőt. Idetartozik, hogy a vásárlásfüggés, szemben például a dohányzással vagy az alkoholfogyasztással, társadalmilag nem diszkriminált.

Sőt.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás