fbpx

| - horger -

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Olcsó játék hülye gyerekeknek?

A Critical Mass mellett a hétvége legnagyobb hazai sporteseménye a Közép-Európa Rali startja volt. Felbőgtek a motorok a Hősök terén, s megkezdődött az egyhetes száguldás hegyen át, völgyön át.

Jó esélyünk van arra, hogy az autó- és motorsport legnagyobb központja legyünk a térségben – nyilatkozta az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (OTM) államtitkára az MTI-nek a rajt apropóján. Hogy van-e emögött átgondolt kormányzati stratégia, nem tudom, s azt is csak sejtem, hogy egy szűk érdekcsoport igen jól járna ezzel. A Párizs-Dakar Ralit mindenesetre sikerült némileg átfazonírozva máris idecsábítani, miután az eredeti, nagy múltra visszatekintő futamot a szervezők terrorfenyegetés miatt elhalasztották.

Már tavaly is lehetett arról hallani, hogy a kicsi, ám annál befolyásosabb ralis elit azon dolgozik, hogy hosszabbítsák meg a Párizs-Dakar eredeti vonalát, s mondjuk induljon Magyarországról. Miért is ne, olyan jól mutatnának az óriási dzsipek a Bakonyban vagy épp a Hortobágyon!

Miközben a világ progresszív fele azon gondolkodik, hogy hogyan lehetne a fenntartható fejlődést megvalósítani, s hogy hogyan lehetne a klímaváltozást okozó- nagyrészt épp az egyéni motorizációnak és autóközpontúságnak tulajdonítható – üvegházhatású gázok kibocsátását mérsékelni, és a klímaváltozás várható hatásait megelőzni, addig mifelénk még mindig ez a trend. Miközben a kormányzat komoly összegeket fordít a lakossági energiatakarékosság előmozdítására, és kommunikációs programmal támogatja a lakosság klíma- és környezettudatosabbá válását, addig a másik oldalon teljesen ellentétes irányzatoknak ad táptalajt. Nincs itt valami ellentmondás?

Az egész rali-cirkusz végérvényesen atavisztikussá vált. Persze, hallom, sejtem, óriási pénzekről van itt szó, azonban ezeket teljesen öncélú módon arra fordítják, hogy bebizonyítsák az ember és a technika minden mással szembeni elsőbbségét. Építsünk csodagépeket, legyünk úrrá a természet erőin! Gázoljunk át minél gyorsabban és minél látványosabban a homokdűnéken, lápokon, sziklás platókon és erdőkön – mintha ezeknek épp az lenne a rendeltetése, hogy terepasztalként szolgáljanak egy nem épp olcsó, óriási károkat okozó játékhoz.

Egy dolog sosem jön át a képernyőn: ezek sok esetben érzékeny, az embert is fenntartó ökoszisztéma számára nélkülözhetetlen élőlények élőhelyei, élőhely-együttesei. Könnyen sebezhetőek és tönkre is tehetőek. A terepjárók „krosszozása” óriási károkat okoz: Afrika, Amerika és Ázsia sivatagos-félsivatagos területein például jelentős mértékben fokozzák az elsivatagosodást, a sivatagi eredetű por atmoszférába kerülése pedig globális problémát jelent.

De ez csak a dolog egyik része. Mindeközben egyre népszerűbbek és egyre elérhetőbbek az egyéni „játékszerek”: az olajfaló és rossz kibocsátási mutatókkal bíró és biztonsági problémákat is felvető városi terepjárók, ez erdők csendjét felverő, óriási károkat okozó és bizony a természetet annak értékeiért felkeresők számára meglehetősen idegesítő, a nemzeti parkokat sem kímélő terepmotorok és négykerekű társaik, a quadok. Egyre népszerűbb az egyéni autózás, a valódi alternatívát kínáló közösségi közlekedés pedig szép lassan elsorvad.

A nagy pénzekkel és még nagyobb médiafigyelemmel megtámogatott rali-cirkusz ezt támogatja, ezt népszerűsíti. Van jó néhány igazán felelőtlen kezdeményezés és nem épp fenntartható folyamat a mai Magyarországon, de ez igazán égbekiáltó.

Közben a nagy gépzaj elnyomja az olyan előremutató kezdeményezéseket, mint a Széchenyi futam, ami az alternatív meghajtású járműveket állítja a start-vonalhoz. Fenntarthatóbb lenne inkább ezt támogatni!

 

„Magyar Dakar” a Föld Napján?

A 2008-as Föld Napján, április 22-én mintegy 50 civil szervezet közös közleményben tiltakozott a Közép-Európa Rali magyar nyomvonala ellen.

A tiltakozó szervezetek érthetetlennek és szomorúnak tartják, hogy a környezetvédő hatóságok az EU Élőhelyvédelmi Irányelvében és a magyar jogszabályban foglalt előírások ellenére hozzájárultak ahhoz, hogy a Bakony, valamint Dabas térségében kitűzött nyomvonal természetvédelmi rendeltetésű területeken vezethessen át. Jogsértő módon, hiszen Natura 2000 területen ilyen zavaró tevékenység csak közérdekből engedélyezhető. Különösen nagy problémának tartják, hogy a vegetációs időszakban, a védendő állatvilág szaporodási idejének intenzív szakaszában a zavarás fokozott veszélyekkel jár.

„Akik átrallyznak majd rajta, azoknak térkép e táj. Jogerős engedély nélkül is beterítik azt, zajjal, bűzzel, porral. A rally a szervezőknek hasznot hoz, a versenyzőknek az elmaradt Dakar helyett pótlékot jelent. De a lóerők majd továbbdübörögnek – és elvonul a nézősereg is… Ez lenne a minőségi turizmus?” – olvasható a tiltakozásban.

A felelősség a tiltakozást jegyzők szerint a területeket kezelő és a rali számára bérbeadó Honvédelmi Minisztériumot terheli.

 

Forrás: Magyar Természetvédők Szövetsége

 

 

Kép [cc] PressPix Photography, Adbusters

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás