fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Reklámkritika: Szemfényvesztő Dove kampány a női önképért

A Dove legújabb kutatásából kiderül, hogy a magyar nőknek csupán 3%-a tartja szépnek magát. Ezt ellensúlyozandó kampányt indítottak, hogy a természetes női szépség fontosságát hangsúlyozzák. Mindez nagyon szimpatikus egészen addig, míg végig nem nézzük az anyavállalat, az Unilever többi termékcsaládjának reklámjait a makulátlan, csini anyukákkal és kisimult arcú nyugdíjasokkal…

A felénk közvetített képek hatással vannak ránk, befolyásolnak bennünket abban, hogyan látjuk magunkat, szeretteinket, otthonunkat. Úgy tűnik, elég rossz képet festünk magunkról (magunknak): a Dove legfrissebb hazai kutatása szerint a magyar nők háromnegyede úgy gondolja, minden nőben van valami szép, legtöbbjük azonban magában nem látja ezt meg.

Csak minden negyedik magyar nő elégedett a külsejével. Bár a nők közel 50%-a magabiztos a személyével kapcsolatban (ez sem egy derűs adat), szépsége szempontjából alig 29% érzi ugyanezt.

A felmérés alapján sokkal rosszabb a helyzet nálunk, mint a világ többi részén. Nem mintha ideális lenne, hogy a nőknek a nagyvilágban alig egytizede hiszi magát vonzóknak, de ez az adat hazánkban tovább romlik, mindössze 3%.

Nemszeretem testrészeink

Ha megpróbáljuk ízekre szedni a szépséget, kiderül, hogy a magyar nők a hasukat, a mellüket, a feneküket és a lábukat szeretik a legkevésbé. Nocsak: csupa olyan testrész, amire már évtizedek óta centisztenderdek mondják ki az ítéletet, és amelyeket lépten-nyomon láthatunk akár többemeletnyi plakátokon tökéletesre retusálva.

Nem meglepő módon a legkedveltebb „testrészek”: a szem, a haj és a mosoly. A hajat ma már fáradság nélkül alakíthatjuk tetszőleges színűre és formájúra, a szem és a mosoly pedig valójában nem is test-, hanem „lélekrész”.

A nagy átalakulás

 

Hiába tudjuk a festményszerű parfümreklám megpillantásakor, hogy a fényképtechnika, a vegyipar, seregnyi stylist és fodrász több órányi munkája nélkül nem jött volna létre (ld. fenti film). Mindegy is, a kép nem az észre hat, tudat alatt akad be, és indít el olyan folyamatokat, amelynek eredményeképpen erősödik a nyomás: hasonuljunk a tökéletesnek vélt ideálhoz. A magyar nőkön ez a nyomás jóval nagyobb (77%), mint külföldön (59%).  

Miért aggasztóak ezek a számok? Mert a többség akkor érzi magát boldogabbnak, ha szebbnek érzi magát, ehhez pedig nagy szükség van külső megerősítésre. Vagyis nem tud magának tetszeni, csak ha bókot kap – azt is gyakran hitetlenkedve fogadja, hárítja.

Éljen a természetes szépség! Vagy mégsem?

Elismeréssel és örömmel fogadhatnánk a Dove kutatásán alapuló kezdeményezését, és új filmjét a Valódi Szépség Rajzokról, amelyekből kiderül, hogy akik szeretnek egy nőt, sokkal szebbnek találják, mint ahogy ő magát.

Csakhogy elég párat kattintani a neten, vagy végignézni néhány reklámfilmet és nyilvánvalóvá válik, a dicséretes elv még nem hatotta át igazán a Dove termékeket gyártó vállalat, az Unilever filozófiáját, sőt talán magát a Dove márkát is csak címszavak erejéig. Hiszen nem egy reklám kifejezetten ellentmond ennek a szépen hangzó kampányelvnek.

Nem is kell messzire mennünk, elég csak a Dove kampány Facebook oldalára kattintani, amelynek elvileg az a célja, hogy a nők önképét javítsa. A gyakorlatban csupa gyönyörű, kicsattanó szépségű, retusált nővel akarják meggyőzni a netezőt, hogy ő is felérhet hozzájuk. A siker minimum kérdőjeles.

Tovább frusztrálódhatunk a Baba testápoló (szintén az Unilever terméke) spotjának makulátlan külsejű anyukája és annak pasija láttán, hogy mi bizony rosszkor, rossz helyen álltunk abban a bizonyos sorban…,

de a Magnum (szintén Unilever termék) reklám főszereplői is mind elgondolkodtathatják a valódi szépség szellemiségében már-már hinni kezdő naiv fogyasztót. Akkor most, hogy is van ez?

Egy másik Unilever-termék, a Rexona reklám főszereplőinek tökéletessége láttán ugyanúgy kételyek ébredhetnek bennünk saját külsőnkkel kapcsolatban.

Gondolhatnánk azt is, hogy ezek párhuzamos mennyországok: Dove-termékeket használva valódi szépségnek tudhatja magát a fogyasztó, ha pedig ezen felül még Lux szappant is használ, akkor átlép a földöntúli kategóriába.

S már csak Flora margarint kell enni ahhoz, hogy ifjan és idősen is olyan gyönyörű legyen, mint a termék nyitólapján látható szereplők.

A Clear-termékek videói pedig már egészen messzire lépnek a hétköznapoktól: világhírű celebek reklámozzák a szép hajat: olyan személyek, akiknek első számú munkaköri feladatuk, hogy szépek legyenek, és ehhez egy hadseregnyi szakember biztosít számukra high-tech eszköztárat…

A valódi szépség szellemiségét azért is sürgető lenne terjeszteni, mert jön egy sokkal tudatosabb, magabiztosabb, kommunikációban érettebb generáció, akik gyorsabban kérik számon a hitvallást, mint anyáik. És ha csalódnak, méltatlankodás helyett egyszerűen váltanak. Minden igyekezet és a kampányba ölt vélhetően kemény milliók ellenére úgy tűnik, a Dove alsó hangon is gyengén teljesített ebben a felismerésben.

Végezetül álljon itt egy örök szépségrecept egy klasszikus szépségtől, Audrey Hepburntől: „A vonzó ajkak érdekében mondj kedves szavakat. A kedves szemekért keresd a jót az emberekben. A karcsú alakért oszd meg ételed az éhezőkkel. A szép hajért hagyd a gyermeknek, hogy ujjaival végigsimítsa naponta. A lelki egyensúlyért sétálj azzal a tudattal, hogy sohasem vagy egyedül.”

Kép: Dreamstime

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás