• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Olvasónk írta: GDI, azaz MLM számokban – valóban milliomos lehetsz?

2007.01.23. /
Nagy a csábítás. A multilevel marketing cégek sokakat azzal az ígérettel hálóznak be, hogy rövidesen nagy jövedelemre tehetnek szert. Olvasónk egy példa segítségével felgöngyölítette az MLM rendszerek logikáját és utánaszámolt a "meggazdagodásra" való esélynek.

A GDI (Global Domain International) alapötlete: a szolgáltatónak befizetsz havi 10$-t, ezért cserébe kapsz egy .ws kiterjesztésű domainnevet 100 MB tárhellyel és 10 db email címmel, saját weblapszerkesztővel, amivel beépített sablonok alapján 1 óra alatt elkészítheted a saját honlapodat. Hét napos ingyen kipróbálási lehetőséged van, minimális a befektetési igénye, hiszen a 10$ befizetésével máris elindíthatod a saját vállalkozásodat.

Számos helyen lehet olcsóbban hasonló szolgáltatást igényelni, ám ez abban különbözik a többitől, hogy a terméket multilevel marketing (MLM) rendszerben értékesítik, így jövedelemre is szert tehetsz vele. Azaz ha beszervezel magad alá embereket, és ők is előfizetnek a szolgáltatásra, akkor jutalékot kapsz utánuk, 5 szint mélységben minden egyes ember után 1$-t. Így 10 ember beszervezésével máris ingyenes a honlapod fenntartása. A reklámfilmben az alábbi példával élnek:

 

0. szint TE

1. szint 5 tag 5 $/hó => kb. 1 000 Ft/hó jövedelem

2. szint 25 tag 25 $/hó => kb. 5 000 Ft/hó jövedelem

3. szint 125 tag 125 $/hó => kb. 25 000 Ft/hó jövedelem

4. szint 625 tag 625 $/hó => kb. 125 000 Ft/hó jövedelem

5. szint 3.125 tag 3.125 $/hó => kb. 625 000 Ft/hó jövedelem

 

A feladat egyszerű: elég, ha az ismerőseid közül 5 ember beszáll (tegyük fel, van 200 ismerősöd, ebből elég 5-tel megláttatnod, hogy ez milyen jó lehetőség), majd ők is hoznak 5 embert (nekik is biztosan van vagy 200 ismerősük) és így tovább. Ez valóban könnyű feladatnak és nagyszerű lehetőségnek tűnik. De vajon tényleg az?

Kíváncsiságból kiszámoltam, minden szinten 5 ill. 10 emberrel számolva milyen gyorsan nő az üzletben lévő tagok száma:

0. szint

1 tag

1 tag

1.

5 tag

+10 tag

2.

25 tag

+100 tag

3.

125 tag

+1 000 tag

4.

625 tag

+10 000 tag

5.

3 125 tag

+100 000 tag

6.

15 625 tag

+1 000 000 tag

7.

78 125 tag

+10 000 000 tag

8.

390 625 tag

+100 000 000 tag

9.

1 953 125 tag

+1 000 000 000 tag

10.

9 765 625 tag

 

11.

48 828 125 tag

 

12.

244 140 625 tag

 

13.

1 220 703 125 tag

 

14.

6 103 515 625 tag

 

 

Hamar kiderül, milyen villámgyorsan elfogy a Föld teljes népessége.

A GDI saját weblapján az alábbi adatok találhatók a domainkereskedelemmel kapcsolatban:

  • jelenleg több mint 20 millió .com domain van bejegyezve,
  • több mint 34 millió domainnév van beregisztrálva a világon,
  • a szakértők több mint 500 millió domaint várnak az elkövetkezendő 10 évben,
  • 2000 novemberében, 9 hónappal a GDI indulása után már 100 000 .ws címet regisztráltak.

 

Tegyük fel, hogy a GDI piaci részesedése 1-5% lesz az elkövetkezendő 10 évben, ekkor ez 5 millió - 25 millió domaint jelent. Keressük ki a táblázatban, hányadik szinten vannak ezek a számok. Persze, a modell azt feltételezi, hogy mindenki alatt pontosan 5 ember van, tehát teljesen egyenletes az eloszlás, ami a valóságban nem így van. Lehet olyan ág, ami rövidebb, ekkor egy másik ág lehet hosszabb... ráadásul az 5 ember sem biztos. Ezzel inkább érzékeltetni szerettem volna a nagyságrendeket, a nagyságrendi változásokat és azt, hogy egyáltalán nem igaz, hogy csak a munkán múlik a siker és a jövedelem nagysága.

Ismét a nagyságrend érzékeltetésére: tegyük fel, lesz 10 millió eladott .ws domain az elkövetkezendő 10 évben. Ez az egyenletes modellben megfelel a 10. szintnek. A legalsó szintnek még veszteséges az üzlet, a felette levőnek sem jelent sok plusz pénzt. A 9. és 10. szinten összesen kb. 11,7 millió tag van, felettük összesen (az elsőtől a 8. szintig) kb. 500 ezer tag. Ez azt jelenti, hogy a tagok 96%-a nem jut nagy jövedelemhez az üzletből (esetleg veszteséges), míg 4%-uk jobban keres vele... bár kiemelkedően jól még ennél is kevesebben. Tehát a rendszerben a jövedelem eloszlása nagyon egyenlőtlen. (Még nagyobb az egyenlőtlenség, ha a szélesség nagyobb, pl. 10 embernél az alsó 2 szint 99,1%-a a teljes taglétszámnak.)

Még mindig a nagyságrendek: a marketing részhez tartozik annak a kiemelése, hogy a cég a bevétel felét a tagoknak juttatja vissza, mert így nem kell drága reklámozásra költenie. Ez azt jelenti, hogy minden előfizetés után 5$ a cég vezetőinek bevétele. 390 625 taggal számolva ez 1 953 125$ bevétel, azaz kb. 390 millió Ft havonta. Ha 1 953 125 taggal számolunk, akkor a havi bevétel 9 765 625$, azaz kb. 2 milliárd Ft. Persze, ebből lejönnek még a költségek, de elég szép összeg.

A fentiekből látszik tehát, hogy a piramis felépítésű hálózatokban milyen aránytalan a jövedelem eloszlása. Nem így saccolnánk, ha nem számolnánk utána, ami abból fakadhat, hogy a lineáris, egyenletes növekedéshez szokott az agyunk, és ritkán találkozunk exponenciális növekedéssel mindennapjaink során.

Jól hangzik az is, hogy 200 ismerősünkből csak 5-öt kell találnunk, aki beszáll az üzletbe, majd nekik is csak 5-öt a 200 ismerősükből stb. Ez szintén csalóka tud lenni, mert automatikusan azt feltételezzük, hogy az ismerősünknek van 200 ismerőse, akik közül mi egyet sem ismerünk és így tovább. Tehát mintha mindenki ott állna egy buborék közepén, körülötte a buborékban az ismerősei, és ezeknek a halmazoknak nem lenne közös pontja. Ám ez szintén nem így van, és az ismeretségi láncok jóval rövidebbek, mint hinnénk.

Ezalatt azt értem, hogy egy vadidegen emberhez nagyon kevés ismerősön keresztül eljuthatunk. Elég ha megnézzük pl. az iwiw-en, hány lépésben juthatunk el az ismerőseinken keresztül egy vadidegen emberhez. Amikor próbálgattam, akkor mindenkihez sikerült eljutnom ismerősök láncán keresztül, maximum 5 lépésben, de az esetek nagyon nagy többségében még ennél is rövidebb úton. [-- az iwiw elődjeként a wiw-et a „kicsi a világ" elmélet (vagyis hogy bárkihez ellehet jutni mindössze hat áttétellel) ellenőrzésére hozták létre - a szerkesztő megjegyzése].

A fentiek alapján látható, hogy az MLM-ben csak nagyon keveseknek adatik meg a kiemelkedő kereset lehetősége, és nagyban függ a gyorsaságtól, tehát hogy ki mikor száll be az üzletbe. Személyes véleményem pedig az, hogy az MLM egy nagyon tisztességtelen rendszer, ahol az üzletbe beszállók nagy többsége semmit sem nyer, hanem csak veszít (ld. alsó szint aránya az összlétszámhoz képest). Ez pedig magából a rendszer felépítéséből következik.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében