• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A pilisi klímabarát üzletek mozgalma

2011.03.04. /

A Pest megyei kisváros boltjai egyszerű, de hatásos eszközökkel vívják a maguk zöld forradalmát. A vásárlókat a nehéz gazdasági helyzetben még nem sikerült lázba hozni, de a legfiatalabb generáció bevonása mellett ez már csak idő kérdése.

Amikor néhány éve Hadas Jánosné kézhez vette a tizenkétezer lakosú kisváros éves hulladékgazdálkodási jelentését, megdöbbenve látta, hogy a szemét hatvan százalékát a csomagolóanyagok adják. A korábban óvónőként dolgozó környezetvédő és a Pilisi Klímabarát Kör többi tagjának ez adta az ötletet, hogy összefogják azokat az üzleteket, amelyeknek fontos a környezet védelme.

A Klímabarát Üzletek mozgalmához azok a boltok csatlakozhatnak, amelyek huszonegy elvárásból legalább tíz szabadon választható és egy kötelező elemet teljesítenek. Alapkövetelmény, hogy a használt műanyag csomagolóanyagot fokozatosan papírra, de legalábbis lebomló műanyagra cseréljék. Ehhez a szervezők megnyertek egy helyi és egy távolabbi beszállítót, de reményeik szerint a csomagolóanyagok hamarosan már Pilisen készülnek.

A választható feltételek között szerepel a szelektív hulladékgyűjtés, a hazai és a régióban előállított termékek előnyben részesítése, a környezet szépítése, kerékpártároló létesítése, biotermékek forgalmazása, takarékos vagy megújuló energiaforrások használata és az autóhasználat csökkentése legalább az alkalmazottak körében.

Tavaly januártól decemberig tizennégy üzletnek ítélték oda a Klímabarát címet, ez a szám mostanra megduplázódott; és ma már inkább a környezetért aggódó bolttulajdonosok keresik őket, hogy csatlakozni szeretnének.

Klímabarátságok
A Pilisi Klímabarát Kör jó kapcsolatot ápol a helyi önkormányzattal, így számos célkitűzésük városi szinten is megvalósulhat. Pilis városa az elsők között csatlakozott a Klímabarát Települések Szövetségéhez, amelynek jelenleg tizenkét város és falu, valamint két fővárosi kerület is a tagja. Itt alakult meg az első hazai Klímabarát Körzet, Gerje-Tápió néven. A civilek a Nagy-Britanniából indult Transition Towns közösségi klímabarát mozgalom mintáját követve átlépték az országhatárt. A nyolc szlovákiai és nyolc magyarországi település által létrehozott InterKlíma SK+HU szövetség a Kárpát-medencét egységes klimatikus régióként kezeli, és a jövőben erdélyi településeket is szívesen látna a szövetségben. A civilek által kezdeményezett és a polgármesterek által szentesített együttműködés egyik legfontosabb feladata a szemléletformálás, erre hozták létre a Klímabarát Iskola programot. A Jane Goodall Intézet és alapítványainak segítségével működő oktatási programok a különböző korosztályú diákokat és szüleiket terelgetik a tudatosan klímabarát, fenntartható életmód irányába.

 

A közérttől a virágboltig

Az egyik első klímabarát üzlet a helyi COOP élelmiszerbolt lett. Ennek vezetője, Toldi Józsefné elmondta, hogy már évek óta szelektálják a kidobásra ítélt csomagolóanyagokat, hiszen sok hasznosítható kartont, papírt a helyi iskola és óvoda is használni tud. A választék kapcsán ügyelnek arra, hogy a hazai előállítású termékek megfelelő arányban szerepeljenek a polcokon.

A szintén az úttörők közé tartozó egyik családi vegyesbolt társtulajdonosa, Csikós Jánosné számára régóta természetes, hogy odafigyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, a szárazelemek szakszerű begyűjtésére, illetve arra, hogy szép virágos környezetet alakítsanak ki. Az üzlethelyiség tetején napkollektor dolgozik, a bejáratnál a betérő tájékoztatást talál ennek otthoni kiépítési lehetőségeiről.

Petőfalvi Jánosné, egy virágüzlet tulajdonosa igyekszik minél több virágot a hazai piacról beszerezni, szerinte ugyanis a közhiedelemmel ellentétben néhány fajtán kívül minden virág beszerezhető az itthoni kertészektől. Csokraihoz általában természetes alapanyagú dekorációs elemeket használ, és igyekszik a vevőket lebeszélni a külön csomagolásról, főleg a celofánról. Igaz – tette hozzá –, teljes mértékben nem tudta ezeket kivonni a forgalomból, hiszen ha csökkenő mértékben is, de még van rá kereslet.

A mozgalom egyik legfontosabb célkitűzése a szemléletformálás: azt szeretnék, ha a településen létrejönne egy tudatos, a környezetére, egészségére odafigyelő vásárlóréteg. Az üzlettulajdonosok szerint nem egyszerű megváltoztatni a vásárlói magatartást, de nem is reménytelen; csak türelem és elhatározás kérdése.

Földvárszky János, aki családi vállalkozásban üzemeltet zöldség- és gyümölcskereskedést, kiemelte, hogy nehéz visszaszoktatni a vevőket nagyanyáink szokásaihoz: ők ugyanis nem üres kézzel, hanem kosárral indultak neki a bevásárlásnak. A boltosok szerint néhányan észreveszik a klímabarát emblémát, nyilatkozatot, és páran kérdeznek is róla, de az emberek egyelőre nem ezek alapján választják meg, hol vásárolnak. „Mostanában még inkább a pénz, az ár a legfontosabb” – emlékeztetnek a kereskedők.

 

Tanyasi bolthálózatot terveznek

A klímabarát üzletek tulajdonosai és a mozgalom szervezői a bolthálózaton túl számos rendezvénnyel, eseménnyel próbálják felkelteni az emberek érdeklődését. Évente Klímabarát Napot szerveznek, és a maguk módján minden fórumon igyekeznek a helyieket megismertetni a mindennapokat érintő környezeti problémákkal és megoldási lehetőségekkel. „Minden apró lépés fontos lehet a jövő szempontjából” – állítja Hadas Jánosné, aki azóta a szervező csapat vezetője lett.

A helyi kezdeményezésből regionálissá, a szlovákiai települések bevonása révén pedig már nemzetközivé lett Klímabarát Kör a legkülönbözőbb szinteken próbálja meghonosítani a fenntartható fejlődés eszméjét. A város három óvodájában például már hosszú ideje komoly környezeti nevelés folyik: a gyerekek külön foglalkozáson tanulnak a hulladékgazdálkodás fontosságáról, és az új szemléletet otthon átadják szüleiknek is. Pintér Sándor, a Klímabarát Kör koordinátora a jövőbeni tervekről elmondta: szeretnék létrehozni a tanyasi üzletek hálózatát, illetve az új törvényi lehetőséget kihasználva a helyi kistermelőket be akarják vonni az iskolai étkeztetésbe. (A május 15-től hatályos új kistermelői rendelet révén a gazdálkodók több agrárterméket, nagyobb mennyiségben, sokkal szélesebb mozgástérrel értékesíthetnek. A módosításban komoly szerepe volt a zöld civilszervezetek lobbizásának – a szerk.) Emellett szeretnének egy egységes törzsvásárlói-, illetve egészségkártya-programot is elindítani.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 21. számában.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében