fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ruha vagy papír?

Egyáltalán nem a barátnőm. A magas tekercs papír, aki állítólag az lenne, a családi kassza és a környezet ellensége: egy átlagos napon három gyerek mellett körülbelül a felét használnám el – csak a konyhában.

Az eldobhatóság filozófiája mára több évtizedes múlttal rendelkezik. Emellett azonban érdemes mást is boncolgatni a ruhaként fogyasztott papírtermékek kapcsán, hiszen az eldobhatóságból más is következik. Ha kiömlik a leves, kicsöpög egy kis kávé, gyorsan feltörölhetem a papírkendővel, amit aztán kidobok. Így megváltozik a cselekvés is, hiszen ha tudom, hogy a konyharuhát majd én mosom és vasalom, akkor a tálat emelő mozdulat is óvatosabb lesz – jobban vigyázok.

A papírkendő csak egy a sok textilpótló papírtermék közül, amelyeknek természetesen más a létjogosultságuk egy egészségügyi intézményben, mint egy átlagos háztartásban. A papír-zsebkendőből például külön termék készül orrfújáshoz és külön – illatos nedvességgel átitatva – izzadságtörléshez: csoda, hogy az integetéshez még nem született meg a céltermék (vagy már nem is integetünk egymásnak).

Papírtermékek pótolják emellett a konyharuhát, a portörlő kendőt (itt is van persze külön száraz és előnedvesített), a szalvétát, a pelenkát, a popsitörlő-kendőt, a szoptatáshoz használt melltartóbetétet (pedig van textilváltozat). Sőt, néha edényeinket is: papírtányér és papírtálca segíti összejöveteleink lebonyolításának felgyorsítását, papírdíszek emelik a hangulatot, s ha kell tojás a harapnivalókhoz, azt is papírtartóban hozzuk. A falatozás elkerülhetetlen következménye kicsivel később a többrétegű mintás WC-papír használata, holott festetlen újrapapír ugyanúgy megtenné.

A papírnak, amit az emberiség manapság meggondolatlanul elfogyaszt, majdnem fele csomagolásra megy el, harminc százalék pedig írásra és nyomtatásra – e harmad jó része merő pocsékolás. A papíralapú marketing nemcsak szórólapokat, de papírzászlókat és -sapkákat is ránk tukmál, mi pedig elhisszük, hogy a tárgy az, aminek látszik: elfogadjuk. Pedig csak egy történet része: azé, amelynek során a papírgyártás négy százalékot fed le a világ energiafelhasználásából (meg még a fa, meg még a víz…).

Az elmúlt fél évszázadban meghatszoroztuk a papírfogyasztást – az átlagos amerikai irodista naponta több mint száz papírlapot használ el, az európai ember pedig több mint évi két mázsa papírt fogyaszt. Könnyed gombnyomásaink miatt, amelyekre a fénymásoló gépek, a faxok és a nyomtatók szoktattak rá, sok száz milliárd oldalnyi papír fogy évente. Az európai cégek hetven százaléka tagadja a „papír nélküli iroda” eszméjét, a vezetőknek több mint a negyede elolvasás előtt elektronikus leveleit és a weboldalakat is kinyomtatja. Negyven százalékkal nőtt a papírigénye az elektronikus levelező-rendszert használó vállalatoknak (sok alkalmazott egy vicc kinyomtatására is képes elhasználni egy fehér papírt), nem is csoda: dokumentumaink száma is évi kétszáz százalékkal növekszik.

Hiába azonban az örömteli hír, hogy a világ összes információjának nyomtatott formában történő tárolása 1999 és 2002 között 0,03%-ról 0,01%-ra csökkent le, az információmennyiség ugyanis közben olymértékben megnőtt, hogy a papírfogyasztás abszolút mennyisége továbbra is emelkedik. A Nemzeti Erdő Program helyzetfeltáró tanulmánya (A fafelhasználás helyzete, Sopron, 2001) borúlátó jóslata szerint a papírfogyasztás előreláthatóan évente 20%-kal fog növekedni. Ezen az sem segít, hogy az újrahasznosított papír már a teljes papírfogyasztás 5-6%-át is kiteszi.

Hogyan csökkentheti az európai ember évi kétmázsányi papíradagját? A napi teendőket kedvesen zabolázó fecnik, cetlik, sajtcédulák „készülhetnek” olyan papírból, amelynek a másik oldalára már írva vagyon. Érdemes lemondani a szemétpostát, és visszautasítani a szórólapokat, még ha az automatikus elfogadás kényelmesebbnek is tűnik. Sajtófogyasztásunk átstrukturálásával jelentős papírmennyiséget takaríthatunk meg, ha kedvenceinket a weben böngésszük, és csak „eltevős” lapokat, folyóiratokat vásárolunk. Megéri közös alapon, többekkel megosztva olvasgatni: a jó írás tartalma lassabban évül el, mint ahogy olvassuk. Nem megerőltető a papír külön gyűjtése sem: ha nincs szelektív gyűjtőnk, akkor sem kell vele feltétlen a begyűjtőhelyre furikázni. Biztos van a közelben iskola, ahonnan akkor is eljönnek érte, ha nincs éppen papírgyűjtő verseny. S végül: akad olyan pékség is Pesten, ahol sikerült a kedves eladólányt rábeszélem, hogy a kenyeret a papírzacskó helyett saját, csak erre a célra használt vászontáskámban vihessem haza.

De a legtöbbet akkor tehetjük egy szebb és jobb, de papírban mindenképp szegényebb világért, ha tudatosítjuk a papír és az erdő szoros kapcsolatát. Ránézésre nehezen megy: nehéz egy dekoratív jegyzettömb, egy ízléses címlappal díszített magazin láttán kivágott fákra gondolni. Azonban annál célravezetőbb. Ha elképzeljük a történetet – például azt, hogy az emberiség fennállása óta töredékére apasztotta a Föld erdőmennyiségét – akkor feszengeni kezdünk, belegondolva, hogy egy ilyen helyes sztori, tele madárcsicsergéssel, lombsusogással, friss levegővel és virágillattal, pont a mi papírkosarunkban érjen – részben – véget. Azt már inkább ne!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás