• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Termékteszt: Gyümölcsjoghurtok

2008.10.07. /

Tippek gyümölcsjoghurt-választáshoz

 

Milyen gyümölcsjoghurtot egyek?

A legegyszerűbben úgy kerülhetjük el a káros vagy felesleges összetevőket tartalmazó gyümölcsjoghurtokat, ha magunk keverjük össze a joghurtot és az összeturmixolt gyümölcsöt vagy (házi) lekvárt. Így nem kell olvasószemüveggel és E-számjegyzékkel elindulni vásárolni, hogy a csomagoláson mikroszkopikus méretben szerepeltetett összetevőket, kalóriamennyiséget elolvashassuk.

Az általunk vizsgált termékek közül csupán kettő volt hasonlóan egyszerű összetételű: a Zöldfarm biojoghurt (10,6g szénhidrát/100g) és a Cserpes Műhely joghurtja 4 összetevővel (tej, gyümölcs, cukor, joghurtkultúra).

Itt jegyezzük meg, hogy a felpuffadt tetejű, még nem lejárt szavatosságú joghurtokat bátran lehet fogyasztani, a kidudorodó fedőfólia ugyanis csak a joghurtban még élő, áldásos hatású tejsavtermelő baktériumok által termelt szén-dioxid jelenlétét jelzi. Az általunk vizsgált készítmények közül a Zöldfarm és a Cserpes joghurt „puffadt fel".

 

A gyümölcsjoghurtok beltartalmi értéke

A gyümölcsjoghurtok mellett szóló egyik fontos érv, hogy nagyon egészséges - elsősorban a savanyított tejtermékek legjellemzőbb ásványi anyaga, az ép fogakhoz és a csontok fejlődéséhez szükséges kalciumtartalma (120 mg/100 g) miatt. A szervezetbe joghurttal bevitt kalcium az élelmiszerekhez utólag hozzáadott vagy táplálék-kiegészítőkben található kalciumhoz képest sokkal jobban felszívódik, hasznosul, érdemes tehát a fejlődésben lévő fiataloknak és a csontritkulással küzdőknek sok joghurtot enni. Jellemző a joghurtra még a B1- és B2-vitamin, A- és K-vitamin, kisebb mennyiségben karotin-, illetve az ásványi anyagok közül a már említett kálcium mellett a kálium-, nátrium-, foszfor- és cinktartalom is.

A joghurtok fehérjetartalma legalább 2,8%-kell, hogy legyen; gyümölcsjoghurtokban a joghurt arányával arányos mennyiség a kötelező minimum. A gyakorlat szerint azonban a gyümölcsjoghurtok fehérjetartalma 3-4g/100g termék körüli értéket mutat. Tehát itt nem spórolnak a gyártók.

A joghurtok zsírtartalma változó lehet, normál terméknél legalább 3% zsírtartalom a kötelező, félzsíros és sovány termékeknél ennél kevesebb. A tesztünkben vizsgált termékek zsírtartalma 0,1% és 3,75% között mozgott. A fogyókúrás joghurtok 0,1 és 1,5% zsírt tartalmaztak. Utóbbi termékek hátránya, hogy a zsír elvonásával együtt csökken a zsírban oldódó vitamin tartalmuk is, a joghurt esetében tipikusan az A- és K-vitamin ilyen, holott a joghurt a K-vitamin egyik legfontosabb forrása (lehetne).

 







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében