| Fogyasztóvédelem
Piaci verseny az energiapiacon
A magyar energiapiacon bekövetkező változások erőteljesek, markánsak és mélyrehatóak lesznek, de viszonylag hosszú idő alatt fognak bekövetkezni, így bizonyos mértékig úgy érezhetik majd a fogyasztók, hogy nem történnek nagy dolgok.
A magyarországi energiapiacon 1995 óta figyelhetőek meg jelentős változások, amikor megkezdődött a privatizáció. A második igen nagy lépés 2003. január 1., ekkor lépett hatályba a villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény, amely a verseny kialakulása szempontjából mérföldkő. A verseny irányába tett változtatások első lépésben a legnagyobb fogyasztók és az önkormányzatok számára teszik lehetővé, hogy a versenypiacon vásároljanak maguknak energiát. A kevesebb energiát fogyasztó vállalkozások és a lakossági fogyasztók számára erre 2007-től nyílik mód.
Az eddigi gondolkodásunkat kell megváltoztatni, új alapokra helyezni. Mindannyiunknak: fogyasztóknak, szabályozóknak, fogyasztóvédőknek egyaránt. A verseny a fő változást abban hozza, hogy az energiaszolgáltatók és -kereskedők fogyasztókhoz való hozzáállása gyökeresen megváltozik majd. Reményeink szerint a fogyasztók szemszögéből tekintve pozitívan. Sajnos azonban vannak jelek az ellenkezőjére is (sőt ma még csak ilyenekkel találkozhatnak leginkább).
A fogyasztóknak lesz választási lehetőségük, és az árak egy részét a verseny fogja kordában tartani. A vezetékes energiaszolgáltatások esetében rendkívül nagy változást jelenthet, hogy jogilag elválik a termék (áram és gáz) a szolgáltatástól, vagyis a vezetéken való továbbítástól és az ehhez kapcsolódó egyéb tevékenységektől. A természetes monopólium leszűkül az infrastruktúrára, melynek igénybevétele hatósági áron történik. A piacon lévők fenyegetettsége elmozdul a nulláról.
A fogyasztói igények maximális, javarészt egyénre szabott kielégítésére a verseny lehetőséget teremt, de tisztában kell lennünk azzal is, hogy ezt miként érhetjük el. A változások következtében egyszerűsödnek a piacra lépési lehetőségek, új piaci szereplők lépnek a színre. A kínálat bővülésével számolunk. Az összes eddigi jogszabály megváltozik kisebb-nagyobb mértékben, sőt teljesen új szabályok is születnek.
Mit érzékel(het) a fogyasztó, milyen jelei vannak a közelgő versenypiacnak? A fogyasztó olvashat arról, hogy a villamos piacon megjelentek az első áramkereskedők. 2002-ben megszaporodtak a különböző reklámhordozókon a vezetékes energiahordozók piacán tevékenykedő vállalkozások hirdetései. Olvashat arról, hogy meghirdették a hazai energiaszektor első önálló és átfogó marketingfórumát 2003. szeptemberére. Szaporodnak a fogyasztásnövelő marketingakciók (villamos berendezések vásárlásának támogatása, áramdíjkedvezmény szerződéses, hosszú távú elkötelezés fejében, energiatakarékossági tanácsadás stb.). A fogyasztó olvashat olyan jövőkutatásról, amely előrevetíti, hogy alkalmazni fogják a szolgáltatások egyedi árazását.
A vezetékes energiapiacokon egyszerre figyelhető meg elidegenedés és közeledés a fogyasztókhoz. Javul az ügyfélszolgálati tevékenység (új vagy megújult helyiségek, gyorsabb, szakszerűbb ügyintézés munkaidő-hosszabbítással, tartalmasabb tájékoztatás, zöld számok stb.), és ez jó, ha géphang várja a fogyasztót, az nem jó. Viszont eltűntek a villanyóra-leolvasók, átalányfizetést vezettek be, amit lehetőleg folyószámláról kérnek fizetni, és már előre fizet a fogyasztó, nem a fogyasztás után. Felgyorsultak a villanyóracserék (sok mérőórának a hitelesítése már régen lejárt, ami persze a fogyasztónak kedvezett, mert az öreg órák lassabban jártak, kevesebbet fogyasztottak).
Munkaerő-elbocsátások történtek a szolgáltatóknál, ahol néha arrogáns hangnemmel találkozik a fogyasztó (például az új igény kielégítés késedelmes teljesítésének reklamálásakor). A pontosabbá váló mérés és regisztrálás, valamint elszámolás miatt a számlákon olyan változások vannak, amit nem tudnak, vagy nem akarnak neki érthetően megmagyarázni.
Csökkentették az ellátási körzetek számát, a hibajavítások időtartama növekedett. Az idős falusi lakosságot nagymértékben magára hagyták. Erőteljes lépések történnek az energialopások felderítésére, megakadályozására (ami jó) sokszor arrogáns fellépéssel, erőszakossággal (ami nem jó). Szigorodik a pénzbehajtás. Igen jelentősen emelkednek a nem szabályozott szolgáltatások és a felhasznált anyagok, berendezések árai. Ezzel együtt nő a kibocsátott tájékoztató anyagok mennyisége is, amelyekben a fogyasztóknak el kell igazodniuk.
Mi (lehet) a fontos a jövőbeni verseny érdekében? A Magyar Energia Hivatalnak kiemelkedően fontos szerepe lesz a jó energiapiaci verseny megteremtésében, amely főként a hálózati infrastruktúra árkialakításában, fejlesztési felügyeletében, állandó minőségjavításában (a kiváló infrastruktúra lesz a jó verseny egyik záloga) és a megfelelő nagyságú és árú kínálat folyamatos biztosításában ölt testet. Fontos lehet a regionális jellegű termelők piacra lépésének elszaporodása, a lakossági fogyasztók ismeretbővítése.
Minden faluban legalább egy civil, kiképzett fogyasztóvédő működése lenne kívánatos, aki a tanítók közül kerülhetne ki leginkább, mert egyúttal a diákokat is tudná képezni a lakosság segítése mellett. Őket alapítványon keresztül lehetne támogatni, például az adó 1%-ának felajánlásával. Készülhetnének számukra kézikönyvek, összekapcsolva az internetes tudásmegosztás eszközeivel. Erősíteni kell a fogyasztóvédelmet minden szinten, mert erősödni fog a profitban való gondolkodás a kínálati oldalon.
forrás: Fogyasztóvédelem, 2003. szeptember: Szemán Barna, Gazdasági Versenyhivatal