| Gulyás Emese
Újabb terep a gyerekek meghódítására: az internet
A világ fogyasztóvédelmi szervezetei egyhangúlag foglalnak állást a gyerekeknek szóló reklámok ellen. Ám a világszintű tiltakozások ellenére a vállalati szektor újabb eszközt talált a gyerekek befolyásolására: az internetet.
A hirdetők a gyerekek megnyerésére számos eszközt
bevetettek már a tévéreklámtól kezdve az iskolai hirdetésekig. E technikák
mindegyike megkérdőjelezhető etikai szempontból.
Az internet egyértelműen az új generáció médiuma: a
szabadságot, a változatosságot szimbolizálja, a felkínálkozó újdonságok sora
szinte végeláthatatlan. Éppen ezért az internet a hirdetők paradicsoma, hiszen
rendkívüli vonzerővel bír a fiatalok számára, a reklámozóknak pedig a gyermeki
gondolatokba való bejutás számtalan lehetőségét rejti magában. Itt a gyerekek
felügyelet nélkül kóborolnak, nem kell megbirkózni a szülők vigyázó
tekintetével.
Magyarországon az internet elterjedtsége, és használata
még mindig alacsony a nyugati országokhoz képest. Az elterjedtséget viszont jól
jellemzi, hogy elsősorban a fiatalabb generáció használja. Társadalomtudományi
felmérések kimutatták, hogy a 14 évesnél idősebb lakosság közel húsz százaléka
internetezik, ám a 14-17 éves generációban ez az arány kiugró, majdnem hetven
százalék.
Ezt a viszonylag nagy – és egyre növekvő – arányt
felismerve máris megjelentek itthon az első olyan oldalak, amelyek különböző
technikák bevetésével a gyerekeket próbálják meg rávenni valamely termék
vásárlására. Több édességgyártó cég létrehozott már önálló, kizárólag a saját
márkára épülő internetes játékoldalt, ahol a gyerekekben játék közben építi ki
az adott termékhez kötődő márkahűséget. Megjelentek azok a tematikus
gyerekoldalak is, amelyek a korcsoportot érdeklő témákat gyűjtik össze, pl.
mesék, rajzok, játékok. Ezek a webkikötők a gyerekeket célzó hirdetők számára
újabb lehetőséget biztosítanak reklámjaik
eljuttatására.
Az internetes gyerekoldalak a népszerű netes
tevékenységek elérhetővé tételével vonzzák oda a célcsoportot. A gyerekek
kedvencei a zenehallgatás és letöltés, az e-mailezés, játékok letöltése.
Mindezekhez a korosztály számára kidolgozott design és tartalom párosul. A
felsorolt tevékenységek mindegyike, amellett, hogy szórakoztatja a gyerekeket,
lehetőségeket tartogat a hirdetők számára, akik a lehető legfiatalabb korban
igyekeznek kapcsolatot kialakítani velük.
Azok a
cégek, akik nem haboznak a gyerekeket az interneten is megcélozni
reklámüzeneteikkel, a következő online marketing stratégiákat dolgozták ki, hogy
márka üzeneteiket eljuttassák a célcsoporthoz:
-
Olyan szavak és képek használata,
amelyek azt az érzést közvetítik, hogy a weboldal egy „hely” vagy
„világ”. -
Barátságos rajzfigurák,
amelyek a gyerekek termékkel és cégekkel való azonosulását segítik elő. (Ez
különösen jól működik, ha a gyerek a karaktereket a tévéből vagy
játékboltokból látja
viszont.) -
Interaktív játékok és tevékenységek, mint a színező
oldalak, keresztrejtvények, és szókeresők, amik a márkatermékeket és a
karaktereket szerepeltetik. -
Klubok, amelyekhez a gyerekek csatlakozhatnak, és
versenyek, amiben díjakat nyerhetnek. -
Banner hirdetések, amik a látogatót más kereskedelmi
weboldalakra továbbítják. -
Márkával kapcsolatos „e-képeslapok”, amiket a gyerekek
barátaiknak és családjuknak küldhetnek el.
Hasonló stratégiákat használnak nagyobb gyerekekkel való
kapcsolatteremetésre. A tinédzsereket célzó kereskedelmi
weboldalak:
-
Úgy
mutatkoznak, mint a tinédzser szubkultúra részei: szülőknek tilos a
belépés! -
Sztárokat
alkalmaznak az üzenet közvetítésére, -
Merész
és feltűnő grafikát és korcsoport-specifikus tartalmat
használnak, -
Online
közösségeket építenek chat és e-mail
segítségével, -
A
legújabb zenei divatot, sport trendeket és sztárpletykákat szerepeltetik,
valamint sekélyes humort és „trendi” nyelvezetet
használnak, -
Rejtvényeket,
versenyeket, és márkához kapcsolódó játékokat ajánlanak.
Láthatjuk tehát, hogy a reklámozók megint egy lépéssel a
szülők előtt járnak, céltudatosan, minden eszközt bevetve nevelik a gyerekeket
„hűséges fogyasztókká”. Magyarországon mind az internetes, mind a gyerekeknek
szóló reklámozás igen laza szabályokat ír elő. A kettő határterületén pedig
kifejezetten ex-lex állapotok uralkodnak. Semmi nincs, ami a pedagógusokat és a
szülőket támogatná a gyerekek világát elöntő reklámdömping megfékezésében.
Emellett hiányoznak azok a szemléletformáló tevékenységek is, amelyek a
fogyasztás egészségügyi, vagy akár a természeti környezetre gyakorolt hatására
hívná fel a gyerekek figyelmét.