• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Stagnál a biotermékek híveinek tábora és növekszik a szomjoltó italok fogyasztása

2004.02.21. /
A biotermék a felnőttek egynegyede számára fontos élelmiszer a vásárlásnál. Ennél többen tartják lényegesnek sorrendben az alacsony zsír-, szénhidrát- és kalóriatartalmat. A legutóbbi négy évben nem változott számottevően azok aránya, akik különösen ügyelnek a fenti szempontokra egy élelmiszerboltban.

A különböző adalékanyagok viszont már többeket zavarnak. Tartósítószer nélküli élelmiszert keres a válaszadók nagyobbik fele, és még többeknek számít, hogy ne legyen mesterséges ízesítőanyag vagy színezék az ételben-italban. A mesterséges színezéket, ízesítőanyagokat, továbbá tartósítószereket a nők közel kétharmada igyekszik elkerülni, a férfiaknak csak tele.

Az iskolai végzettség növekedésével egyre nagyobb arányt képviselnek, akik számára fontos, hogy színezék nélküli élelmiszert vegyenek. Még nagyobb eltérések mutatkoznak a nemek között az alacsony zsírtartalom megítélésénél. Hiszen amíg a nők 49, addig a férfiaknak csak 28 százaléka tartja lényegesnek ezt a szempontot. Természetesen az egészséges táplálkozásra törekvők magas aránya is szembe tűnik.

Érdekes módon legkevésbé fontos a zsírtartalom a rendszertelenül étkezők, főzni nem tudók és főétkezésüknek a vacsorát tekintők körében. Az alacsony szénhidráttartalom a fiatalabb korosztályokban kevésbé, az idősebbekben inkább fontos. A nők itt is megelőzik a férfiakat. Aki szeret főzni, jobban odafigyel, mint aki nem szeret, és nagyon lemaradnak a főzni nem tudók. Az alacsony kalóriatartalom kevésbé fontos a férfiaknak, budapestieknek, rendszertelenül étkezőknek és főzni nem tudóknak.

A biotermék is inkább a nők műfaja, a diplomásoké, vidéki nagyvárosban élőké, főétkezést este fogyasztóké és rendszertelenül étkezőké.

Újra növekszik a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslé fogyasztása, míg a söré stagnál. Az élelmiszerek közül megint az ásványvíz forgalma nő a legnagyobb mértékben. A legnagyobb mennyiséget a háztartások sorrendben ásványvízből, szénsavas üdítőitalból, sörből és gyümölcsléből fogyasztják.

A szomjoltó italok fogyasztása a háztartásokban együttesen meghaladta értékben a 90 milliárd forintot. Értékben a háztartások fogyasztása a szomjoltó italok közül legnagyobb sörből, majd sorrendben a szénsavas üdítőital, a gyümölcslé és az ásványvíz következik.

forrás: Fogyasztóvédelem, 2003. szeptember



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében