fbpx

| Burián Dóra -Szántó Szilvia

Az ökotermékek kereskedelmének fejlődése

A hazai ökotermesztés során előállított termények meghatározó hányada ma is exportértékesítésre kerül. Jelenleg a hazai piacon történő értékesítés 5 százaléka a termelésnek. A nemzetközi és hazai trendek azonban azt mutatják, hogy a mezőgazdaság jövője a biotermesztésben van.

Az új trendek között jó eséllyel szerepel az
ökogazdálkodás – derült ki a „Zöldfarm biotej” esélyeinek a kulturális környezet
aktuális jellemzői alapján történt vizsgálatakor.

 

A kereskedelmi struktúrában nem
következett be jelentős változás a közelmúltban, a bioélelmiszerek kereskedelmének túlnyomó részét továbbra is
az export
alkotja.

A hazai ökotermesztés során előállított
termények meghatározó hányada ma is exportértékesítésre kerül. Jelenleg a hazai piacon történő értékesítés öt
százaléka a termelésnek – derül ki a Biokontroll Hungária Kht. és az
Agrármarketing Centrum hazai ökogazdálkodás helyzetét feltáró
elemzéseiből.

Leggyakrabban Németország, Anglia, Ausztria szerepel
célországként. Továbbra is nagyrészt az EU-ba exportáljuk termékeinket, ezen
kívül szállítunk Svájcba, s egy-egy tételt az USA-ba és Norvégiába.

 

Ha átgondoljuk, táplálkozásunkban milyen
élelmiszerek játsszák a legfontosabb szerepet, valószínűleg arra a
következtetésre jutunk, ami az export és hazai kereslet tendenciájából is
kitűnik. A legnagyobb exporttételt ugyanis az emberi táplálkozás alapját képező
gabonafélék jelentik. A
gabonatermékek iránti kereslet magas szintje jellemzi a hazai piacot is. Mivel
az életet adó kenyér naponta többször is asztalunkra kerül, sokak számára
növekszik a minőség fontossága. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a biopékáruk iránti kereslet folyamatosan
nő.

 

Ez a
jelenség megfigyelhető a bio malomipari termékek, lisztek terén is.
Megfigyeléseink szerint több háziasszony szívesen fordul vissza a házi készítésű
péksüteményekhez elsősorban a jó minőségű alapanyagok, a régi,
tartósítószer-mentes ízek, az elismerések, vagy az egészséges táplálkozás
fontossága miatt.

 

Fagyasztott állapotban kerülnek exportra
a zöldség-gyümölcsfélék. A
feldolgozott termékek exportját pedig továbbra is a bor vezeti. Sokféle fűszer és gyógynövény jelent meg a
termékválasztékban és – a Biokontroll adatai alapján – megállapíthatjuk, hogy a
feldolgozott termékek aránya is feltörekvőben van a
piacon.

 

Megjelentek
továbbá a hangos fogyasztói és kereskedői kiáltásokkal követelt állati termékek is válaszolva a
dioxinos csirkefertőzés és a kergemarhakór eredményeként még sürgetőbb keresleti
igényekre. A magyar szürkemarhahús, mélyhűtött baromfi, filézett csirkehús,
biotojás mellett a Pick Hortobágyi Bioszalámi szerepel a Biokontroll
listáján.

 

A termékek száma 2001-ről 2003-ra háromszorosára
növekedett.

Viszonylag új terméknek számítanak a
listában a pálinkafélék, a
gyümölcsvelők, koncentrátumok, lekvárok
.

Sajnos még mindig alacsony a
feldolgozott termékek aránya, de ebben is kedvező elmozdulás tapasztalható. A Biokultúra Egyesület 2003-as felmérése szerint a
hazai termelők a jövőben importforrások helyett hazai alapanyagokra
támaszkodnának a feldolgozott termékek elkészítése során. Ennek feltétele egy
összetartó hálózat, termelői érdekszervezet megalakítása
lenne.

 

A nemzetközi kereskedelmen kívül
említést érdemel a hazai kereskedelmi
csatornák bővülése
is. Eddig főként a hetente rendezett biopiacokon, a
Fővárosi Művelődési Háznál pénteken, a budapesti Marczibányi téren pedig
szombaton lehetett beszerezni a bioárukat, továbbá kisebb bioboltok kínálata is
kiszolgálta a vevői igényeket.

 

A korlátozott beszerzési helyek köre
szélesedni látszik. A közelmúltban bekapcsolódtak a biotermékek kereskedelmébe a
Kaiser’s lánc üzletei és a hipermarketek. Ez utóbbiak nemcsak import
biotermékeket, főként pékárut kínálnak ezentúl, hanem a Körös-Maros Biofarm
termelőjétől felmerült igény óta hazai bioárut, biotejet is forgalmaznak. Ez
reményteli lépés, mind a hazai biotermékek kereskedelmének növekedése, mind a
hazai fogyasztók keresleti igényeinek kielégítése szempontjából.

 

A hazai fogyasztók túlnyomó része ma már
hiper- és szupermarketekben vásárol
, így a biotermékeket rendszeresen
vásárlók mostantól itt is megtalálhatják, amit keresnek. Ezek az üzletek
meghatározó szerepet játszhatnak a biotermékek megismertetésében a hazai
vásárlóközönséggel.

 

Ennek a még speciálisnak számító
árucsoportnak a beszerzésében segítséget nyújtanak a házhozszállítási szolgáltatások is,
ezek közül néhányat találhatunk csak a hazai piacon. A biofogyasztók szűk
köréből adódóan az irántuk mutatkozó kereslet nem
számottevő.

 

 

2003. év végén a szerzők kérdőíves kutatásban mérték fel a
biotermékekkel kapcsolatos fogyasztói magatartást. Az alkalmat a Zöldfarm biotej
2003. májusi piacra dobása szolgáltatta, így a kutatás egyik fő témája a
biotejről alkotott fogyasztói vélemények feltérképezésére volt.

 

A primer kutatás egy részét a termék kóstoltatásával egyidőben és annak
helyén, 
Burián Dóra
diplomamunkájának primer kutatás részeként végeztük.

A kutatás formája tehát a kóstoltatások
során végzett kérdőíves megkérdezés
volt, mivel a válaszadási hajlandóság ilyen esetben nagyobb, a válaszadók által
alkotott minta pedig a helyszínek változatossága és a kóstoltatás által
felkeltett érdeklődés miatt reprezentatívabb.

A kérdőívezés 110 fős mintán 4 alkalommal 6 helyszínen
zajlott.

A kóstoltatások a meghatározott
időpontokban az ország több pontján egy áruházláncban zajlottak. A kóstoltatási
időpontok a nagy vásárlói forgalmat jelentő napokra (péntek, szombat, vasárnap),
akció kezdetére, ünnep, hétvégi vagy azelőtti bevásárlás idejére
estek.

Májusban és júniusban kisebb
áruházláncok, illetve hipermarketek adtak helyet a kóstoltatásoknak. Mivel a
kutatást október-november folyamán folytattuk, a termelő kérésére a hangsúly
főként a reklámkampány, a kommunikációs stratégia hatásának, a termék
ismertségének és fogyasztói megítélésének feltérképezésére
irányult.

 

 

A
szerzőkről

Burián Dóra a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi
Főiskolai Karán, nemzetközi marketing szakirányon végzett
2003-ban.

Szántó
Szilvia

a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Nemzetközi
Marketing Tanszék adjunktusa, tanszékvezető-helyettes.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás