fbpx

| Puzsér Róbert

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Reklámkritika: Élethalálharc

„Élve vagy halva!” – harsogja a 9 mm nevű energiaital hirdetése. Úgy tűnik, háborús helyzet van. Mindennapos küzdelem a talpon maradásért, nemcsak a munkahelyen, hanem a partiban is.

Nem morzsolódhatsz le, hiszen már ott toporognak a küszöbön az újak, az éhesek, akik csak egyetlen gyenge pillanatodra várnak, hogy egyszer és mindenkorra kiüssenek a nyeregből. A munka többé nem az alkotásról, a bulizás nem az önfeledtségről szól. Teljesíteni kell mindenáron! Hétköznap valamennyi lehetőséget megragadva ostromolni, majd ha már meghódítottuk, megvédeni a csúcsot, hétvégén pedig az utolsó forintig leszórakozni a szabadidőnkbe invesztált keresetet.

 A 9 mm jól láthatóan a kapitalizmus szellemiségében rejlő energiákat fogja vitorlájába, ehhez pedig kétségkívül illik a háborús analógia, hiszen ha van hely, ahol a verseny tényleg életre-halálra zajlik, ahol valóban bírni kell erővel, az alighanem a front. Nyilvánvaló, hogy senki sem akar a vesztesek közé tartozni, így senki sem engedheti meg magának, hogy a fontos pillanatban ne pörögjön kétszáz százalékon. Más kérdés, hogy az energiaitalt propagáló óriásplakát ordernáré primitívsége folytán nem is vállalkozik többre, mint hogy átadja a háborús pszichózis sajátos hangulatát. Olyan fogalmakkal határos állítás olvasható le a képről, mint a „kemény”, az „állat”, a „nagyon”, a „durva” vagy az „igen” – ennél tovább a projekció veszélye nélkül nem merészkedhetünk. Az ötágú csillag mint szimbólum nyilvánvalóan a US Armyhoz való tartozással kecsegtet, hisz ugyan ki ne szeretné a domináns haderő sorait gyarapítani, de a kényesebb ízlésű militaryfanatikusok akár dél-amerikai gerillának is képzelhetik magukat.

Anélkül, hogy beállnánk a homlokukat az újabb fallikus provokáció miatt ráncoló feministák táborába, kissé azért mélázzunk el a töltényhüvely alakú palack formáján. Kinek talál be a lövedék? Csak nem annak, aki elfogyasztja az energiaitalt? Az óriásplakát alapján ez a feltételezés igazolódni látszik, hiszen a képen a 9 mm-es töltény láthatóan jól energetizált hősünk felé hasít. Ez esetben a válasz a hirdetők által feltett kérdésre: halál. S ezen nem is kell nagyon csodálkozni, hiszen energiaitalok számos országban és korosztályban okoztak már halálesetet. A koffeinmérgezés elsősorban a stimulánsokhoz nem szokott fogyasztókat veszélyezteti, na és persze a gyerekeket, hiszen Magyarországon az iskolai büfék egynegyedében kapható nagy koffein-, taurin- és cukortartalmú, szénsavas energiaital. A hirdetés egy tekintetben tehát biztosan korrekt: a 9 mm – csakúgy, mint a többi koffeinbomba – valóban nem biztonságos játékszer, mérhető kockázatot vállal az, aki a fogyasztására adja a fejét.

Ha ragaszkodunk a plakát szimbolikájának további értelmezéséhez, a töltény akkor sem jelképez semmi mást, mint az erőt, amellyel felfegyverkezhetsz, amellyel kiütheted a nyeregből a kevésbé felajzott riválist, az eszközt, mely képes harctérré változtatni a hétköznapok színtereit. Vagy csupán kivívja számodra a győzelmet ott, ahol mindig is háború dúlt? Ahogy a tisztítószerhez először a baktériumokat kell eladni, éppúgy logikus egy stimuláns esetében rásózni a fogyasztóra a veszélyeztetettség és a stressz érzetét. Ehhez egy lövészárokban kell értelmezni a társadalmat, vagyis olyan helyen, ahol nem lehet elég az optimumra törekedni, hanem minden helyzetben a maximumot kell nyújtani.

A 9 mm kapcsán nem létezik veszélytelen választás. Aki nem él vele, az aligha bírja az iramot. Aki nem akarja kifacsarni a szervezetét, aki nem hajlandó olyan szenvedéllyel dolgozni, mintha szórakozna, és olyan elszántsággal szórakozni, mintha dolgozna, és ezért nem üti magát folyamatosan taurinnal meg koffeinnel, nos, az jó eséllyel lemorzsolódik a versenyben. Az aluljáróba költözik, és ott fogyasztja haláláig a tablettás bort meg a csavarlazítót, a vesztesek kasztjának drogjait. A szabad verseny közegében ez a sors fenyegeti mindazokat, akik nem fegyverkeznek fel 9 mm-es töltényekkel.

A tőlük eltérő döntést hozó, valóban a túlélésre játszó, fegyelmezett fogyasztók, akik elsajátították a korszellem hívó szavát, így rendszeresen betáraznak, mielőtt a hadszíntérre merészkednének – ők pedig jól teszik, ha némi figyelmet fordítanak az ÁNTSZ hivatalos szakvéleményére, mely szerint „az energiaital által előidézett mesterséges pörgés megterheli a szervezetet, felborítja a normál életritmust, ami újabb és újabb energiaital fogyasztására ösztönözhet. Az ördögi kör vége kimerült, energiáját vesztett szervezet és károsodott egészség lesz.”

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás