fbpx

| Bán Dávid

Plázák a város szívében- Városáldozat a kereskedelem oltárán – Jelenség

Budapesten, Európában egyedülálló módon, a bevásárlóközpontoknak olyan mértékben sikerült betüremkedniük a történelmi városközpontba, hogy uralkodó jelenlétükkel felboríthatját a másfél évszázados városberendezkedést.

A Tudatos Vásárló első számának
hátsó-belső bortóján egy kép látható, amelynek előterében égnek meredő nádas,
hátterében többé-kevésbé kopár hegyek, kettő között, látszólag megbújva egy
tipikus lakótelep található. A képaláírás vezeti rá a szemlélőt, hogy a húsz
évvel ezelőtti Budaörs, akkori korszerű városszerkezetét állította kontrasztba a
fényképész az előtérben még megbújó természettel. Alatta újabb képaláírás,
Budaörs külvárosi értelemben vett régi képe napjainkra alaposan megváltozott:
itt találhatók a legkorszerűbb bevásárlóközpontok.


Budaörs
Ami a képen
izgalmas, éppen az, ami nincs rajta. Az 1983-ban oly korszerűnek ítélt
lakótelep, mint Budaörs új városközpontja mára eltörpül, eltűnik a
bevásárlóközpontok rengetegében. Az autópálya felé frontot nyitott Auchan, Ikea
stb. egyszerűen hátat fordít az otthont adó településnek, arra csak a
klímagépház zajong, az áruszállító kamionok füstölnek. Az utóbbi 10 év radikális
kereskedelmi településszerkezet átalakító hatásának kiemelkedő példája Budaörs.
Olyannyira, hogy a fővárosiak, akik letérnek egy-egy bevásárlóközpontba az
autópályáról, észre sem veszik, hogy egy településen járnak.


A városközponttól távol
A
bevásárlóközpontok, a „plázák” benyelik a várost és a vidéket. Megtalálják a
parlagon, elhagyatottan heverő területeket, amelyek közérdekű hasznosítására az
önkormányzatok pénztelenek, gyengék, vagy talán nem is veszik rá a fáradságot és
helyükre másodperceken belül hatalmas üzletkatedrálisokat húznak fel. Budapesten
– igen radikálisan – a plázák átléptek egy olyan városszerkezeti határt, amely
szokatlan a hasonló nagyvárosokhoz képest.
Amikor a belvárostól távol eső,
amerikai típusú bevásárló- és szórakoztató kombinátokat látjuk (Budapesten pl.
Duna Plaza, Árkád, Lurdy Ház), azt gondolhatjuk, hogy ez egy pár évtizede
Európába is begyűrűzött jelenség hazai változata.


A város szívében
Amikor
azonban ez a polgári városmag meghatározó vonalát, a Nagykörutat is eléri, már
jóval erőszakosabb nyomulásról van szó. Ilyen értelemben legdrasztikusabban a
városképbe betüremkedő jelenség a Mammut és a West End City Center, amely utóbbi
kifejezetten új városközpontként aposztrofálja önmagát. Kétségtelen, hogy
mindkét intézmény remekül megtalálta a történelmi városkörnyezet fehér foltjait,
az évtizedek óta ott éktelenkedő üres telkeket, vagy lerobbant vasúti
területeket, de egyben sikerült egy hasonlóan környezetidegen jelenséget
létrehozniuk. Mindezt úgy, hogy egyeduralkodóvá váltak a környék hagyományos
kereskedelmi szférájában.


Európában
A plázák
megjelenése Európa szerte ismert jelenség. Azonban számos nagyváros vezetésének
sikerült a központtól, a hagyományos városmagtól távol tartania ezeket. Nem
találunk ilyen monstrumokat a bécsi Ringen, a párizsi Grand Boulvard-on, sem
Prága, London, Róma központjában. Párizsban évtizedes vita után ugyan épült egy
igencsak meghatározóvá vált kereskedelmi- és szórakoztató központ a korabeli
nagybani piac helyére, de mindez a föld alatt 3 szinten kapott helyet, a
felszínen közparkként és építészeti érdekességként mutatkozva (Les Halles).

Az európai városszerkezet grandiózus kísérletében, Berlinben is helyet
kapott a városmaghoz közeli nagy bevásárlóközpont. A negyven éven keresztül
határzónaként, senkiföldjeként lepusztult Potsdamer Platz a falomlás után új
funkciót kapott, irodaházak és áruházak épültek a háború előtt pompás tér
helyére. Igaz, Berlinben a városszerkezet egyenlőre képtelen kiheverni a
világháború és a megosztottság pusztítását, de a legújabb területbeépítések
mind-mind új funkciót találnak maguknak. Ennek pedig csak egy, de nem mindenható
lehetősége a Budapestet erőteljesebb mértékben hatalmába kerítő pláza-kultúra.
Hiszen nálunk a bevásárlóközpontok jolly jockerként bevethetők, ha egy-egy
nagyobb területet másként nem képesek hasznosítani. Noha szakemberek már
figyelmeztettek, hogy sem a városfelépítés, sem a kereskedelmi- és az úthálózat
sem bírja el azt a dömpinget, de úgy látszik nincs megállás. Folyamatosan
nyílnak új központok és legutóbb hatalmas  beruházásként az Ügetőpálya is a
kereskedelem áldozatául esett. Vásárló pedig nem lesz több.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás