• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Táplálkozzunk egészségesen: a tápanyagértékek

2014.03.28. /

Mit jelent a testömegindex, hogyan számoljuk ki? Mit jelentenek a különböző tápanyagok és milyen cukrok, cukorhelyettesítők léteznek? Egészséges táplálkozással foglalkozó sorozatunk befejező részében ezekről lesz szó.

A kalóriadús és feldolgozott élelmiszerek túlzott mértékű fogyasztása következtében kialakuló elhízás és túlsúly civilizációs betegég előidézője. Az ülő életmód, kiegészülve a kalóriadús és feldolgozott élelmiszerek megnövekedett fogyasztásával okolható részben a túlsúlyos, sőt elhízott emberek számának növekedésért Svájcban.

A szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélyét úgy tudjuk gyorsan megbecsülni, ha megmérjük hasunk kerületét a köldökünk vonalában. Elsősorban ugyanis a hastájéki zsírfelesleget teszik felelőssé e betegségek kialakulásáért. E szám ideális esetben nőknél 80 cm alatt kell legyen, míg férfiak esetében ne haladja meg a 94 cm-t.

A 65 év alattiak esetében a testtömeg index használható arra, hogy képet kapjunk arról, testtömegünk mennyire felel meg az egészséges értéknek. Kiszámítani úgy tudjuk, hogy a testsúlyt elosztjuk a testmagasság négyzetével. BMI= testsúly (kg) / testmagasság (m) x testmagasság (m).

Néhány irányérték:

  • 18,5 alatt: sovány
  • 18,5 – 25: normális
  • 25-30: túlsúlyos
  • 30 fölött: elhízott

Mindenestre a BMI számok alapján nem lehet a zsír- és izomtömeg + csontozat arányára következteni. A komolyabban sportolóknál így a kapott eredmény csalóka lehet.

Tápanyagok

  • Vitaminok: a vitaminok természetes állapotukban jelen vannak az élelmiszerekben. A szervezetünknek szüksége van arra, hogy kívülről vigyünk be vitaminokat a sejtek hatékony működése érdekében. Megkülönböztetünk vízben (B, C), illetve zsírban oldódó (A, D, E és K) vitaminokat. Az állati és növényi fehérjét is tartalmazó, változatos táplálkozás a legjobb garancia arra, hogy ne szenvedjünk hiányt egyik vitaminban sem. Ha így táplálkozunk, teljesen felesleges külön vitaminokat szednünk (kivéve orvosi előírás esetén).
  • Ásványi anyagok: az olyan ásványi anyagok, mint a kálium vagy a magnézium ugyan csak kis százalékát teszik ki a test tömegének, mégis elengedhetetlenek a szervezet működéséhez. Minden táplálék tartalmaz természetes állapotában ásványi sókat, különösen ha minél kevesebb feldolgozási eljárásnak voltak kitéve. Az ásványi anyagok kimosódnak az élelmiszerekből, ha azokat túl sokáig mossuk vagy főzzük, azonban a vitaminokkal ellentétben jól bírják a sütést és a tárolást.
  • Másodlagos növényi hatóanyagok: Ezek az anyagok, mint a karotin, a likopin, a flavonoidok stb. védik a szív- és érrendszert, csökkentik egyes rákbetegségek kialakulásának veszélyét, hatnak az immunrendszerre, továbbá antioxidánsként védik a sejteket. Valószínűleg más, ma még nem ismert fontos szerepet is ellátnak. A növényi élelmiszerekben, de a vörösborban, zöld teában vagy kávéban megtalálható másodlagos növényi hatóanyagok jótékony hatását is az utóbbi években fedezték fel.
  • Rostok: A rostoknak fontos szerepük van a béltraktus jó működésében, jótékony hatással vannak a koleszterinre, lassítják a cukor felszívódását és szerepük van bizonyos rákbetegségek (vastagbélrák) megelőzésében. Elősegítik továbbá a telítettségérzést. Ha az étrendünkbe elég gyümölcsöt, zöldséget, hüvelyest és gabonafélét építünk be, biztosak lehetünk benne hogy elég rosthoz jutunk. Ha 100%-ig akarunk részesülni jótékony hatásukból, igyunk sok vizet, hogy kellőképen meg tudjanak duzzadni.
  • Édesítőszerek és egyéb "hamis cukrok": Az édesítőszerek és egyéb cukorpótlók édes ízt kölcsönöznek az ételnek és a cukornál kevesebb kalóriát tartalmaznak. Ezek azonban mesterséges termékek, amelyek révén hozzászokunk az édes ízhez, és néhány újabb kutatás szerint használtuk nem segíti a súlyvesztést, sőt, még fokozhatja is az étvágyat. Gyermekeknek nem ajánlott fogyasztásuk. Az akár 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmazó "hamis cukrok" vagy cukorpótlók, mint a xilit, az izomalt, a mannit, a szorbit, a maltit, a lactitol, hasmenést is okozhatnak. Édesítőszerek: aszpartám, szacharin, ciklamát, taumatin, szukralóz (E 955: étkezési cukorból/szacharózból állítják elő), aceszulfám-kálium, neoheszperidin nem tartalmaznak kalóriát. Sztívia: a sztíviát egy nagy édesítőkapacitással rendelkező, dél-amerikai növényből vonják ki. Édesítőszerként történő forgalmazását termékenként külön engedélyezik (2010-ben 55 termék volt forgalomban).

A TudatosVásárló magazin cukrokkal foglalkozó száma:

 

 

 

Forrás: FRC

Kép: dreamstime

A cikk a svájci Fédération Romande des Consommateurs (www.frc.ch) "Bien manger á petit prix" c. kiadványából készült, figyelembe véve a hazai étkezési szokásokat. A projekt a Svájci–Magyar Együttműködési Program (www.svajcihozzajarulas.hu) támogatásával valósul meg.

    









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében