fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Társasutazások – bosszúság nélkül

Közeleg a nyár, sokan már ilyenkor elkezdik tervezni, hogy és mivel töltik majd szabadságukat, a piacon pedig egyre több a kedvező és a kedvezőnek látszó ajánlat. Mielőtt döntünk, tájékozódjunk!

Előfordult már veled, hogy a nyaralás rémálommá változott? Volt már olyan hogy nagy csalódás ért, amikor a prospektusból kiválasztott gyönyörű szállodai szoba helyett egy rossz minőségű szobát kaptál? Vagy a mesés tengerre néző kilátás helyett egy tűzfalra nézett az ablak? Ahhoz, hogy ne érjenek ilyen kellemetlenségek, tisztában kell lennünk jogainkkal és érdemes utazás előtt minden apró részletnek utánanézni.

Ha az utazási adatokat nézzük, ez a probléma nagyon sok embert érint, hisz a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a magyar lakosság eközben 13,3 millió alkalommal utazott külföldre, ami 4%-kal több mint egy évvel korábban. 2007. január-szeptemberben az utasforgalmi egyenleg 271 milliárd forintot tett ki, ami 97 milliárd forinttal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. (További részletek >>>)

Ennek ellenére egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar válaszadók több mint fele nem gondolta úgy, hogy amikor irodáknál foglalja le utazását, tisztában lenne fogyasztói jogaival. A társasutazásokat lefoglaló állampolgárok 5%-ának támadt az adott szolgáltatással kapcsolatban panasza. A panaszosok 12%-a kérte valamely fogyasztóvédelmi szervezet segítségét.

 

Mire érdemes odafigyelnünk egy társasutazásnál?

Ha megérkezünk a helyszínre, és kiderül, hogy valami nem felel meg annak, amit a tájékoztatóban illetve a szerződésben ígértek, először is kifogásainkat jelezzük az utaskísérőnek, aki vagy orvosolja a helyszínen a problémánkat (például másik szobában szállásol el bennünket) vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha ez utóbbit az utaskísérő nem teszi meg, panaszunkat dokumentáljuk: fotózzuk le, illetve írjuk le, és írassuk alá utastársainkkal!

Még az utazás lefoglalása előtt tájékozódjunk, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel, vagyis vagyoni biztosítékkal bármely probléma esetén. Az utazási vállalkozókat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal tartja nyilván, itt tudunk tájékozódni róluk. Abban az esetben, ha az iroda nem hajlandó hazaszállítani utasait vagy visszafizetni a részvételi díj előlegét, akkor közvetlenül az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetőleg biztosítóhoz fordulhatunk igényünk érvényesítéséért. (Konkrét panaszokat itt találunk – a megyéken belül külön „utazás” kategóriában elérhetőek a kapcsolódó, nyilvános békéltető testületi határozatok).

A programfüzetnek tájékoztatnia kell többek között az útvonalról, a szálláshely komfortfokozatáról, a napi étkezések számáról, azokról a programokról, amelyeket az általános részvételi díj tartalmaz, a legalacsonyabb létszámról, amely feltétele az elutazásnak és az igénybe vehető biztosításokról.

 

Mire figyeljünk a szerződés megkötése előtt?

Az utazási szerződésnek tartalmaznia kell a részvételi díjon kívül felmerülő egyéb kötelező költségeket is, mint például üdülőhelyi díj, adó stb. Ha a külön felszámítható díjakról nem rendelkeztek, akkor úgy kell tekinteni, hogy azok a részvételi díjban benne vannak.

Fontos tudnunk, hogy a szerződésben meghatározott díjak csak abban az esetben emelhetők, ha ennek lehetőségéről a szerződés kifejezetten rendelkezik. Ilyen esetben is csak akkor, ha a közlekedési költségek nemzetközi díjszabási vagy hatósági árának változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi módosulásai indokolják az emelést. Az indulást megelőző 20 napon belül azonban ebben az esetben sem lehetséges a díjemelés.

Ha nem tudunk részt venni az utazáson, helyettünk más is utazhat, vagyis jogosultak vagyunk arra, hogy részvételi jogunkat más személy részére engedményezzük.

 

 

Kép [cc] foreversouls

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás