fbpx

| Mayer Barbara

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Siker! – Két év után a Rana Plaza dolgozók megkapják kártérítésüket

Ahogy korábban a tudatosvasarlo.hu is beszámolt róla, a bangladesi Rana Plaza katasztrófa második évfordulóján az érintett ruhaipari cégek még mindig alig akartak hozzájárulni a katasztrófa áldozatainak kártérítéséhez.  A Clean Clothes Campaign (CCC) nevű szervezet partnereivel globális akciót hirdetett, amely júniusra meghozta a várt sikert.

A Clean Clothes Campaign nevű szervezet a 2013 áprilisában történt katasztrófa óta kampányolt azért, hogy az érintett ruhaipari cégek és forgalmazók kártérítést nyújtsanak az áldozatoknak.

Több mint egy millió vásárló csatlakozott Európában és világszerte az akcióihoz, amely a Rana Palaza katasztrófával összefüggésbe hozható divatcégeket vette célba. Az akciók több céget arra kényszerítettek, hogy hozzájáruljanak a pénzügyi alaphoz, de a katasztrófa második évfordulóján még mindig hiányzott 2,4 millió dollár a 30 milliós pénzügyi alapból. Egy nagy értékű támogatásnak köszönhetően pár nappal ezelőtt összegyűlt a tervezett pénzügyi alap.

“Sokáig vártunk erre a napra, de végre az összes érintett család megkaphatja a megállapított kártérítési összeget, és most már foglalkozhatnak életük újjáépítésével. Ez egy figyelemreméltó pillanat az igazságszolgáltatásban” – nyilatkozta Ineke Zeldenrust a CCC munkatársa. “ Ezt nem érhettük volna el azon európai vásárlók nélkül, akik az elmúlt két évben kitartóan támogatták akcióinkat. Együtt bebizonyítottuk, hogy az európai fogyasztók igenis tőrödnek azokkal a dolgozókkal, akik ruháikat készítik – és tetteik változást hoznak”.

A Rana Plaza Pénzügyi Alapot az ILO hozta létre 2014 januárjában azzal a céllal, hogy a Rana Plaza gyárépület összeomlásával járó katasztrófában érintett családoknak támogatást nyújthasson, elsősorban a bevételkiesés miatt illetve az orvosi számláik kifizetésében. A katasztrófa 1134 emberéletet követelt. Becslések szerint az épületben 3890 ember tartózkodott a baleset idején

2014 Novemberében Rana Plaza Alapot kezelő bizottság megállapította, hogy az áldozatok és családjaik teljes kártérítéséhez 30 millió dollárra van szükség. Sajnos az érintett ruhaipari cégek nem fizették be a megállapított hozzájárulásukat az alapba, így a kártérítések egy része eddig nem kerülhetett kifizetésre.

A CCC a jövőben is folytatja a Rana Plaza áldozatok támogatását, már a pénzügyi alaptól függetlenül. Az túlélők és áldozatok családjainak a bevételkiesésen és a megnövekedett orvosi költségeken túl hatalmas lelki terhet jelentett a vállaltok felelőtlensége és nemtörődömsége. 

 

“Társadalmi felelősségvállalás” másképp

A CCC törvényi változásokat szorgalmaz, amely biztosítaná egy jövőbeni hasonló katasztrófa esetén a károsultak mielőbbi anyagi kártérítését. Támogatják az ILO bangladesi kezdeményezését, amelynek célja, hogy létrehozzon egy nemzeti munkabiztonsági szabályozást az ország 4 millió ruhaipari munkásának védelmében. A CCC felszólítja az európai politikusokat is, hogy dolgozzanak ki egy jobb szabályozási rendszert, amelyben a divatmárkák és forgalmazó cégek is felelősségre vonhatók a jövőben.

“ Ez egy hatalmas siker – de az elérése túl hosszú időt vet igénybe” nyilatkozta Ineke Zeldenrust a CCC-től.  „ Az érintett cégeknek – amelyek átlagos bevétele meghaladja az évi a 20 milliárd dollárt –  két évre és jelentős nyilvános nyomásra volt szükségük ahhoz, hogy összeadjanak a bevételeikhez képest csekély 30 millió dollárt. A helyzet jól jelzi, hogyan értelmezik ezek a cégek a társadalmi felelősségvállalás kérdését. El kell érnünk, hogy hasonló jogorvoslat magától értetődő legyen a jövőben, a cégek és a forgalmazók ne csak a fogyasztói nyomásra reagálva cselekedjenek helyesen.”

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás