• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Pirospont a SPAR-nak: olyan logót vezettek be, ami segít nekünk pálmaolajmentes terméket választani

2020.01.20. /

2019-re tervezték és meg is csinálták: teljesen pálmaolajmentesek lettek a SPAR bizonyos saját márkái, amit - hogy könnyebben megtaláljuk őket az üzletekben - külön logóval jelölnek. Bár TVE célja az, hogy a bio és különféle mentes termékekhez hasonlóan külön polcot kapjanak a PO-mentes termékek, a SPAR logóját örvendetes első lépésnek tartjuk.

Kókuszzsír és pálmaolaj – a szépség és a szörnyeteg?
Környezettudatos fogyasztóként tudjuk, mennyi pusztítással jár a pálmaolaj-előállítás a távol-keleti esőerdőkben. A kókuszzsír eközben szuperélelmiszerként virít a polcokon. Mi a különbség köztük, ha a környezeti és ha az egészségünkre gyakorolt hatásokat nézzük?

2019-ben indítottunk kampányt a Magyar Természetvédők Szövetségével, a magyarországi Jane Goodall Intézettel, a Hulladék Munkaszövetséggel, a Felelős Gasztrohőssel és a SzóKiMondókával azért, hogy a boltok polcain vásárlóként könnyebben megtalálhassuk a pálmaolajmentes termékeket. A SPAR már akkor jelezte, hogy a könnyebb azonosíthatóság érdekében a csomagolások többségén külön logó jelzi majd a pálmaolajmentességet.

Az élelmiszeráruház  többletértéket hordozó saját márkás - SPAR Natur*pur Bio, SPAR Premium, SPAR Vital, SPAR free from és DESPAR - termékei mostantól nem tartalmaznak pálmaolajat, s ezt külön logó jelzi a csomagoláson.

Ezek a márkacsaládok jelenleg közel 300 nemzetközi, illetve hazai fejlesztésű élelmiszert foglalnak magukban – mondta el megkeresésünkre Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. Kiemelte: ha találkozik a vásárló a megjelölt termékcsaládokon belül olyan áruval a SPAR üzletekben, amelyik pálmaolajat tartalmaz, az azért lehetséges, mert a tavalyi évben legyártott készlet még kifutás alatt áll.

Gyorsan beugrottunk a TVE irodájához legközelebb eső SPAR-ba a Móriczon, hogy a helyszínen örülhessünk. Lelkesen keresgéltük a fenti termékekcsaládokon a PO-mentes logót, de elsőre inkább olyan termékeket találtunk, amik korábbi készletből származhattak, mert nem találtuk rajtuk a keresett jelzést. További kutakodás után aztán ráleltünk a Natur pur termékek között a logóra, igaz, németül:

A kommunikációs vezető tájékoztatójából az is kiderült, hogy a felsorolt termékcsaládokon kívül is vannak akár S-Budget, akár SPAR saját márka alatt is olyan termékek, amelyekből kivonták a pálmaolajat. Mindkét termékcsaládon belül pálmaolajmentesek lettek például a közelmúltban a csomagolt toast kenyerek.

Erre is ráugrottunk, és tényleg, ráadásul a szeletelt toast kenyereken már a magyar logó látható:

 

Hogy az olaj szempontjából egyik legkézenfekvőbb terméktípust is megvizsgáljuk, átmentünk a snackes polcokhoz, és leemeltük az első SPAR-chipszet, ami a kezünk ügyébe került. Azt kell mondanunk, itt is van remény arra, hogy hétköznapi fogyasztóként PO-mentes terméket találjunk: az üzletlánc saját márkás Tortilla Chips-e is pálmaolaj nélkül készül. (Ezzel persze nem szeretnénk senkit a csipszfogyasztásra ránevelni, viszont hamár vesszük, lehetőleg figyeljünk a PO-mentességre.)

 

Hogy áll az Aldi és a Lidl?

Korábbi nyílt levelünkre kapott válaszokból kiderült, hogy az Aldi 2019 elejétől saját márkás "Natur Aktiv" bio termékcsaládja teljes mértékben pálmaolajmentes, és szintén ez év kezdete óta kizárólag fenntartható forrásból származó (RSPO tanúsított) pálmaolajat használnak saját márkás termékeinkben.

A Lidl is hasonló irányban indult el: ők nagyjából annyit tűztek ki célul, hogy az idei év végéig a saját márkás nem ehető termékek, illetve 2022 végéig a saját márkás élelmiszerek esetében 100%-ban fenntartható forrásból (RSPO) származó elkülönített pálmaolajat használjon fel.

A TVE és kampányban résztvevő szervezet véleménye szerint azonban a fenntartható pálmaolaj, az RSPO minősítés nem jó megoldás, ezért azokat a fogyasztókat, akiknek fontos a saját és gyermekeik jövője, arra kérjük, kerüljék a pálmaolaj-tartalmú élelmiszereket: a pálmaolaj tartalmú édesipari termékeket és feldolgozott élelmiszereket.

 

A fairtrade minősítés a pálmaolaj esetében is megbízható, ezért ha fairtrade védjeggyel ellátott pálmaolajat tartalmazó termékkel találkozol, azt nyugodtabb szívvel ajánljuk.

 

Miért mumus a pálmaolaj?

Bármennyire is igyekszünk környezettudatosan vásárolni, a pálmaolaj (sodium palmate) mára szinte megkerülhetetlen az európai fogyasztó számára: ott van az élelmiszerekbenkozmetikumokban, gyógyszerekben, kenőanyagokban, de még a gépjárműveket hajtó biodízelben is. 

A pálmaolaj a világon az erdőégetések egyik fő oka. Azért, hogy minél nagyobb területen lehessen termeszteni, az olajpálmaültetvények miatt hatalmas erdőket gyújtanak fel Indonéziába, Malajziában és legújabban már Afrikában is. Egyes források szerint ráadásul a pálmaolaj fogyasztása több szempontból is aggályos. A pálmaolaj magas telített zsírsavtartalma vérkoleszterin szint növekedést okozhat, ami szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet - főleg, ha úgy esszük, hogy közben nem is tudunk róla. 

Idén folytatjuk a PO-mentes kampányunkat, és további üzletláncokat keresünk fel a témában, ezzel is igyekezve megkönnyíteni a pálmaolajmentes vásárlást.

Képek: Fair Labor Association, Clean Clothes Campaign

 

 

 

 

A TVE-nél semmilyen formában nem fogadunk el cégektől támogatást, hogy függetlenek maradjunk. Adományaitok segítségével tudunk működni.

Így tudsz támogatni minket:
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank
Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!


 


 Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében