fbpx

| Bán Dávid

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A pilisi klímabarát üzletek mozgalma

A Pest megyei kisváros boltjai egyszerű, de hatásos eszközökkel vívják a maguk zöld forradalmát. A vásárlókat a nehéz gazdasági helyzetben még nem sikerült lázba hozni, de a legfiatalabb generáció bevonása mellett ez már csak idő kérdése.

Amikor néhány éve Hadas Jánosné kézhez vette a tizenkétezer lakosú kisváros éves hulladékgazdálkodási jelentését, megdöbbenve látta, hogy a szemét hatvan százalékát a csomagolóanyagok adják. A korábban óvónőként dolgozó környezetvédő és a Pilisi Klímabarát Kör többi tagjának ez adta az ötletet, hogy összefogják azokat az üzleteket, amelyeknek fontos a környezet védelme.

A Klímabarát Üzletek mozgalmához azok a boltok csatlakozhatnak, amelyek huszonegy elvárásból legalább tíz szabadon választható és egy kötelező elemet teljesítenek. Alapkövetelmény, hogy a használt műanyag csomagolóanyagot fokozatosan papírra, de legalábbis lebomló műanyagra cseréljék. Ehhez a szervezők megnyertek egy helyi és egy távolabbi beszállítót, de reményeik szerint a csomagolóanyagok hamarosan már Pilisen készülnek.

A választható feltételek között szerepel a szelektív hulladékgyűjtés, a hazai és a régióban előállított termékek előnyben részesítése, a környezet szépítése, kerékpártároló létesítése, biotermékek forgalmazása, takarékos vagy megújuló energiaforrások használata és az autóhasználat csökkentése legalább az alkalmazottak körében.

Tavaly januártól decemberig tizennégy üzletnek ítélték oda a Klímabarát címet, ez a szám mostanra megduplázódott; és ma már inkább a környezetért aggódó bolttulajdonosok keresik őket, hogy csatlakozni szeretnének.

Klímabarátságok
A Pilisi Klímabarát Kör jó kapcsolatot ápol a helyi önkormányzattal, így számos célkitűzésük városi szinten is megvalósulhat. Pilis városa az elsők között csatlakozott a Klímabarát Települések Szövetségéhez, amelynek jelenleg tizenkét város és falu, valamint két fővárosi kerület is a tagja. Itt alakult meg az első hazai Klímabarát Körzet, Gerje-Tápió néven. A civilek a Nagy-Britanniából indult Transition Towns közösségi klímabarát mozgalom mintáját követve átlépték az országhatárt. A nyolc szlovákiai és nyolc magyarországi település által létrehozott InterKlíma SK+HU szövetség a Kárpát-medencét egységes klimatikus régióként kezeli, és a jövőben erdélyi településeket is szívesen látna a szövetségben. A civilek által kezdeményezett és a polgármesterek által szentesített együttműködés egyik legfontosabb feladata a szemléletformálás, erre hozták létre a Klímabarát Iskola programot. A Jane Goodall Intézet és alapítványainak segítségével működő oktatási programok a különböző korosztályú diákokat és szüleiket terelgetik a tudatosan klímabarát, fenntartható életmód irányába.

 

A közérttől a virágboltig

Az egyik első klímabarát üzlet a helyi COOP élelmiszerbolt lett. Ennek vezetője, Toldi Józsefné elmondta, hogy már évek óta szelektálják a kidobásra ítélt csomagolóanyagokat, hiszen sok hasznosítható kartont, papírt a helyi iskola és óvoda is használni tud. A választék kapcsán ügyelnek arra, hogy a hazai előállítású termékek megfelelő arányban szerepeljenek a polcokon.

A szintén az úttörők közé tartozó egyik családi vegyesbolt társtulajdonosa, Csikós Jánosné számára régóta természetes, hogy odafigyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, a szárazelemek szakszerű begyűjtésére, illetve arra, hogy szép virágos környezetet alakítsanak ki. Az üzlethelyiség tetején napkollektor dolgozik, a bejáratnál a betérő tájékoztatást talál ennek otthoni kiépítési lehetőségeiről.

Petőfalvi Jánosné, egy virágüzlet tulajdonosa igyekszik minél több virágot a hazai piacról beszerezni, szerinte ugyanis a közhiedelemmel ellentétben néhány fajtán kívül minden virág beszerezhető az itthoni kertészektől. Csokraihoz általában természetes alapanyagú dekorációs elemeket használ, és igyekszik a vevőket lebeszélni a külön csomagolásról, főleg a celofánról. Igaz – tette hozzá –, teljes mértékben nem tudta ezeket kivonni a forgalomból, hiszen ha csökkenő mértékben is, de még van rá kereslet.

A mozgalom egyik legfontosabb célkitűzése a szemléletformálás: azt szeretnék, ha a településen létrejönne egy tudatos, a környezetére, egészségére odafigyelő vásárlóréteg. Az üzlettulajdonosok szerint nem egyszerű megváltoztatni a vásárlói magatartást, de nem is reménytelen; csak türelem és elhatározás kérdése.

Földvárszky János, aki családi vállalkozásban üzemeltet zöldség- és gyümölcskereskedést, kiemelte, hogy nehéz visszaszoktatni a vevőket nagyanyáink szokásaihoz: ők ugyanis nem üres kézzel, hanem kosárral indultak neki a bevásárlásnak. A boltosok szerint néhányan észreveszik a klímabarát emblémát, nyilatkozatot, és páran kérdeznek is róla, de az emberek egyelőre nem ezek alapján választják meg, hol vásárolnak. „Mostanában még inkább a pénz, az ár a legfontosabb” – emlékeztetnek a kereskedők.

 

Tanyasi bolthálózatot terveznek

A klímabarát üzletek tulajdonosai és a mozgalom szervezői a bolthálózaton túl számos rendezvénnyel, eseménnyel próbálják felkelteni az emberek érdeklődését. Évente Klímabarát Napot szerveznek, és a maguk módján minden fórumon igyekeznek a helyieket megismertetni a mindennapokat érintő környezeti problémákkal és megoldási lehetőségekkel. „Minden apró lépés fontos lehet a jövő szempontjából” – állítja Hadas Jánosné, aki azóta a szervező csapat vezetője lett.

A helyi kezdeményezésből regionálissá, a szlovákiai települések bevonása révén pedig már nemzetközivé lett Klímabarát Kör a legkülönbözőbb szinteken próbálja meghonosítani a fenntartható fejlődés eszméjét. A város három óvodájában például már hosszú ideje komoly környezeti nevelés folyik: a gyerekek külön foglalkozáson tanulnak a hulladékgazdálkodás fontosságáról, és az új szemléletet otthon átadják szüleiknek is. Pintér Sándor, a Klímabarát Kör koordinátora a jövőbeni tervekről elmondta: szeretnék létrehozni a tanyasi üzletek hálózatát, illetve az új törvényi lehetőséget kihasználva a helyi kistermelőket be akarják vonni az iskolai étkeztetésbe. (A május 15-től hatályos új kistermelői rendelet révén a gazdálkodók több agrárterméket, nagyobb mennyiségben, sokkal szélesebb mozgástérrel értékesíthetnek. A módosításban komoly szerepe volt a zöld civilszervezetek lobbizásának – a szerk.) Emellett szeretnének egy egységes törzsvásárlói-, illetve egészségkártya-programot is elindítani.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 21. számában.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás