• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Az NHH 20 millió forintra bírságolta a Vodafone-t

2008.09.17. /
A Vodafone nem megfelelő tartalmú forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatásokat adott az előre fizető ügyfeleinek – állapította meg próbavásárlások, majd az ezeket követő piacfelügyeleti eljárás alapján a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

Az elektronikus hírközlési törvény szerint a mobilszolgáltatóknak az előre fizető (pre-paid, vagy feltöltő kártyát használó) ügyfeleknek panasz esetén, az utólag fizetőknek pedig kérésére, olyan hívásrészletező számlát (forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást) kell kiállítaniuk, amely tartalmazza a hívott számot, a hívás kezdő időpontját és időtartamát, a hívásegység díját és a hívás díját.

Az NHH 2008 nyarán ellenőrizte, hogy a Vodafone betartja-e a jogszabályokban és a korábbi határozatokban előírtakat. 12 próbavásárló vett pre-paid kártyát, majd a rendelkezésre álló összeg felhasználása után a szolgáltató felkeresésével számlareklamációt tett, és igényelt egyben forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást. A megkapott kimutatásokban továbbra sem voltak feltüntetve a hívások díjai és a hívásegységek díjai, ugyanakkor egyes esetekben Vodafone a kimutatások értelmezéséhez mellékelt egy díjszabási táblázatot, amely alapján az ügyfél maga számíthatta ki, hogy mennyibe került egy hívás.

Az NHH azonban nem tartja elfogadhatónak a Vodafone gyakorlatát, mellyel az előfizető feladatává teszi az egyes hívások díjának kiszámítását, állásfoglalása szerint ezzel ugyanis a szolgáltató megsértette a forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatással kapcsolatos jogszabályi rendelkezéseket és a hatóság határozataiban foglaltakat. Ezért került sor a 20 millió forintos bírság kiszabására, amelynek megállapításakor az NHH egyebek mellett azt is figyelembe vette, hogy a vizsgálat idején a Vodafone-nak mintegy 1,3 millió pre-paid kártyás ügyfele volt és hogy a kimutatás jogszabályoknak megfelelő kiállítása az előfizető szempontjából garanciális jelentőségű. A kimutatás segíti a fogyasztót, hogy tényleges kiadásainak ismeretében hozhasson tudatos döntéseket és így a kimutatás a piaci verseny fenntartásának is lényeges eleme.







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében