fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Takarékos vezetés

Néhány vezetéstechnikai trükkel és tudatosabb autóvezetéssel akár 10-30% üzemanyag megtakarítást is elérhetünk.

Néhány vezetéstechnikai trükkel és tudatosabb autóvezetéssel akár 10-30%-os üzemanyag-megtakarítást is elérhetsz. Az elsajátítandó technikák, módosítandó szokások nagy része nem csak az üzemanyag-fogyasztásra van jótékony hatással, de a közlekedés dinamikájára is

 

Használj navigációs alkalmazást

A Waze egy közösségi alapon működő, közlekedési- és navigációs alkalmazás. Egész konkrétan csak be kell írni a kívánt célt és a közösségnek hála, a rendszer megkeresi a legrövidebb utat, pillanatok alatt kivisz a dugóból, ha arra bármilyen lehetőség van, nagyon nem mellesleg a legolcsóbb tankolási lehetőséget is meg tudjuk keresni, mert a felhasználók folyamatosan töltik az adatokat. És még azt is kiválaszthatjuk, hogy férfi vagy női hang irányítson minket utunkon. A dugók kikerülése pedig maga a spórolás és környezetvédelem.

 

Felesleges araszolni

Piros lámpánál gyakori rossz szokás, hogy sokan, amikor úgy érzik, hogy a lámpának ideje lenne már “kizöldülni”, a váltót egyesbe rakva elkezdenek előrearaszolni kétszer-háromszor is elindulva – megállva. Ilyenkor az egyszeri elinduláshoz egyébként szükséges üzemanyagnál 200-400%-kal is többet fogyaszt az autó. Csak akkor indulj el, amikor a lámpa tényleg zöldre vált! Ne próbáld ezzel az araszolással siettetni a lámpát, csak üzemanyagot fogyasztasz, valamint koptatod a motort és a hajtásláncot! A legnagyobb energiát az álló autó megmozdítása igényli.

Amikor távolról meglátod, hogy a közlekedési lámpa sárgára vált, vagy messziről észreveszed, vedd le lábad a gázról. Azt is érdemes megtenned, hogy a lámpától akár 60-80 méterre annyira lelassítod az autót, hogy a lendület kitartson a lámpáig, ugyanakkor ne érj oda, mielőtt az feltételezhetően zöldre vált. Így, mire odaérsz, a lámpa éppen zöldre vált, tehát már mehetsz is tovább, anélkül, hogy az autót állóra kellett volna fékezned. Az álló jármű mozgásba hozása és felgyorsítása mintegy 600 %-kal több üzemanyagot használ föl az 5-10 km/h-val gurulóéhoz képest. (Ez hétszeres fogyasztást jelent!)

 

Tarts ésszerű követési távolságot az előtted haladó autótól! Ez segít abban, hogy fenntartható legyen autód lendülete, hiszen nem kell az illető minden egyes lassítására szintén erőteljes fékezéssel reagálnod. Pl. ha ő elkanyarodik, és emiatt lassít, akkor ha jó a követési távolság, neked nem is kell lassítanod. Mire odaérsz, a másik autó már el is tűnt előled.

 

Érdemes megfontolnod, hogy milyen sebességgel haladsz autóúton, autópályán. A legtöbb mai autó ötödik sebességfokozatban, 90-110 km/h sebességnél fogyaszt a legkedvezőbben. Vegyünk alapul egy 100 km-es távolságot, és egy közepes hengerűrtartalmú autót. 110 km/h sebességgel haladva 5,5-7,5 literes fogyasztás érhető el, és 54 perc alatt tesszük meg az utat. Ha ugyanezt az utat 140 km/h sebességgel vezetjük le, akkor a fogyasztás 10-14 liter, a menetidő pedig 42 perc. A kettő között 12 perc különbség van, ugyanakkor 800 – 1.000 Forinttal többet költöttünk üzemanyagra.

 

A komputer-vezérelt motorok előnye, hogy az alapjáratot állandó fordulaton tartják akkor is, ha a motort bizonyos mértékig terheljük. Így csúcsforgalomban araszolva akár el is felejtheted a gázpedált, elég, ha a váltót egyesbe rakva a kuplungpedált a szokásosnál kissé lassabban engeded fel. Az autó így is elindul, sőt akár kettes – hármas fokozatban is tud erőlködés nélkül, alapjárati fordulaton haladni. Ha így, gázadás nélkül elindulva araszolsz dugóban, akár az üzemanyag 25 %-át is megtakaríthatod a bedugult szakaszon, hiszen a motort nem pörgeted föl fölöslegesen az elindulással és a néhány méteres gyorsítással. (Adott modell kisebb motorú darabjainál elképzelhető, hogy ehhez túl sokáig kell csúsztatni a kuplungot. Ilyen autóknál ne alkalmazd ezt a megoldást!) Minden bekapcsolt elektromos fogyasztó növeli a generátor teljesítményfelvételét, ezzel a fogyasztást, hiszen a generátort is a motor hajtja. 

Legalább havonta egyszer érdemes ellenőrizni a nyomást

Alacsony guminyomás nagyobb fogyasztást okoz, ugyanakkor ne fújd túl a kereket, hogy ezzel tovább csökkentsd a menetellenállást, és javítsd a fogyasztást, mert amit megtakarítasz az üzemanyagon, azt a hamarabb elkopó gumik cseréjére költheted majd, és a menetstabilitást is csökkented. (A gumi élettartama akár az eredeti 50%-ára is lecsökkenhet.)

 

 

A cikk az AutósTITKOK elektronikus könyv “Mindennapi megtakarítások” c. fejezete alapján készült. A fejezet számos további ponttal egészíti ki az itt leírtakat. 

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében frissült 2016-ban.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás