| Haller Dóra
Összefogás az elhízás ellen, itthon is
A néhány napos UNESDA (Európai Alkoholmentes Italgyártók Szövetsége) megállapodás – amely szerint a legnagyobb üdítőital gyártók ezentúl nem célozzák reklámjaikkal a 12 év alatti korosztályt – minden uniós országra kiterjed. A megállapodás magyarországi megvalósításáról kérdeztük a Magyarországi Üdítőital-, Ásványvíz- és Gyümölcslégyártók Szövetségét.
Az önkorlátozás vonatkozik az írott és az elektronikus médiumokra, valamint a gyerekeknek sugárzott televízióműsorok reklámidejére. Ezeken túl különféle intézkedésekkel – mint például az üdítőital árusítás betiltása az általános iskolákban – igyekszenek egészségesebb táplálkozásra és életvitelre ösztönözni a fiatalokat. A vállalás magyarországi fogadtatásáról nyilatkozik a Tudatos Vásárlók Egyesületének Dr Miklósvári Géza, a Magyarországi Üdítőital-, Ásványvíz- és Gyümölcslégyártók Szövetségének (MÜSZ) elnöke.
– A Magyarországi Üdítőital-, Ásványvíz- és Gyümölcslégyártók Szövetsége (MÜSZ) tevékeny részese volt az európai italgyártók önkéntes vállalásainak előkészítésében, így az UNESDA által közzétett kötelezettségvállalások összhangban vannak a szövetség szakmai álláspontjával. Az európai italgyártás meghatározó vállalatai által vállalt önkorlátozás közelmúltban nyilvánosságra hozott végleges változatát a MÜSZ rövidesen elnöksége elé terjeszti, hogy döntés szülessen a magyarországi adaptáció részleteiről. Valószínű, hogy sor kerül a hazai italgyártás kilencvenöt százalékát tömörítő MÜSZ etikai kódexének az európai vállalásokkal harmonizáló kiegészítésére is – mondja.
Szerettük volna megtudni azt is, hogy mi a helyzet az olyan hat- és tizenkét osztályos iskolákkal, ahol mind az általános iskolás, mind a középiskolás korosztály – akire a korlátozás nem vonatkozik – jelen van. Valamint azt is, hogy a szövetség szerint mennyire súlyos probléma Magyarországon a gyerekkori túlsúly, illetve hatékony eszköznek tartják-e ennek megelőzésére az UNESDA megállapodását. Ezekre a kérdéseinkre a szövetségtől nem kaptunk választ.