fbpx
fairtrade banán

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ha emberibb világot akarsz: fairtrade banán

Ez a közkedvelt gyümölcs manapság mindennapi vitamin-forrásunkat adja a téli hónapokban, de útja asztalunkig igazságtalansággal és kizsákmányolással van kikövezve. A banántermelő országokban számos gazda él teljes szegénységben a túlságosan alacsony bevétel miatt. Túlhajszoltság, egészségre ártalmas munkakörülmények,  környezetpusztítás, gyerekmunka az ára annak, hogy mi Európában olcsó banánhoz juthassunk.

A banán a világ legkeresettebb gyümölcse, Európában a harmadik kedvenc. Az importált gyümölcsök közül ebből hozzák be a legtöbbet az Unióba. A banántermelő országokban a gyümölcs több mint 400 millió ember számára jelent alapvető bevételi- és élelemforrást.

A banánt a 16. század elején a portugálok telepítették be az amerikai kontinensre, a nedves trópusi régiókban a kávéval együtt ma is az exportbevétel 60%-át biztosítja. Lévén, hogy jobban ellenáll a rovaroknak és betegségeknek, mint a kávé, a banánt hagyományosan biztonságos mezőgazdasági export-befektetésnek tekintették a „dél” újonnan iparosodó országai számára.

24%-os világpiaci részesedéssel a világ legnagyobb banán-exportőre Ecuador, ahol körülbelül 2,5 millió ember megélhetése függ a termesztéstől. Közel százmillió kilót exportál hetente, és az Európába behozott banán legnagyobb része is innen érkezik.

Az 1970-es és 80-as években a Világbank és az IMF által előírt feltételes fejlesztési hitelek elősegítették a banán nagyléptékű, iparosított mezőgazdasági termelésének növelését. Ma mindössze öt vállalat – a Dole, a Del Monte, a Chiquita, a Fyffes és a Noboa – uralja a nemzetközi banánkereskedelem 80%-át.

A banán sok szempontból rokon értelmű a globalizációval. Lévén az első, ipari méretekben (1873-tól a mai nevén Chiquitaként ismert United Fruit Company által) termesztett trópusi növény, termelését mára jelentősen áramvonalasították. Bár több mint 300 különféle banánfajta létezik szerte a világon, a nagyüzemi termelés csak egyet, a Cavendisht kedveli. Ezt hatalmas monokultúrákban termesztik.

A nagy banáncégek a jól ismert márkák csak egy részét termelik a nagyvállalatok saját földjein. A termelők 90%-a 50 kis- és középméretű gazdaság, területük nem éri el az 50 hektárt, a maradék 10% pedig 5 hektárnál is kisebb.

Szövevényes hálózat Ecuadortól Európáig

Az Európába behozott banán legnagyobb része ecuadori, ahogy azt ebben a cikkünkben bemutattuk. Ecuadorban több száz banántermelő mintegy 200 nagyobb ecuadori vagy nemzetközi tulajdonosi érdekeltségű exportcégnek értékesíti áruját, ezek közül a tíz legnagyobb az ecuadori banánexport 50%-át intézi. Az Európába importáló cégek (60-100) maguk állnak kapcsolatban a banánérlelőkkel és a kiskereskedőkkel, és az ellátási láncokban a tulajdonosi átfedéseknek sokféle formája létezik. 

A nagyobb ültetvényekkel dolgozó exportőrök erősebb alkupozícióban vannak az európai felvásárlókkal (szupermarketek) szemben. Ecuadorban ugyan van egy jogilag szabályozott minimálár, ezt a termelők a banán mintegy 50-70%-áért kapják meg, amit a nagy, 50 hektár feletti ipari banánültetvények költségei alapján kalkulálnak. A fennmaradó részt alku alapján a világpiaci árhoz igazítják, ami a fogyasztási szezonban magasabb, a szezonon kívül jelentősen alacsonyabb lehet. 

A felvásárlók gyakran extra minőségi kifogásokkal állnak elő, vagy visszamenőleges hozzájárulást kérnek a csomagoláshoz. A szupermarketek pedig komoly profitra tesznek szert azzal, hogy fenntarthatatlanul alacsony árat fizetnek a közvetítőknek. A kisebb termelőkkel akkor szerződnek a kereskedők, ha a nagyoktól stabilan érkező árut meghaladó kereslet mutatkozik. 

A durva áralkuk az árakat a termelési költségek alá szorítják, amire általában a termelékenység rövidtávú, agrárvegyszerekkel való növelése a válasz. Így a termelők számára már képtelenség beruházni a gazdaságba vagy a növényvédelembe, ami végül aláássa a megtermelhető banán mennyiségét és minőségét is. 

A szakértők szerint a minimálár a szürke vagy feketepiac felé terelheti a kereskedelmet, ahol az árak a törvényi minimum alatt vannak. Tény, hogy az Európába exportált banán kilónkénti ára sokszor kevesebb, mint az elmúlt évek minimális felvásárlási ára. Becslések szerint a banánföldek 40%-a érintett a szürkezónás kereskedelemben.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete a helyszínen vizsgálódott

Egy a Tudatos Vásárlók Egyesületével kiegészült nemzetközi kutatócsoport 2017-ben közölt tanulmányt a témában, amelyhez a terepkutatást Ecuador legnagyobb banánültetvényén, Los Ríosban kezdtük, majd délebbre, El Oróban folytattuk. Ezeken a 10-30 hektáros ültetvényeken termelik az ecuadori banán legnagyobb részét. A kutatók 35 munkással és további 20 érintettel, többek között szakszervezeti képviselőkkel, kutatókkal, üzletemberekkel és hivatalnokokkal készítettek interjút.

A banán ökológiailag igényes faj. Amikor a megtisztított területen új ültetvényeket létesítenek, a talaj termőképessége gyorsan lecsökken, mivel a természetes levélhulladék nem áll rendelkezésre a talaj tápanyag-tartalmának pótlására.

A banántermelés több mezőgazdasági kemikáliát fogyaszt, mint bármely más termény – a pamut kivételével. Ennek nagyrészt az európai és USA szupermarketek által előírt kozmetikai követelmények az okai, amelyek „tökéletesen” kinéző, hibáktól mentes banánokat kívánnak. Adott területen egyetlen növény intenzív termesztése jelentősen megnöveli a kártevők, gombák és betegségek kockázatát, vagyis remek táptalaja a növényvédő szerektől való függőségnek. Becslések szerint a trópusok kereskedelmi banánültetvényein hektáronként átlag 30 kiló növényvédő szert használnak évente. Vesd össze ezt az Európában a gabonákhoz használt 2,7 kilóval! (2016-os adat)

A monokultúrás termesztés következtében a növények érzékenyebbek a betegségekre. Az ültetvényeken a tökéletesen ép, egészséges gyümölcsök előállítása érdekében egyre több rovarirtó- gyom- és gombaölőszert használnak. Az élőmunka-igényes ültetvényeken sok a munkás, így a gépek valójában a munkásokat, barakkjaikat, veteményes kertjeiket, ivóvizüket is permetezik, ami aztán a talajba és az élővizekbe is bekerül – olvasható a makefruitfair.org jelentésében.

Szédülés, vetélés, rák – a mérgezés jelei a banánföldeken

A banánültetvényi munkások nagy része nem keres többet napi 400 forintnak megfelelő összegnél.

A tanulmány által feltárt, a munkások élet-és munkakörülményeinek megdöbbentően szomorú részleteiről itt olvashatsz. 

A kisültetvényesek örök hátránya

A munkások számára a kisebb ültetvényeken lényegesen jobbak a munkakörülmények, mint a nagyobbakon, mert itt kétszer annyi munkást alkalmaznak, akik kevésbé vannak kizsigerelve.

A kisgazdaságok hosszú távú fenntarthatósága azonban – részben a földtulajdonosok elöregedése miatt – bizonytalan. Gyakran nincs lehetőségük rá, hogy megbízható munkaerőt alkalmazzanak, a műszaki korszerűsítéshez szükséges pénzügyi forrásokhoz és hitelekhez nem férnek hozzá.  

A banánexportáló országok egy részében az eszközök széles skáláját bevető szakszervezet-ellenes banántermesztő lobbi hatásaként alacsony az érdekképviselet.

Összevetésként, a Fairtrade rendszerében világszerte 1,7 millió gazda dolgozik (2017-es adat), 82 százalékuk kis gazdaságokban.

Szerves és műanyag hulladék

Mivel a szüretelés után a teljes növény elpusztul, a banánipar több hulladékot termel, mint bármely más mezőgazdasági szektor a fejlődő világban. A növénynek csupán 12%-a hasznosul – ez a gyümölcse. A szerves melléktermékek – többek között a hajtások, virágok, szárak és levelek, valamint a kiselejtezett banánok – tele vannak vegyi anyagokkal, amik akadályozzák a mikrobák és a flóra és fauna természetes lebontó folyamatait.

A banánhulladék különböző részeinek hasznosítására vannak törekvések és megoldások, például csomagolóanyagként.

A szerves hulladék mellett a biológiailag nem lebomló hulladék ipari mennyiségű műanyag zacskót, kötelet, ragasztószalagot és a vegyszerek tartályait jelenti. Ezeket vagy elégetik, vagy a lefolyóárkokba és a folyóvizekbe kerülnek. A hulladék gyűjtéséhez és szelektálásához raktárak szükségesek, ezt a termelési költséget gazdaságtalannak tekintik. Bár a friss adatok hiányoznak, a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) korábbi becslése szerint 4510 tonna műanyag zacskó és 4832 tonna polietilén kötél hulladékot termelt Costa Rica banánipara csak 1995-ben.

A banánt a kereskedők „árreferencia terméknek” nevezik, ami azt jelenti, hogy árát a fogyasztók a szupermarketek közötti árverseny indikátorának tekintik. Ezért helyezik a banánt gyakran a bejárathoz közeli, kiemelt fontosságú polcokra, és ezért szerepel gyakran a hirdetett árleszállításokban is.

Ezen az oldalon összegyűjtöttünk a banán útjáról szóló kutatásokat, cikkeket, videókat, kampányt.

A bio nem elég jó?

A biobanán választása is etikus döntésnek bizonyulhat. Bár a biominősítés nem a társadalmi felelősségvállalás jele, a bioültetvények igazi megoldást, altenatívát kínálnak az intenzív monokultúrák erős környezetromboló hatására. A világ banánexportjának jelenleg 2%-a bio, biobanánt elsősorban Ecuadorban, Peruban és a Dominikai Köztársaságban termelnek.

Teszteltük, és biztonságosabb a fairtrade és a bio banán

A Tudatos Vásárlóknál 2017-ben 15 különféle matricával ellátott (márkázott), áruházláncokban, bioboltokban vagy biopiacon kapható banán növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgáltuk meg. Hét termék bio, ezek közül három Fairtrade minősítésű volt.

A vizsgálat során egyértelműen a Fairtrade és a bio minősítésű termékek szerepeltek a legjobban, közülük a Lidl Fairglobe banánja benne volt az első háromban.

Biztonságosabb a Fairtrade és a bio banán

A legjobb megoldás: a Fairtrade

Már a fair trade mozgalom 1990-ig elért sikerei nyomást gyakoroltak a nagy szupermarket-láncokra, hogy modernizálják hozzáállásukat a „gazdaságos” termelőkkel kapcsolatosan. Ennek eredményeképpen a szupermarket-láncok megalkották a felelősségüket (különösen a harmadik világ termelőire tekintettel) taglaló „etikai kódexeket”. Látszatra e kódexek a beszerzési láncra kiterjedő, függetlenül ellenőrzött, társadalmi és környezeti szabályok iránti elkötelezettséget tükröznek. A gyakorlatban ezek önkéntesek, és a cégek gyakran elmulasztanak magukkal a munkásokkal konzultálni a termelési folyamattal kapcsolatban felmerülő társadalmi és környezeti gondokról.

Alulról szerveződő (grassroot) csoportok – e felületes zöldrefestési próbálkozásokat felismerve – megtöbbszörözték a banánkereskedelemmel kapcsolatos visszataszító valóság leleplezésére irányuló erőfeszítéseiket. A Banana Link egy kis non-profit együttműködés, 1996-ban hozták létre a társadalmilag igazságos, környezetileg egészséges és gazdaságilag életképes banánipar megteremtéséért.

A Dominikai Köztársaság (35%-os globális részesedés), Kolumbia (28%) után Ecuador (17%) és Costa Rica (17%) értékesíti a legtöbb fairtrade banánt. Emellett Ecuador a második legnagyobb bio banántermelő, a világ bio banánjainak negyede itt terem.

Nézd, ennyivel jobb egy fairtrade ültetvény!

Több szakértő is megerősítette, hogy a fairtrade minősítés valóban jobb munkakörülményeket jelent, de látják a versenyhelyzet veszélyeit is. Egyre nő a fairtrade minősítést elnyerő nagy ültetvények száma, és néhány nagyobb márka is bevezette fairtrade termékcsaládját. Ez utóbbiak hatékony globális marketing-stratégiájuknak köszönhetően könnyen kiszoríthatják a kistermelőket a piacról.

Honnan lehetek biztos benne, hogy fair trade banánt vásároltam?

A banán méltányos eredetét a rajta megtalálható fairtrade logós matrica szavatolja.

A fairtrade kritikákra válaszul 2006-ban új regionális címkét (CLAC) vezettek be Latin-Amerikában és a Karibi-térségben, így kizárólag kistermelők szerezhetik meg a Fairtrade elveit követő minősítést.

Joaquín Vásquez, az ecuadori fairtrade és bio termelők szövetkezetének vezetője azon dolgozik, hogy organikus módon termeljék a banánt. Egyúttal az UROCAL (Union regional de organizaciones campesinas del Litoral-Ecuador) elnöke, amely egy helyi, méltányos kereskedelmet támogató kis és közepes méretű gazdaságokat tömörítő szövetség Ecuadorban. Az ecuadori termelők körülbelül 2%a fair trade, és a szervezetben 600 családnak biztosít megélhetést a banántermesztés. A fairtrade banán legnagyobb felvásárlói Svájc és Anglia. 2015-ben egy rekesz banánért (18,14 kg) egy hagyományos termelő 4,5 dollárt, egy fairtrade termelő 8,20 dollárt kapott.

2015-ös budapesti látogatása során részletesen mesélt egyrészről a (fairtrade) banántermelés sajátosságairól, másrészt a rendszer és szervezetük működéséről. 

2018-ban 173 Fairtrade-mimnősített banántermesztő társaság (ültetvény vagy szövetkezet) volt a világon, akik 18 országból 25 ezer gazdát tömörítettek.

A Lidl élen jár

A jótékonysági szervezeteket tömörítő Oxfam német csoportja azután vette blokád alá a szupermarket-óriás vezetését, hogy 2016-ban munkatársai a Lidl-beszállító társaságok costa rica-i és ecuadori banán- és ananász-ültetvényein járva méltatlan munkakörülményeket tapasztaltak. 

A nyomásnak köszönhetően valamelyest javult a helyzet, ami a fizetéseket és a szabályos foglalkoztatottságot illeti. A Lidl mégsem kötelezte el magát amellett, hogy az ecuadori beszállítóinál megkívánja a szakszervezeti jogok érvényesítését – áll az Oxfam összefoglalójában

Óriási előrelépés mindehhez képest, hogy 2018 októberétől a Lidl 330 dél-németországi boltjában a Rainforest Alliance minősítésű banánokról átállva kizárólag fairtrade banánt árul. 2006-ban szintén elsőként vezették be a Fairtrade termékkínálatot sajátmárkás Fairglob néven.

2018 novemberétől a Lidl auszriai ágának néhány boltjában a teljes banánkínálat Fairtrade minősített lett, és céjluk az volt, hogy 2019 közepére az összes fiókbolt átálljon kizárólag fairtrade banánra.

Jelenleg a németországi boltok hagyományos termelésből származó, az ausztriai boltok pedig ugyancsak minősített, de nem kizárólag fairtrade banánt árulnak az olcsóbb banán iránti vásárlói igényre hivatkozva. 

A cég továbbra is elkötelezett a fairtrade előnybe helyezése mellett, az ausztriai Lidl boltok kávét, teát, narancslét is kínálnak, így éves szinten 1 millió Fairtrade terméket értékesítenek.

Magyarország és a fairtrade banán (hiánya)

Magyarországon az alma után a banán a második legnépszerűbb gyümölcs, amelynek 37%-át Szlovákiából vásároljuk, és a fennmaradó mennyiség elsősorban Belgiumból, Ausztriából és Franciaországból érkezik.

A szlovák kereskedők a banán körülbelül 70%-át elsősorban Ecuadorból, Kolumbiából és Kamerunból – veszik, mintegy 30%-ot más európai országoktól, elsősorban csehektől, franciáktól importálnak.

Hazánkban a Budapesti Nagybani Piacon működik a legnagyobb banánérlelő üzem, ahol kamrákban történik a mesterséges érlelési folyamat. Az éretlen banán 15 C°-fokon nitrogén-dioxid beadagolásával érik, sárgul be.

A Méltányos gyümölcsöt! egy európai központú nemzetközi együttműködés. A 19 tagország mellett részt vesznek benne a termelő országokat képviselő szervezetek Kamerunból, Kolumbiából, Ecuadorból és a Szélfelőli-szigetekről. A kampány magyarországi partnere a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

A TVE álláspontja szerint a fogyasztóknak is részt kell vállalnia abban, hogy az általuk fogyasztott termékek méltányos körülmények között készüljenek.

Ezt tehetjük úgy, hogy a méltányos kereskedelemből származó gyümölcsöket választjuk, és úgy is, hogy aktív állampolgárként felszólítjuk a döntéshozókat, a cégek vezetőit a méltó termelési körülmények megteremtésére.

A TVE 2018-ban megkereste a Lidl magyarországi képviseletét, hogy várható-e hasonló lépés, mint a nyugat-európai boltokban, és hogyan fogy a fairtrade banán a hazai boltokban, de kérdésünkre nem érkezett válasz.


eu logo visegrad fund highofof, ökokörEzt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta, az Európai Unió #GoEAThical projektje társafinanszírozta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás