fbpx

| Tóth András

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Szemfényvesztés, vagy tényleg kivonul a Pepsi az iskolákból?

Világszerte folytatja a cukrozott üdítőitalok iskolai kivonásának akcióját az amerikai PepsiCo. Többszöri megkeresésünkre sem adtak kielégítő választ a Pepsinél, pedig kíváncsiak lettünk volna arra, hogy hazánkra is vonatkozik-e ez a vállalás.

A Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, a MÜSZ levelében arról tájékoztatta a Tudatos Vásárlót, hogy a multinacionális cégek már 2006-ban aláírták az önkorlátozó kódexet, azaz az általános iskolákban közvetlenül nem forgalmaznak cukortartalmú üdítőitalokat. Ezek szerint mi már előrébb járunk?

A gyermekkövérség elleni harc jegyében a PepsiCo 2012-ig 200 országban kivonja az általa gyártott, magas kalóriatartalmú, édesített üdítőket az iskolai büfékből. A vállalás szerint az általános iskolákban a cég csak vizet, zsírszegény vagy alacsony zsírtartalmú tejet, valamint hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcsleveket árusít majd. A középiskolákra is ugyanez vonatkozik, az alacsony kalóriatartalmú üdítőkkel – például a Diet Pepsivel – kiegészítve.

Az amerikai üdítőital szövetség adatai szerint 2004 és 2009 között a magas kalóriatartalmú, vagyis hozzáadott cukrot is tartalmazó üdítők eladása 95%-kal csökkent az Egyesült Államok iskoláiban, nem utolsósorban a PepsiCo akciója következtében.

 

Önkorlátozás már van nálunk

Kiss Gáborné, a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének (MÜSZ) titkára elmondta, hogy 2007-ben csatlakoztak az UNESDA (Union of European Beverages Associations) ide vonatkozó önszabályozó vállalásaihoz. Ez kódexben rögzíti, hogy a táplálkozás területén, így az iskolai büfék áruválasztékában milyen korlátozásokat tartanak be az alkoholmentes italgyártók.

A Coca Cola és a PepsiCo – amelyek közvetlenül is tagjai az UNESDA-nak – már korábban, 2006-ban aláírták az önkorlátozó kódexet, és ennek szabályait követik az EU tagországaiban.

A PepsiCo hazai érdekeltsége, a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. közvetlen értékesítés keretén belül ma sem árusít az általános iskolákban cukortartalmú üdítőitalokat. Ebben a kérdésben tehát a magyar alkoholmentes italgyártók már megelőzték a PepsiCo világszerte indított akcióját – hangsúlyozta a titkár.

Kelemen Kata, a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. marketing menedzsere április 23-án kelt levelében úgy reagált, hogy még dolgoznak a hivatalos állásponton, és miután lesz információja, tájékoztat bennünket. Ez a mai napig nem történt meg.

 

Eredményes akció?

Pogány Éda, a Coca Cola Magyarország kommunikációs igazgatója elmondta, hogy elvileg a MÜSZ minden tagvállalatára érvényes a vállalás. Minden nagyobb gyártó és forgalmazó tagja a MÜSZ-nek, ez 80%-os lefedettséget jelent.

A Pepsi és a többi gyártó csak a közvetlen értékesítésben vállal önszabályozást. Az automatákat működtető, az árut a nagykereskedőktől vásároló kis cégekre már nem vonatkozik az ajánlás.

Az iskolai büfék áruválasztékának látszólag szigorú korlátozása nem old meg minden problémát, inkább csak eltávolítja a felelősséget a gyártótól, aki moshatja kezeit, ha közvetett formában mégis bekerül az iskolába a „tiltott” termék.

Ott vannak ugyanis az iskolai büfék, ahol ha nem megfelelő az iskolai vezetőség és a szülői munkaközösség nyomása, továbbra is árusítható cukrozott üdítő. Az iskolák közelében lévő élelmiszerboltokban sem ellenőrzi senki, hogy mit vesz a gyerek.

Mondjuk ki, ez a szabályozás és bármiféle akció nem lehet a legeredményesebb módszer a gyerekek elhízása ellen.

 

Kép [cc] wholelot

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás