fbpx

| Zeretics Suaj

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

“Plakátfelülütés”; a fater kihízott nadrágjában

Túl sok felület van ostobán telehirdetve. A mennyiséggel és a minőséggel van gondunk. – Interjúalanyunk, egy igazi „plakátfelülütő”…

Az Autómentes Nap idei sikere, a
Kritikus Tömeg fölvonulás többtízezres biciklis hada változásokról árulkodik a
hazai gondolkodásban. Az első jeleket még csak a figyelmes, szerencsés szemek
vehették észre. Óriásplakátok voltak ezek, átalakítva az Autómentes Nap
reklámjává. Amikor elbeszélgettem interjúalanyommal, egy „plakátfelülütővel”,
azonnal kiderült, hogy ezek az új, városi gerillamarketing akciók, legalább
annyira a reklámról is szólnak.

Hogyan jött az ötlet, hogy óriásplakátokat
ragasszatok át?
Nagyjából gyermekkori álmom volt üzenni az
embereknek. Amikor álmaimban arra gondoltam, hogy üzenni kéne, hogy az élet tele
van hazugsággal, azt abszolút didaktikus módon akartam az embereknek az arcába
vágni. De az ilyen kioktatás az embereket nem érdekli és jó ideje engem se. Ez a
lelkizés nem ér semmit, ugyanolyan primitív és didaktikus, mint maguk a
reklámok. Racionális érveléssel semmit nem lehet elérni. Emberek vagyunk nem
gépek. Jártam-keltem, láttam, hogy mi van: vannak felületek, amin üzenni lehet.
Azóta kiderült, voltak előzmények: Zöld Anarchista Cápák (BME Zöld Kör) is
használták ezeket, a 90-es évek elején, amikor bejöttek az óriásplakátok. Főleg
Egyesült Államokból láttam példákat, óriásplakátokat. Mi, most 10-15-en
csináljuk összesen az óriásplakátok „felülütését”. Vannak olyan területek amik
arra születtek, hogy valami kerüljön rájuk. Egyszerűen reagálunk arra, ami
köztereken van. A szürke-szottyos Budapesten reggel, mint egy zombi-hadsererg,
mindenki kúszik A-ból B pontba. Az utca rekreációs terület lehetne: nem kell az
Alpokban síelni ahhoz hogy az ember pihenjen és jól érezze magát, kikapcsoljon,
játszon.

Milyen cégek, termékek a
célpontjaitok?
Nem ez számít. Samsung, Panasonic, Pannon GSM, Honda,
Toyota, Borsodi, Ringa. Legfontosabb az, hogy milyen ötletek tudunk kihozni és
mennyire vagyunk motiváltak. Ez nem egy antireklám hadjárat. A fő cél az, hogy
létrehozzunk valami minőségileg mást. Mert ahogy most kinéz a város, az
tragikus, nem lehet benne normálisan élni.

Milyen a normális élet?
Emberek
egy csoportja egy adott térben képes jól érezni magát és azt a területet, vagy
3-4 négyzetméter faldarabot magáénak érezni  tud másként gondolni rá, mint
egy díszletre, ami tart a lakásától a munkahelyéig. Túl sok felület van ostobán
telehirdetve. A mennyiséggel és a minőséggel van gondunk.

Ha kevesebb reklámplakát lenne, vagy
színvonalasabbak, akkor is csinálnátok?
Fogalmam sincs, itt élek,
és nem tudok ilyen kérdésekre válaszolni. Nem tudom levetíteni az életem 6 évét
– egy másik országot elképzelve -, amíg megfogalmazódtak bennem ezek a
dolgok.

Jogilag? Rendőrök?
Nekem is
háromnegyed óráig magyarázták jogászok, hogy rongálok-e vagy sem, én ezt most
doktori nélkül nem fogom tudni újra elmagyarázni neked. Max 50 rongyra
megbüntethetnek szabálysértés miatt. Igen, az sok, már ezért is érdemes beszélni
a rendőrbácsikkal. A rendőrökkel meg az égvilágon semmi nem volt. Ugyanazt
csinálják, mint az összes többi ember. Van az őrs és van egy pont, ameddig el
kell jutni, aztán vissza kell fordulni. Ugyanúgy furikáznak, mint a többi ember.
Ha egy az egyben látják azt, hogy én éppen mit csinálok, akkor először fölmérem
a helyzetet, hogy mennyire idegesek: nem futkározok semerre. Csak elmennek a
ragasztós vödör mellett, és mennek hurkát enni, vagy megkérnek, hogy szedjem le.
Ha megkérnek, akkor szépen lekaparom nekik. Ha a Keletiben bárki válthat pénzt
kedvére, mindenki üzletelhet a kokóval, akkor  az, hogy én felragasztok egy
A/3-as méretű papírdarabot egy óriásplakátra, az nem biztos, hogy szíven fogja
őket ütni, és vállalják a mindenféle adminisztrációs rémálmot, amivel egy
följelentés jár.

Járókelők?
Egyszer egy pár ment
el mellettem és megkérdezte a lány a pasiját, hogy „Ezek itt mit csinálnak?”
„Valami szamizdatosok.” – válaszolta a barátja. Öt-hat ember is állt már két
méterre tőlem éjszakai buszmegállóban. Nézték, hogy mit csinálok; csináltam a
dolgomat. Felmérem nappal a terepet és megtervezem az útvonalamat. Jó, ha az
ember nem egy honvédségi udvaron kezd a sötétben átragasztani egy plakátot, ahol
kutya van fegyveres őrrel.

Nem tudom, észre veszik-e az emberek az
átragasztott plakátokat?
Sok dolgot észrevesznek – sok dolgot nem.
Egy részük igen egy részük nem. És ilyen a megítélés is. Egy részük azt
gondolja, hogy furcsa, humoros, a másik meg azt gondolja, hogy az ember csak
rongál. Nem akarok fekete-fehér üzeneteket küldeni az embereknek.
Gondolkodjanak, érezzék úgy, hogy ők is hozzátehetnek ehhez a dologhoz.

Márkás ruhákat se hordasz, direkt
kerülöd?
Olyan ruhákban járok, amit 4-5 éve vettem, amikor még be
voltam oltva mindenféle szerencsétlen, vadkapitalista ideológiával, ezekkel a
téveszmékkel leszámoltam egyszer s mindenkorra.

Tőlünk nyugatra az ilyen gondolatokat
általában a radikális baloldalisággal azonosítják. Kommunista
vagy?
Baromira elegem van a „közéleti melyik oldalon állsz, mert
leviszi a lábadat a traktor kérdezz felelek-kel”. Visszatérve, kocsit nem
akarok, nem is volt kocsim. A családnak van egy nagypapától örökölt tv-je. Hála
istennek egyre kevesebb időm van a tv-re inkább ragasztok. Legsúlyosabb módon
korlátozom magam, csak azt veszem meg, amire igazán szükségem van. Egyetlen egy
farmerom van, az összes többi kilyukadt, és most is a faterom kihízott nadrágja
van rajtam. Hajlandó vagyok elkerékpározni három boltnyit, hogy normális
kenyeret tudjak enni. Próbálok menekülni a nejlonzacskók támadásai elől.

Korlátozást mondtál? Ez nem inkább egy
minőségibb élet élvezése?
Szerintem naivitás azt hinni, hogy egy
olyan világban, ahol az ABC olyan, mint egy vegyianyagraktár, amiben nem lehet
normális élelmiszert venni, nem jár lemondással, ha én mégis szeretnék
egészséges, nem agyoncsomagolt dolgokat venni. Nem ehetem meg azt, amit
megkívánok. Ha nincs olyan kenyér, amit megvehetnél, akkor mit veszel? Ha nincs
olyan kiszerelésben olyan ital, akkor mit iszol? Azért sörözök annyit – már
lassan alkoholista leszek -, mert az legalább visszaváltható üveg. Az egész
arról szól, hogy amit csinálok, azt szeretem csinálni, mert mégis csak egy jó
játék, egy kihívás.

Terveid?
Imádok
ugróiskolázni.

Úgy értettem, mint aktivistának, milyen terveid
vannak a jövőre nézve?
Nekem ne mondja meg senki, hogy mi az igazi
aktivizmus! Én szeretek ugróiskolázni, amíg várok a buszra vagy a haveromra,
vagy a csajomra. És épp így más is szeretheti, ha én felrajzolok
egyet.

Van kedvenced, a saját magad által kidekorált
plakátok közül?
Egy óriásplakát átragasztást egyszer elszúrtam, és
egy olyan betűkombináció maradt ott, ami a Knight Riderben a Kit (az
intelligens, beszélő autó) gyorsító fokozatát fedi, ami a filmben egy rövidítés
.Egy mobil reklám volt amúgy. Nem szedtem le: így sikerült, az élet hozta így,
meg három rendőrautó, ami elsuhant mellettem.

Mobiltelefon és gyorsító fokozat? Aki akarja
az azért érti… Kint maradnak az alkotásaitok másnap délig, vagy csak a
térfigyelő kamerák látják?
Valamikor már másnap leragasztja a cég,
de van úgy, hogy egy hétig fönt van. A kamerák leginkább a belvárosban vannak,
ezeken a helyeken kevesebb az órásplakát.

Művészetnek tekinted a
plakátfelülütést?
Ezzel a rágógumival nem akarok foglalkozni, mert
ez  a legrosszabb hozzáállás ezekhez a dolgokhoz. Szórakozni csak szórakozó
helyen lehet, képeket megtekinteni csak múzeumban lehet, verseket meg akkor
olvashatok, ha bemegyek a könyvtárba és kikölcsönzök egy kötetet. A városlakók
több órát utaznak naponta az ablak felé fordulva pedig a reklámok helyett kint
lehetne egy festmény, egy alkotás, egy gegg, egy játék. Két dologra használjuk
csak a köztereket: autóraktározásra, és áthaladásra.

Nem érzed azt, hogy folyamatosan
kinyilatkoztatsz, hogy nem adsz őszinte válaszokat?
Milyen őszinte
válaszokra gondolsz? Miben kamuztam?

Amit a reklámokból hiányoltok, az őszinteség,
amit egyből gondolsz…
A plakátokat se azzal ütjük felül, ami rögtön
az eszünkbe jut.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás