• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Olíva-, dió-, lenmag- és társaik - melyik olaj mire jó és mire ne használd?

2020.05.22. /

Ma már egyre népszerűbbek a különféle olajok a hagyományos napraforgó- és olívaolaj mellett. Tökmag-, dió-, mák-, len-, kókuszolaj: összeszedtük, hogy melyiket ajánlott sütésre és melyiket inkább hidegen használni, és hogy milyen jótékony hatásuk vannak a szervezetünkre. 

Az olajokról általánosságban igaz, hogy egészségünk érdekében főzéshez, sütéshez olyan növényi olajat válasszunk, amelynek a többszörösen telítetlen zsírsavtartalma alacsony, egyszeresen telítetlen zsírsavtartalma viszont magas. Itt írtunk arról, milyen szabályokat érdemes betartanunk sütéskor, hogyan süssünk, grillezzünk, hogy egészséges maradjunk. Most pedig lássuk, melyik olajat válasszuk, ha sütünk, párolunk, salátát készítünk vagy levezetésként épp csak sajtot mártogatnánk benne.

 Olívaolaj

 Olajbogyóból állítják elő préseléssel. Magas az antioxidáns-, valamint A- és E-vitamin tartalma. Esszenciális telítetlen zsírsavakat tartalmaz, ezért jót tesz  a   szív- és érrendszernek és a koleszterinszintet is csökkenti. Viszonylag alacsony az égésponja, ezért sütni és grillezni nem ajánlatos benne. Helyette használjuk főzéshez, pároláshoz vagy nyersen salátákra, kész ételekre locsolva.

 

 

 Napraforgóolaj

 Talán a legelterjedtebb olaj a magyar konyhák polcain. A szupermarketekben található olcsó, finomított olajok  mellett  már a bioboltokban is kapható hidegen sajtolt napraforgóolaj. Ez az olaj kiváló akár hidegen használjuk fel például salátákhoz, de süthetünk, főzhetünk, grillezhetünk is benne. A hidegen sajtolt napraforgóolaj aromásabb, karakteresebb ízű, mint a finomított verziója.

 

 Tökmagolaj

 Karakteres ízű, sötétzöld olaj. Rendkívül egészséges magas omega-6 zsírsav, E- és F-vitamin tartalma miatt. Különösen gazdag antioxidánsokban és többszörösen telítetlen zsírsavakban, összességében kiemelkedő élettani tulajdonságokkal rendelkezik. Többek közt segít a prosztatarák megelőzésében, erősíti az immunrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, terhesség idején segít a magzat idegrendszerének kifejlődésében, lassítja a szervezet öregedési folyamatait.

Alacsony fokon ég, ezért sütésre, főzésre nem alkalmas. Inkább nyersen használjuk krémlevesek, tészták, pestók ízesítésére, salátához ideális, de magában kenyérre vagy sajtok mellé is kitűnő.

 

 

 

 

 Dióolaj

 Sötét színű aromás olaj, amit dióbélből préseléssel készítenek. Omega3 zsírsav, B- és E-vitamin tartalma jelentős. A tökmagolajhoz  hasonlóan rengeteg jótékony hatással bír. Magas az antioxidáns tartalma, csökkenti a trombózis esélyét, növeli az agyműködést, külsőleg bőrirritáció kezelésére is használható.

Szintén inkább nyersen használjuk, salátákra, mártásokba, de akár palacsintatésztába is.

 

 

 

 Mákolaj

 A mákszemekkel ellentétben világossárga színű olaj. Rengeteg omega-6 zsírsavat és ásványianyagot tartalmaz,  többek közt kálciumot, káliumot, vasat, foszfort és magnéziumot. Kifejezetten ajánlott a csontritkulás kezelésére, emellett serkenti az agyműködést, jó hatással van a koleszterinszintre és a vérnyomásra.

Fogyasszuk nyersen, desszertek és saláták ízesítésére vagy akár 1-1 kanállal naponta magában vagy kenyérrel.


 

 

 

 

 Lenmagolaj

 Sárga színű, kicsit kesernyés ízű rendkívül egészséges olaj, amit a konyhán kívül a kozmetikában is felhasználnak magas esszenciális zsírsavtartalma miatt.  Többek közt tartalmaz szilíciumot, nikkelt, foszfort, vasat, káliumot, magnéziumot, cinket. Segíti a hörghurut kezelését, a cukorbetegség  megelőzését, gyulladások  gyógyulását valamint a vérsűrűség csökkentését. Gyorsítja az anyagcserét, ezért fogyókúrában is ajánlatos használni.

Nyersen fogyasszuk.

 

 

 

 

 Kókuszolaj

  Jótékony hatásai közé tartozik, hogy serkenti az  anyagcserét és a pajzsmirigy működését is javítja, valamint több mint 90 %-ban telített zsírokat tartalmaz

Szobahőmérsékleten nem folyékony ezért közvetlenül salátákra nem ajánlott használni, mivel a hideg zöldségekre öntve hamar megszilárdul, de már 25-30°C fokon felolvad. A többi olajhoz képest viszont magasabb az égéspontja, így kiválóan lehet benne sütni, főzni. Jó növényi helyettesítője lehet a vajnak vagy a zsírnak.

Nem mindenkinek egyértelmű, pedig különbözik egymástól a kókuszolaj és az oly sokat szidott pálmaolaj, bár egészségi hatásukat tekintve hasonlítanak.

 

Számos Tudatos Vásárló Kedvezménykártya elfogadóhelyen vásárolhatsz a fenti olajokból. Nézz szét az alábbi oldalakon: Biobolt e-tár; BiokokuszEdenbio; Szatyorbolt; Naturmarket; Ökokuckó; Zöldbolt; Zöld Zug.

Képek: rgbstock.com, pixabay.com, szaknaturolaj.hu

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

   

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás PTKF/1230/2015 jelű pályázat keretében készült.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében