fbpx

| Fertetics Mandy

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Új felmérés a vásárlók tudatosságáról

Attól tudatos a vásárló, hogy ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát?
A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért a vállalatokat illető elvárásainkat és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos tájékozottságunkat vizsgálta.

Amikor a vállalatok fenntarthatóságáról, környezeti teljesítményéről vagy társadalmi felelősségvállalásáról beszélünk szakmai körökben, egyre inkább elhangzik az érv: mindezek előbb-utóbb „versenytényezővé” válnak, a fogyasztók is egyre tudatosabbak, és nyomást gyakorolnak majd a vállalatokra.

A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) a GFK-val együttműködve próbára tette ezt a feltételezést. Azt vizsgálták, mennyire tájékozott, milyen véleményen van a magyar felnőtt lakosság a vállalatok társadalmi szerepvállalásáról és a fenntartható fejlődés fogalomköréről.

A kutatást a BCSDH kezdeményezésére a GFK végezte el. A kérdéseket, témákat a BCSDH tagjai, valamint a GFK munkatársai közösen, intuitív módon alakították ki (külső CSR-szakértőt nem vontak be a kutatás kidolgozásába). Tervezik, hogy minden évben megismétlik a kutatást, és figyelemmel kísérik a változást, amelynek előidézésében ők is közreműködnének (elsősorban a kormányzati döntések befolyásolásával).

Tájékozatlanok a magyarok?

A közvélemény-kutatás adatai alapján elmondható, hogy a lakosság mindössze 14%-a rendelkezik hozzávetőleges információval és mindössze 3%-a tudott pontos fogalmi meghatározást adni a fenntartható fejlődéssel kapcsolatban. A vásárlói tudatosság a magyar lakosság harmadára jellemző. A vállalatok által előállított termékek, illetve kínált szolgáltatások kiválasztásakor a válaszadók közel 10%-a fordít figyelmet arra, hogy a megvásárolt termékek mennyire követik a fenntartható fejlődés szempontjait.

Jellemzően a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező, magasabb státuszú és jobb jövedelmi helyzetben lévő válaszadók voltak informáltabbak és adtak pozitívabb válaszokat.

A válaszadók 54%-a igényelne több információt, ez komoly feladatot jelent mind az üzleti szférának, de más szereplőknek is: civil szervezeteknek, kormányzatnak, hatóságoknak. A bővebb felvilágosítást igénylő válaszadók többsége a 20-39 éves korosztályba, valamint régiós besorolás szerint a Közép-Dunántúlon, valamint az Észak-Magyarországon élők közé tartoznak.

Sajnos a válaszadók 44%-a nem lenne hajlandó többet fizetni a fenntarthatóbb termékekért. De ne riasszon el minket ez az arány, hiszen hiteles és megbízható információk birtokában már a lakosság kétharmada lenne hajlandó többet fizetni egy adott termékért, amelyről pontosan tudja, hogy előállítója figyelembe veszi a fenntartható fejlődés szempontjait. Ráadásul azt is megtudtuk, mitől lesz hiteles az információ a lakosság számára: elsősorban a civil szervezeteket tartják megbízható információforrásnak.

 

A válaszadók 10%-ával fordult már elő, hogy egy terméket kimondottan azért nem vásárolt meg, mert olyat hallott vele kapcsolatban, amely sérti a fenntarthatóság elveit.

Amikor arra kérték a válaszadókat, hogy mondjanak példát, mi tartozik a fenntartható fejlődés témakörébe, legtöbben a környezetvédelemmel azonosították (33%). Említették még a gazdaságfejlesztést (10%) és az életszínvonal megtartását valamint növelését (7%) is. Minden huszadik válaszadó az alternatív energiákat említette, 3% a folyamatos fejlődést, míg 2% a biotermékeket nevezte meg példaként.

Mit üzennek az eredmények a vállalatoknak? A válaszadók 13%-a nyilatkozott úgy, hogy szerinte a magyarországi cégek elegendő figyelmet fordítanak a fenntartható fejlődés elveinek megfelelő működésére, ám 64% ellentétes véleményen volt. A vállalatoktól tehát sokkal nagyobb aktivitást várnak el a fogyasztók!

Elsősorban az egészséges és biztonságos munkakörülmények megteremtését tartják a vállalatok felelősségének. Közös felelősséggel kell a vállalatoknak és az államnak megoldania a környezetvédelem és kutatás-fejlesztés kihívásait, és csupán 23% szerint feladata az üzleti szférának a civil szervezetek támogatása. A fogyasztóvédelem már 85% szerint elsősorban az állam feladata, mint ahogy a szegénység problémája, az egészségügy vagy akár az oktatás is. Ezekben a feladatokban csak csekély szerepet szánnak a vállalatoknak a megkérdezettek.

Kétségeink

Aktuális és fontos, hogy ebben a témában kutatás készüljön hazánkban. Fontos, hogy megismerjük, figyelemmel kísérjük és a fenntarthatóság irányába kormányozzuk a lakosság fogyasztási szokásait. A vevő minden egyes forintjával szavaz a fenntarthatóság mellett vagy ellen: ezt tudatosítani kell mindenkiben.

A kutatás eredményei talán nem is olyan meglepők, ha tekintettel vagyunk a hazai fogyasztói eufóriára, amely sokunkat még hatalmában tart. Ugyanakkor a kutatás során feltett kérdéseket (legalábbis azokat, amelyeket a sajtótájékoztatón megismertünk) túlságosan „szakmai” megfogalmazásban tették fel. Az olyan a kifejezések, mint „etikai kódex” még szakmai berkekben sem ugyanazt jelentik mindenkinek, nemhogy a laikusok számára, akik még a fenntartható fejlődés fogalmával sem nagyon találkoztak. Egy fogyasztónak nem feltétlenül kell tudnia pontosan idézni a fenntartható fejlődés ezerfajta definíciójának egyikét ahhoz, hogy környezetkímélő és etikus módon vásároljon és éljen.

Emellett alapvető témák – mint például a munkavállalói jogok figyelembevétele – meg sem jelentek a kutatásban (explicit értelemben).

Talán relevánsabb eredmények születnek, ha a jövőben hétköznapibb szóhasználatban fogalmazzák meg a kérdéseket, témákat, hogy ténylegesen a fogyasztók, vásárlók, laikusok problémáira derüljön fény, az ő véleményüket ismerhessük meg. (Ne pedig szakmai tájékozottságukat vizsgáljuk.)

A BCSDH igazgatója, Kriza Máté sajtótájékoztatón elhangzott ígérete szerint a kutatás teljes leíró anyaga megtalálható lesz a http://www.bcsdh.hu/ honlapon.

 

 

Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (Business Council for Sustainable Development in Hungary)
A szervezetet – amely a World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) nevű nemzetközi üzleti koalíció hazai tagjaként kezdte meg a tevékenységét – 2005 májusában alapította hét vállalat (Concordia, Denso, ING, Lapker, OTP Alapkezelő, Shell és Vegyépszer). Tagvállalatai elkötelezettek amellett, hogy mindennapi tevékenységük során az üzletiek mellett figyelembe vegyék a környezeti és társadalmi szempontokat is. Hitük szerint a fenntarthatóság elveinek gyakorlati alkalmazása nemcsak pozitív hatással van a vállalat környezeti és társadalmi teljesítményére, hanem piaci versenypozícióját is erősíti, ezáltal növeli a vállalat értékét. Azt vallják, hogy az üzleti szféra szemszögéből a „termelj és fogyassz kevesebbet” célkitűzés önmagában nem megfelelő válasz a fenntarthatóság kihívásaira, sokkal inkább a „termelj és fogyassz másképpen” vezethet tartósabb eredményre. A szervezethez alapítása óta még három vállalat csatlakozott: a Holcim, a MOL és a Paksi Atomerőmű.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás