fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem támogatjuk eléggé a környezetszennyezés megadóztatását

Az Eurobarométer felmérése szerint az uniós polgárok nagy része vásárláskor figyelmet fordít a termékek környezeti hatására. A megkérdezettek fele pedig magasabb adót vetne ki a környezetterhelő termékekre.

Az Eurobarométer-felmérés július végén közzétett eredményei
azt mutatják, hogy az európaiak túlnyomó többsége (83%) vásárlás során fontos
szerepet tulajdonít a termékek környezetre gyakorolt hatásának. A listát a
görögök vezetik 92%-kal, legkevésbé pedig a cseheket foglalkoztatja ez a
probléma (62%).

Megoszlanak a vélemények a vállalatoknak a termékeik
környezeti teljesítményéről tett állításairól. A megkérdezettek 49%-a hiszi,
hogy az állítások megfelelnek a valóságnak, míg 48%-a nem tartja hihetőnek azokat.
Leginkább a hollandok bíznak meg az állításokban (78%), legkevésbé pedig a
bolgárok (26%).

Az uniós polgárok mintegy 46%-a véli úgy, hogy a
környezetbarát termékek előállítását leginkább a környezetet károsító
termékekhez kapcsolódó adók növelésével és a természetbarát termékekre
megállapított adók csökkentésével lehetne előmozdítani. Ezzel a kettős
adóztatási rendszerrel a britek értenének egyet leginkább, legkevésbé pedig a
máltaiak (28%), akik ehelyett csupán a környezetbarát termékekre vonatkozó adók
csökkentését támogatnák.

A megkérdezettek határozottan támogatnák, hogy a
kiskereskedők is vegyék ki a részüket a környezetbarát termékek
népszerűsítéséből. Az uniós polgárok csaknem fele (49%) úgy gondolja, hogy a
kiskereskedőknek fokozniuk kellene az ilyen termékek láthatóságát a polcaikon,
illetve áruházaikban külön e termékeknek szentelt „zöld sarkot” kellene
kialakítaniuk. Az európaiak egyharmada (31%) szerint a kiskereskedők azzal
mozdíthatnák elő leginkább a környezetbarát termékek forgalmát, hogy
megfelelőbb tájékoztatást biztosítanak ezekről a fogyasztóknak. 

A szénlábnyomot feltüntető címke tájékoztatást nyújtana
arról, hogy a termék életciklusa alatt, vagyis az előállítástól az
ártalmatlanításig mennyi üvegházhatású gázt – pl. szén-dioxidot – bocsátanak
ki. Európai szinten jelenleg még nem létezik ilyen címkézési rendszer, de a
Környezetvédelmi Tanács 2008. decemberi ülésén a miniszterek felkérték a
Bizottságot, hogy tanulmányozza a szénlábnyomot feltüntető címkék bevezetésének
lehetőségét.

Az európaiaknak közel fele tulajdonít fontos szerepet az
ökocímkéknek a vásárláskor, és csupán minden tizedik válaszadó véli úgy, hogy a
környezetvédelmi címkéken szerepeltetni kellene az adott termék által
előidézett üvegházhatású gázkibocsátás értékét. Az európai polgárok mintegy
72%-a egyetért azzal, hogy a jövőben kötelezővé kellene tenni a termékhez
kapcsolódó szénlábnyomot feltüntető címkéket. E kérdés kapcsán jelentős
nézetkülönbségek mutatkoznak a tagállamok között; legkevésbé a csehek helyeselnék
ezt a fajta címkézést (47%), míg a görögök nagy többsége (90%) lelkesen
támogatná azt.

Stavros Dimas, az EU környezetvédelmi biztosa így
nyilatkozott: „Az éghajlatváltozás ellen minden lehetséges fronton küzdenünk
kell, és ebben a küzdelemben mindenkinek részt kell vennie. Ez nem csupán a
vállalatok és a kormányok feladata, a fogyasztók szerepe is fontos. Azzal, hogy
környezet- és éghajlatbarát termékeket vásárolnak, az egyes fogyasztók
egyértelmű jelzést küldenek a gyártók felé, környezetkímélőbb termékek
előállítására ösztönözve őket.”

2008 júliusában a Bizottság cselekvési tervet terjesztett
elő, amely a fenntartható fogyasztásra és termelésre vonatkozó javaslatokat
foglal magában. A javaslatok célja a termékek környezeti teljesítményének
javítása, valamint a fenntarthatóbb termékek és termelési technológiák iránti
kereslet fokozása. A cselekvési terv emellett az innovációs lehetőségek
megragadására is ösztönözni kívánja az uniós ipart.

 

Forrás: Európai
Bizottság

Kép [cc] magic

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás