fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Trükkök az élelmiszerárak emelkedésének leplezésére

Kevesebb tartalom, módosított összetétel, új csomagolás; ilyen és ehhez hasonló módszereket alkalmaznak az élelmiszergyártók az áremelés leplezésére.

A rejtett áremelés lényege, hogy olyan módszereket használnak a gyártók, hogy a vásárlónak első látásra nem tűnik fel az áremelkedés.

Az egyik gyakori módszer, hogy ugyanazért az árért kevesebb terméket kínálnak, a csomagolás nem változik (vagy valamivel kisebb lesz), “csak” a termék mennyisége csökken, pl. egy keksz 330 grammról 300 gramm lesz. Ezt a fajta változtatást tapasztalhattuk már joghurtoknál is, a doboz kissé összement, az ár pedig maradt.

Nagyjából az ellenkezője, amikor csak a csomagolás változik, és emiatt emelkedik az ár: új színek, más minták. Tehát egy designváltással terelik el a figyelmünket arról, hogy a termék maga valójában nem változott. Nem feltétlenül kapcsolódik hozzá reklámkampány, nincs új íz, nincs másik változat, nincs csökkentett energiatartalom vagy egyéb, fontos tudnivaló, szimplán a csomagolás. Érdemes ilyen esetben megnézni a régebbi verzió árát is, ha valahol még elérhető, hogy legyen összehasonlítási alapunk.

Az összetétel módosítása is egy olyan változtatás, amire nem éppen könnyű felkészülni vagy észrevenni. Az ok lehet egy korábbi alapanyag helyettesítése olcsóbbal, de persze ez sem szükséges hozzá. Megtörténhet, hogy egy korábban még 100%-os gyümölcslé már csak 50%-ossá változik, sőt, egy összetevőt kis is lehet venni ily módon.

Az élelmiszerek címkéze szigorúan szabályozott, hogy pontosan miket kötelező rajta feltüntetni, alábbi cikkünkben részleteztük.

 

Mit tehetünk?

Ha nem is minden alkalommal, de időről időre nézzük meg a termékek címkéjét. Ember legyen a talpán, aki fejben tudja tartani kedvenc termékeinek teljes összetételét és kiszerelését, de a rendszeres szemlézés segíthet abban, hogy észrevegyük az efféle változásokat.

Hazánkban is figyelmet kapott már egy-egy ilyen eset, pl. a kávé esetében, ebben az anyagban pedig a korábbi, viszonylag szigorú szabályozás feloldásának hátteréről is beszámolnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás