• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Tetrapukk

2004.02.03. /
Dollárszagú Dobozos Dezső egyszer csak itt termett. Állítólag nem bírta tovább nézni, hogy milyen ciki ez a csöpögő zacskós, csörgő üveges magyar rendszerváltás. Azt mondta, hogy neki lenni sok-sok tőke, és ha ő iderittyenteni nekünk a tájba egy italdobozgyárat, attól kezdve csak úgy tejel majd a tetratőgyű magyar marha!

A kereskedelem bólogatott. Unta már a hűtőpultot törölgetni, meg hogy a vásárlóknak van pofájuk visszajampizni a boltba és üres üvegeikért visszakérni a betétdíjat. Mennyivel jobb bolt ennél az itallal együtt eladni a csomagolóanyagot is (a dobozcsomagolás 20-30 Ft-tal drágítja az italt). Vegye csak meg, vigye csak haza a palimadár, aztán csináljon vele, amit akar. „Ó vell, vell palimeder – nyelvelt a dobozgyártó – az üres papírdobozt aztán lehet megtartani magadnak, vagy lehet kidobni saját környezetbarát szemétdombra. Ó, jeee, ez heppi választás neked egy szabad országban.”

 

És ezzel nekilendült az italok bedobozolása. Mára az üveges ivólevek gyakorlatilag eltűntek, az eladott tej 30%-a pedig dobozos tartós tej. A dobozgyártók kasszíroznak, a boltok szintúgy – miközben Magyarországon évente körülbelül másfél milliárd kombinált italosdoboz repül a szemétbe (literes dobozok meg a szívószálas szopókészülékek).

 

Ehhez előbb persze a fogyasztókat "át kellett állítani” a dobozos italra. A tartós tejnél ez azért nehéz, mert a tejet bedobozolás előtt – pont a többhónapos eltarthatóság végett – igen magas hőmérsékleten hőkezelik. Ez jelentős mértékű vitamin- és tápértékcsökkenést okoz, miközben a tej elveszti friss ízét és jellegzetes zamatát. Ellentétben a "csak" pasztőrözött zacskós tejjel, amely 4-5 napig tejízű és friss marad. Ezért hívják friss tejnek. No problem, a minőségi kérdést a tetrareklám egy laza barbatrükkel megoldotta. Így lett nálunk a tartósból "hosszanfriss".

Hossssszanfriss tej - nesze balek magyar, ezt kapd el!

 

A másik szójáték a "kartondoboz", amely magát a csomagolást hivatott bezöldíteni. Mint tudjuk a papírból, alufóliából és műanyagrétegekből összesajtolt kombinált dobozok gyártása súlyos környezetterheléssel jár, ráadásul az üres dobozt gazdaságosan újrafeldolgozni nálunk képtelenség. Az igazi papírral ellentétben ez előregyártott szemét - amit kartondobozként reklámozni és papírkonténerben összegyűjtetni a környezet és a fogyasztók hülyítése.

 

Miként a dobozgyártó TetraPak prospektusa is, amelyben a világcég újmagyarul mondja bele a képünkbe a frankót. "A mi környezetvédelmi tudatosságunk, a tejüzemek és a felhasználók tudatosságához hasonlóan annyira nyilvánvaló, mint amennyire szükséges"

Annyira nyilvánvaló, amennyire szükséges… Ugye értik???









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében