fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Szigorúan őrzött titkok

Nincs az az alacsony összeg, amelyért ne lehetne vagy kínos lenne békéltető testületi eljárást kezdeményezni. Hiszen a módszernek épp az a lényege, hogy a drága és bonyolult bírósági procedúra helyett könnyen elérhető és ingyenes lehetőséget biztosítson a fogyasztóknak.

A cégeknek pedig mindez lehetőség az ingyenes fogyasztói visszajelzés fogadására, egy fórum, ahol vásárlójukkal személyesen találkozva véleményt kaphatnak a tevékenységükről, és lehetőséget a korrekcióra. Gondolhatnánk legalábbis.

Jelen cikkünk része a békéltető testületekről szóló cikksorozatunknak, amely a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt FV-I-11  jelű pályázati támogatásból valósult meg. A pályázati kiírás szerint előnyben részesül az a pályázó, amely „rendszeres tájékoztatást ad a békéltető testületek tevékenységéről”. Mivel a Tudatos Vásárlók Egyesülete fontosnak tartja a Békéltető Testületek tevékenységét, valamint hogy a fogyasztók éljenek ezzel a fogyasztóvédelmi eszközzel, cikksorozatunkkal ezt kívántuk erősíteni. Viszont sajnálattal vettük tudomásul, hogy – mint jelen cikkünk is mutatja – úgy tűnik, a pályázatkiírásban megfogalmazott igény és a hivatalok napi gyakorlata fényévnyi távolságra van egymástól.

Hogy a cégeknek mi a rezon az eljárásban, azt ugyanis nem sikerült megtudnunk. Hetekig, hónapokig tartó üldözés során sem sikerült egyetlen interjút sem kicsikarnunk arról, hogy céges oldalról milyen élmény a békéltető testületi eljárásban részt venni.

Először tárgyalásra akartunk menni, hogy élesben lássuk, miként békül a fogyasztó és a cég. Végül sikerült bejutnunk egy tárgyalásra (lásd erről szóló cikkünket), ám a tárgyaláson a cég képviselője nem jelent meg. Az egyik békéltető testület elnökével az alábbi abszurd levelezésbe torkolltunk:

Tisztelt Hölgyem!

Köszönjük megtisztelő érdeklődését a békéltető testületek működésével kapcsolatban. Tájékoztatom, hogy a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 30. § (3) bekezdése értelmében “az eljárás nem nyilvános, kivéve, ha az eljárás nyilvánosságához mindkét fél hozzájárul”, így sajnos nincs mód a meghallgatáson történő részvételére. Természetesen bármilyen, a békéltető testületek működését, eljárását érintő kérdéssel kapcsolatban szívesen tájékoztatom a cikksorozat elkészülése érdekében.

Tisztelettel:

XY

Válasz ment:

Tisztelt XY,

Köszönöm, hogy válaszolt levelemre. És köszönöm az idézett paragrafust is. Ebből azonban nekem nem az következik, hogy nincs mód a meghallgatáson történő részvételre, hanem az, hogy engedélyt kell szerezni mindkét féltől. Tudna ebben segíteni?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:
Z, újságíró

Az előre megköszönt válasz sosem érkezett meg. 

A magyar államigazgatás packázásain edzett újságírói szívünk azonban meg se rezzent, körbeküldtünk hát egy kérést az összes megyei békéltető testületnek, amelynek fellelhető volt a címe. Szám szerint tizenhétnek. Ha hagyatkozhatunk az e-mail hibaüzenetek megbízhatóságára, tizennégyen meg is kapták közülük (hármat visszadobott a rendszer ismeretlen cím miatt).

Vártunk, vártunk – nyáron lassan őrölnek a békéltető malmok –, ám három hét elteltével is csak két visszajelzés jött: egy nagyon kedves e-mail, hogy nem tudnak segíteni, és egy száraz hangvételű, hogy nem is akarnak.

Amikor már feladtuk volna, jött egy a megmentő levél: cégnévvel, címmel, cégvezető telefonszámával. A visszautasításoktól sajgó lelkünk kicsit felvidult, hogy végre megismerhetjük a „sötét oldal” álláspontját is.

Sajnos, mégsem így történt. Újabb hetekig tartó telefocizás kezdődött, ezúttal a cég titkárnőjével, aki hétről hétre „az osztrák főnökkel” való egyeztetési kötelezettségre hivatkozva hajtott el minket.

Igazán kár. A békéltető eljárás létezésének értelme ugyanis épp az, hogy fogyasztót és céget egy asztalhoz ültetve, mindkét félnek egyenlő esélyeket adva próbál megegyezést létrehozni békés módszerekkel.

Nehéz megérteni, hogy mi ezen a nagy titkolnivaló. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás