• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Túlvásárlás és stresszevés - koronavírus étkezési kisokos

2020.03.27. /

A koronavírus-járvány miatti korlátozások hatására az emberek drámai módon vásárolják fel a különböző élelmiszereket. A Napi Táptudás blog kezdeményezésére táplálkozástudományi szakemberek és dietetikusok, valamint szervezetek fogtak össze, így elkészült az a tájékoztató infografika, amely segít a legégetőbb kérdéseket megválaszolni.

Érdemes-e élelmiszert felvásárolni? Miből mennyi legyen otthon? Biztonságosak-e a tartós élelmiszerek? Szükséges-e étrendkiegészítőket szedni? Ezekben a kérdésekben segítünk támpontokat adni.

 

1. Vásároljunk keveset, együnk mértékkel 

A legfontosabb az, hogy igyekezzünk higgadtnak maradni, és gondoljunk másokra is. Mindenki segíthet másoknak azzal, ha nem vásárol több élelmiszert annál, mint amennyi valóban szükséges. A legnagyobb veszély, ami most az élelmiszer-ellátást fenyegeti az az, ha megrohamozzuk a boltokat és hónapokra betárazunk. Így valóban akadozhat az ellátás. Bár az infografikára csak a leglényegesebb információk fértek rá, de mindannyian igyekszünk részletesebb segítséget nyújtani az oldalainkon - hívja fel a figyelmet az ötletgazda, Papp Andrea táplálkozástudományi szakember.

A Felelős Gasztrohős Alapítvány igazgatója, Varga Judit az élelmiszerpazarlás megelőzésére hívja fel a figyelmet: „Most kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogy lehetőleg ne pazaroljunk el élelmiszert. Érdemes okosan kihasználni a fagyasztónk kapacitását, akár előre megfőzni néhány nagyobb adagot, amit később csak ki kell olvasztani. Jól jöhetnek a száraz hüvelyesek, a jól tárolható zöldségek, és az olyan ételmentő receptek, mint a mákos guba. Ki tudja, akár még néhány hasznos új konyhai szokást is felvehetünk ezalatt a furcsa időszak alatt!

Az egészséges táplálkozás alapelveinek követése most is elengedhetetlen. Fontos, hogy a karantén idején is próbáljuk betartani az egészséges táplálkozás szabályait. Készítsünk zöldséges ételeket, együnk naponta egyszer valamilyen teljes értékű gabonából készült ételt, fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, hüvelyeseket, olajos magokat, halat, tojást. Folyamatos nassolás helyett tartsunk napirendet, amihez napi három-öt étkezés tartozik. Ha unatkozunk vagy stresszelünk, evés helyett mozogjunk kicsit vagy olvassunk bele egy jó könyvbe.

 

Komoly esély a stresszevés

Az érzelmi evés kockázata hatványozottabban előfordulhat ezen időszak alatt, amit a stressz, szorongás, magány, unalom, szomorúság, harag egyaránt okozhat. Nem érdemes irreálisan nagy mennyiségű alapanyagot felhalmozni otthonunkban, így a túlevés rizikóját is csökkenthetjük. Állítsunk fel magunknak egy napirendet, melyben legyenek ismétlődő, egészséget támogató, rituálészerű szokások, mint például a napi ötszöri étkezés, folyadékfogyasztás, és rendszeres otthoni testmozgás.

A mostani időszak legyen inkább egy új, tudatosabb és egészségesebb életmód kezdete, és ne az unaloműző evésé – fogalmaz Zsigovits Angelika, a Smartfood Coach táplálkozástudományi szakembere.

 

A fenti grafikához a Tudatos Vásárlók részéről mi annyit tennénk hozzá, hogy a tejtermékek és húsáru mennyiségét etikai és fenntarthatósági megfontolásból nyugodtan csökkentheted és kiválthatod növényi fehérjeforrással és megfelelő vitaminpótlással.

A projekt grafikusa, Kőfaragó Anna szerint is rendkívül fontos, hogy a lakosság hiteles információkhoz jusson: “Fontosnak tartom, hogy ezekben a bizonytalan időkben, amit a járvány okoz, a félelemkeltés helyett valós szakértői információkat és segítséget kapjanak az emberek."

Főkép: freepik.com

A TVE semmilyen formában nem fogad el cégektől támogatást, adományaitok segítségével tudunk utánajárni a termékek egészségi és környezeti hatásainak.

Így tudsz támogatni minket:

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete Bank neve:    Magnet Bank Számlaszám:    16200106-00108490-00000000 IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000 Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!


 









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében