fbpx

| Gulyás Emese

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Újabb terep a gyerekek meghódítására: az internet

A világ fogyasztóvédelmi szervezetei egyhangúlag foglalnak állást a gyerekeknek szóló reklámok ellen. Ám a világszintű tiltakozások ellenére a vállalati szektor újabb eszközt talált a gyerekek befolyásolására: az internetet.

A hirdetők a gyerekek megnyerésére számos eszközt
bevetettek már a tévéreklámtól kezdve az iskolai hirdetésekig. E technikák
mindegyike megkérdőjelezhető etikai szempontból.

Az internet egyértelműen az új generáció médiuma: a
szabadságot, a változatosságot szimbolizálja, a felkínálkozó újdonságok sora
szinte végeláthatatlan. Éppen ezért az internet a hirdetők paradicsoma, hiszen
rendkívüli vonzerővel bír a fiatalok számára, a reklámozóknak pedig a gyermeki
gondolatokba való bejutás számtalan lehetőségét rejti magában. Itt a gyerekek
felügyelet nélkül kóborolnak, nem kell megbirkózni a szülők vigyázó
tekintetével.

 

Magyarországon az internet elterjedtsége, és használata
még mindig alacsony a nyugati országokhoz képest. Az elterjedtséget viszont jól
jellemzi, hogy elsősorban a fiatalabb generáció használja. Társadalomtudományi
felmérések kimutatták, hogy a 14 évesnél idősebb lakosság közel húsz százaléka
internetezik, ám a 14-17 éves generációban ez az arány kiugró, majdnem hetven
százalék.

Ezt a viszonylag nagy – és egyre növekvő – arányt
felismerve máris megjelentek itthon az első olyan oldalak, amelyek különböző
technikák bevetésével a gyerekeket próbálják meg rávenni valamely termék
vásárlására. Több édességgyártó cég létrehozott már önálló, kizárólag a saját
márkára épülő internetes játékoldalt, ahol a gyerekekben játék közben építi ki
az adott termékhez kötődő márkahűséget. Megjelentek azok a tematikus
gyerekoldalak is, amelyek a korcsoportot érdeklő témákat gyűjtik össze, pl.
mesék, rajzok, játékok. Ezek a webkikötők a gyerekeket célzó hirdetők számára
újabb lehetőséget biztosítanak reklámjaik
eljuttatására.

Az internetes gyerekoldalak a népszerű netes
tevékenységek elérhetővé tételével vonzzák oda a célcsoportot. A gyerekek
kedvencei a zenehallgatás és letöltés, az e-mailezés, játékok letöltése.
Mindezekhez a korosztály számára kidolgozott design és tartalom párosul. A
felsorolt tevékenységek mindegyike, amellett, hogy szórakoztatja a gyerekeket,
lehetőségeket tartogat a hirdetők számára, akik a lehető legfiatalabb korban
igyekeznek kapcsolatot kialakítani velük.

Azok a
cégek, akik nem haboznak a gyerekeket az interneten is megcélozni
reklámüzeneteikkel, a következő online marketing stratégiákat dolgozták ki, hogy
márka üzeneteiket eljuttassák a célcsoporthoz:

  • Olyan szavak és képek használata,
    amelyek azt az érzést közvetítik, hogy a weboldal egy „hely” vagy
    „világ”.
  • Barátságos rajzfigurák,
    amelyek a gyerekek termékkel és cégekkel való azonosulását segítik elő. (Ez
    különösen jól működik, ha a gyerek a karaktereket a tévéből vagy
    játékboltokból látja
    viszont.)
  • Interaktív játékok és tevékenységek, mint a színező
    oldalak, keresztrejtvények, és szókeresők, amik a márkatermékeket és a
    karaktereket szerepeltetik.
  • Klubok, amelyekhez a gyerekek csatlakozhatnak, és
    versenyek, amiben díjakat nyerhetnek.
  • Banner hirdetések, amik a látogatót más kereskedelmi
    weboldalakra továbbítják.
  • Márkával kapcsolatos „e-képeslapok”, amiket a gyerekek
    barátaiknak és családjuknak küldhetnek el.

 

Hasonló stratégiákat használnak nagyobb gyerekekkel való
kapcsolatteremetésre. A tinédzsereket célzó kereskedelmi
weboldalak:

 

  • Úgy
    mutatkoznak, mint a tinédzser szubkultúra részei: szülőknek tilos a
    belépés!
  • Sztárokat
    alkalmaznak az üzenet közvetítésére,
  • Merész
    és feltűnő grafikát és korcsoport-specifikus tartalmat
    használnak,
  • Online
    közösségeket építenek chat és e-mail
    segítségével,
  • A
    legújabb zenei divatot, sport trendeket és sztárpletykákat szerepeltetik,
    valamint sekélyes humort és „trendi” nyelvezetet
    használnak,
  • Rejtvényeket,
    versenyeket, és márkához kapcsolódó játékokat ajánlanak.

Láthatjuk tehát, hogy a reklámozók megint egy lépéssel a
szülők előtt járnak, céltudatosan, minden eszközt bevetve nevelik a gyerekeket
„hűséges fogyasztókká”. Magyarországon mind az internetes, mind a gyerekeknek
szóló reklámozás igen laza szabályokat ír elő. A kettő határterületén pedig
kifejezetten ex-lex állapotok uralkodnak. Semmi nincs, ami a pedagógusokat és a
szülőket támogatná a gyerekek világát elöntő reklámdömping megfékezésében.
Emellett hiányoznak azok a szemléletformáló tevékenységek is, amelyek a
fogyasztás egészségügyi, vagy akár a természeti környezetre gyakorolt hatására
hívná fel a gyerekek figyelmét.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás