• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Pacsuli

2004.02.03. /
Egy biztos: a pacsuli szegény nem tehet róla, hogy manapság vele azonosítanak minden édeskés szagú, olcsó csinálmányt. … Most azonban nem a pacsuliról, hanem a "pacsuli működéséről" szeretnék szólni.

Egy biztos: a pacsuli szegény nem tehet róla, hogy manapság vele azonosítanak minden édeskés szagú, olcsó csinálmányt. A jobb sorsra hivatott (Indiában őshonos) pacsuli nevű növény erős szagú illó olajáról – történelmileg nézve – a női hölgyeknek egyébként leginkább a húsvét jut eszébe, nekem meg az aktuális politikusok aktuális választási programjai.

 

Most azonban nem a pacsuliról, hanem a "pacsuli működéséről" szeretnék szólni. A szaglásról illik annyit tudni, az a legősibb kommunikációs eszközünk. Míg azonban ősemberként még képesek voltunk a szagi információk tudatos feldolgozására, a „fejlődésünk során” mára ezt a képességünket sajnos nagyrészt elvesztettük. Sajnos, mondom, mert az illatok a szaglóidegeken keresztül az agyra hatnak, mégpedig annak a tudatosan legnehezebben befolyásoló folyamataira: az érzelmekre. Oda, ahol az ösztön, a szerelem, a szexuális vágy, az emlékezés „lakik”. Tudjuk azt is, hogy a szagoknak szerepe van a szimpátia kialakulásában, a csecsemő-anya kapcsolatban és a gondolkodás serkentésében (na, hát ezért szagolgatott ihletett perceiben rohadt almát Schiller, a költő). A szaglás mára az orvostudomány egyik sokat kutatott ága, az illatterápia pedig alkalmazott gyógymód lett (főleg a depresszió, illetve az emlékezet-kihagyások kezelésénél).

 

A téma akkor lett pacsulivá, mikor a szagkufárok kezébe került, akik elsősorban nem arra kíváncsiak, hogy miképpen születnek az érzések, hanem hogy hogyan lehet azokat a fogyasztói társadalom üdvére befolyásolni. Először is a reklámokkal meg kell teremteni az igényt. A szépipar ma évente legalább 100 fajta új parfümkompozíciót, több ezer új illatosított kozmetikai terméket, háztartási mosó- és mosogatószert dob piacra. A test bepacsulizása után következett a szobaterek beszagosítása, a klotyók és autók beillatosítása. A nagy cégek ma már olyan szagmérnökökkel és dizájnépítőkkel dolgoznak, akik a fogyasztó vásárlási kedvét a háttérből engedett illatokkal javítják fel. Az ipar kazettában szállítja az üzletekbe a kért illatot, ahol egy mikroprocesszoros herkentyű szabályozza a befúvást. Így kerül a drogériákba a tengeri szellő, az autószalonokban a minőséget jelző „friss bőr és faillat”, a könyvesboltba papír- és tintaszag, utazási irodába trópusi aroma, a sportboltba futballpálya. Jön az orránál fogva vezetett gyanútlan balek, kezdi jól érezni magát, majd vásárlási kedve az egekbe szökken.

 

Az egészségvédők az allergiásokat féltik, a fogyasztóvédők a vásárlók manipulálása ellen tiltakoznak, a környezetvédők pedig az anyagi javak esztelen pazarlása miatt.

Ezeknek persze nincs jelentősége. A pacsuliprogram a választásoknál szavazatokat jelent, a kereskedelemnek pedig 5-8 %-os forgalomnövekedést. A haszon kuncog - végül is ez a lényeg.

Történelmileg aztán a húsvétok, meg a választási programok úgyis elfelejtődnek. 

Csak a pacsuli örök.








  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében