• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Válassz!

2004.11.11. /
Minden híresztelés ellenére TE, a vásárló vagy a piac középpontja: minden miattad és érted van, minden a Te választásodról, fogyasztói döntésedről szól!

A reklám Neked szól, az eladó Téged szolgál ki, az árut Te választod, és Te fizeted ki. Élj a hatalmaddal!

Ne dőlj be!

Normális esetben egy reklám lényegét tekintve igaz, részleteiben pontos, nem tartalmazhat túlzást, kétértelmű kifejezést, ellenőrizhetetlen állítást. Nem lehet megtévesztő, félrevezető, és nem hallgathat el lényeges információkat. Tilos a tudatalattira ható reklám. Magyarországon mégis gyakran találkozhatsz olyan reklámszlogenekkel, amelyek nem felelnek meg a fenti követelményeknek. Ha azonban végiggondolod őket, nem vezethetnek meg.

„legolcsóbb”, „legjobb”, „felülmúlhatatlan”  − Egy reklám csak akkor használhat felsőfokú jelzőt, ha az állítás igaz minden piaci szereplő vonatkozásában, valamint alá tudják támasztani pártatlan szakértői véleménnyel… Ugyanez érvényes két termék, szolgáltatás összehasonlítására. Ritka az ilyen vizsgálat.

„öko”, „bio”, „zöld” – Egy termék kedvező környezeti jellemzőire való utalás tudományos kérdéskörbe tartozik, keresd a „Környezetbarát védjegy”-et és az „Ellenőrzött ökológiai termelésből származó” feliratot vagy nemzetközi megfelelőjüket. Államilag szabályozott ellenőrzési rendszerek garantálják, hogy igényednek és elvárásaidnak megfelelő terméket választhass. A többi ellenőrizhetetlen, önkényes megállapítás, és jelenleg jogilag tiltott.

„cereáliákban gazdag”, „bifidus essensis” – Gyakori módszer, hogy a reklámokban hétköznapi magyar szavak idegen változatát használják, és ezzel akár tudományosság látszatát is keltik. Cereáliákban (= gabonában) gazdag keksz semmiben sem különbözik a többitől, a Bifidus Essensis sem olyan különleges, mint ahogy sejteni engedik: a bifidobaktérium az anyatejben is jelen van. A köpenyes hölgyek és urak kínálta mosópor sem tudományosabb semmivel, mint a többi.

„káros anyagtól mentes”, „egészségre nem káros”, „egészséges” – A hazai jogi szabályozás szerint ma Magyarországon nem kerülhet forgalomba egészségre káros, veszélyes termék, a meglévő kockázati tényezőket pedig fel kell tüntetni. Mi az egészséges, mi egészségesebb, az a mindenkori tudományos állásfoglalások ismeretében jelenthető csak ki, ugyanakkor mindannyian tapasztaljuk, hogy az étkezési divatok és az élelmiszeripar diktálta trendek is befolyásolják a laikusok véleményét. Amennyiben kétségeid vannak, győződj meg az igazságról a szakirodalomban. A reklám sohasem elfogulatlan.

Ne feledd: a legtöbb reklám nem a termékkel, hanem a körítéssel adja el a terméket, tengerparttal, hírességgel, boldogsággal, szexszel… Tárgyat árul, de életérzést kínál, ám ezt az igényedet egy üdítő sem elégítheti ki, ezért vennél még egyet. Ördögi kör, és minden költséget Te állsz.


Olvass!

Sokszor sok helyen elhangzott már, olvasd el a termék címkéjét, a szolgáltatás írásos ajánlatát, az apró betűs részt is.

Egy termék csomagolásán az alábbi információnak mindenképpen rajta kell lennie:


 pontos név (védjegy, fantázianév nem elég),
 gyártó, forgalmazó neve, címe,
 származási hely,
 méret, nettó mennyiség, darabszám,
 összetevők (a lista legelején a legnagyobb arányban jelen lévő összetevő szerepel!),
 lejárat ideje (nagyáruházak gyakran akciósan árulják az utolsó napos termékeket!),
 műszaki jellemzők,
 minőségi osztály,
 energiafelhasználás ismérvei,
 használati és kezelési útmutató (bizonyos termékek, jellemzően műszaki cikk esetén),
 engedélyszám (engedélyköteles termék, szolgáltatás esetén – élelmiszeren mindenképp szerepelnie kell).

Amennyiben ezek a pontok nem szerepelnek a csomagoláson, nem mellékelik a termékhez, szolgáltatáshoz, ne vállalj kockázatot; a választék nagy, részesítsd előnyben a szabályoknak megfelelő termékeket.

Az ár ismerete nélkül se válassz terméket, ne vegyél igénybe szolgáltatást: Magyarországon írásban kell feltüntetni az eladási árat, egységárat (összehasonlítást segíti), szolgáltatás díját, forintban, olvashatóan, egyértelműen. Ha két ár van, és a polcon szereplő összeg más, mint a terméken vagy a szupermarket pénztárgépében lévő, mindig a számodra kedvezőbbet kell figyelembe venni. Ellenőrizd a számládat, különös tekintettel az akciós termékekre, és reklamálj, ha van miért!

Bár a kezdetekben tényleg sok plusz energiaráfordítással jár az állandó olvasgatás, egy idő után, a jól bevált termékek vásárlása esetén már csak rutin.


Kérdezz!

A forgalmazónak, a gyártónak és a szolgáltatónak tájékoztatási kötelezettsége van a fogyasztó felé. Meg kell könnyítenie a választást, ismeretet kell nyújtania az áru vagy szolgáltatás minden lényeges tulajdonságáról, és fel kell készítenie a fogyasztói jogok érvényesítésére.

Ám a mégoly körültekintő címkézés, útmutató is jócskán hagy maga után kétségeket. Ha valamit nem értesz, ha valamilyen információ hiányzik, kérdezd meg az eladótól vagy a szolgáltatótól. Ha nem találsz útmutatót, vagy nincs jótállási jegy, kérd el udvariasan az eladótól még a fizetés előtt. Ne fogadd el, hogy majd postán utánad küldik.

Ha nem áll rendelkezésre elég információ, ne vállalj kockázatot! Széles a kínálat, részesítsd előnyben a jól megismerhető terméket, a segítőkész eladókkal teli boltot, a készséges kiszolgálást.


Utasítsd vissza!

A postán kéretlenül kapott terméket nem vagy köteles megvenni, még akkor sem, ha a mellékelt levél szerint a fizetést csak a visszaküldéssel kerülheted el. A kéretlen szórólapok ellen kérheted személyes adataid titkosítását a helyi önkormányzat jegyzőjénél.

Ha katalógusból, internetről rendelsz, és a terméket kézhez kapva csalódott vagy, nyolc napon belül visszakérheted az árát. Biztosabb lehetsz a dolgodban, ha ellátogatsz a cég mintaboltjába.

Ha nem akarod, hogy a lakásod tele legyen nem kívánt kacattal, a szemetesed pedig használat nélkül kidobott tárgyakkal, felesleges papírral, ne fogadd el az ingyen mintákat, ne kérj nejlonzacskót a duplacsomagolt termékhez, ne fogadj el minden szórólapot. Ne add meg a boltokban címedet kérdőíven, piackutatáson, nyereményakción, ha nem akarsz folyton reklámlevelet kapni. Ne vedd meg, ne fogadd el, amire nincs szükséged.

Légy határozott, józan és körültekintő! A Te pénzed, Te döntesz!

A cikk eredeti változata a Tudatos Vásárló "A fogyasztó hatalma" című, első számában jelent meg, 2004. júniusában.







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében