| Tudatos Vásárló
Nem támogatjuk eléggé a környezetszennyezés megadóztatását
- #Fogyasztás, életmód, fogyasztás pszichológiája
- #Nagylátószög
- #Szupermarket, piac, kisbolt
- #Termékcímkézés
Az Eurobarométer felmérése szerint az uniós polgárok nagy része vásárláskor figyelmet fordít a termékek környezeti hatására. A megkérdezettek fele pedig magasabb adót vetne ki a környezetterhelő termékekre.
Az Eurobarométer-felmérés július végén közzétett eredményei
azt mutatják, hogy az európaiak túlnyomó többsége (83%) vásárlás során fontos
szerepet tulajdonít a termékek környezetre gyakorolt hatásának. A listát a
görögök vezetik 92%-kal, legkevésbé pedig a cseheket foglalkoztatja ez a
probléma (62%).
Megoszlanak a vélemények a vállalatoknak a termékeik
környezeti teljesítményéről tett állításairól. A megkérdezettek 49%-a hiszi,
hogy az állítások megfelelnek a valóságnak, míg 48%-a nem tartja hihetőnek azokat.
Leginkább a hollandok bíznak meg az állításokban (78%), legkevésbé pedig a
bolgárok (26%).
Az uniós polgárok mintegy 46%-a véli úgy, hogy a
környezetbarát termékek előállítását leginkább a környezetet károsító
termékekhez kapcsolódó adók növelésével és a természetbarát termékekre
megállapított adók csökkentésével lehetne előmozdítani. Ezzel a kettős
adóztatási rendszerrel a britek értenének egyet leginkább, legkevésbé pedig a
máltaiak (28%), akik ehelyett csupán a környezetbarát termékekre vonatkozó adók
csökkentését támogatnák.
A megkérdezettek határozottan támogatnák, hogy a
kiskereskedők is vegyék ki a részüket a környezetbarát termékek
népszerűsítéséből. Az uniós polgárok csaknem fele (49%) úgy gondolja, hogy a
kiskereskedőknek fokozniuk kellene az ilyen termékek láthatóságát a polcaikon,
illetve áruházaikban külön e termékeknek szentelt „zöld sarkot” kellene
kialakítaniuk. Az európaiak egyharmada (31%) szerint a kiskereskedők azzal
mozdíthatnák elő leginkább a környezetbarát termékek forgalmát, hogy
megfelelőbb tájékoztatást biztosítanak ezekről a fogyasztóknak.
arról, hogy a termék életciklusa alatt, vagyis az előállítástól az
ártalmatlanításig mennyi üvegházhatású gázt – pl. szén-dioxidot – bocsátanak
ki. Európai szinten jelenleg még nem létezik ilyen címkézési rendszer, de a
Környezetvédelmi Tanács 2008. decemberi ülésén a miniszterek felkérték a
Bizottságot, hogy tanulmányozza a szénlábnyomot feltüntető címkék bevezetésének
lehetőségét.
Az európaiaknak közel fele tulajdonít fontos szerepet az
ökocímkéknek a vásárláskor, és csupán minden tizedik válaszadó véli úgy, hogy a
környezetvédelmi címkéken szerepeltetni kellene az adott termék által
előidézett üvegházhatású gázkibocsátás értékét. Az európai polgárok mintegy
72%-a egyetért azzal, hogy a jövőben kötelezővé kellene tenni a termékhez
kapcsolódó szénlábnyomot feltüntető címkéket. E kérdés kapcsán jelentős
nézetkülönbségek mutatkoznak a tagállamok között; legkevésbé a csehek helyeselnék
ezt a fajta címkézést (47%), míg a görögök nagy többsége (90%) lelkesen
támogatná azt.
Stavros Dimas, az EU környezetvédelmi biztosa így
nyilatkozott: „Az éghajlatváltozás ellen minden lehetséges fronton küzdenünk
kell, és ebben a küzdelemben mindenkinek részt kell vennie. Ez nem csupán a
vállalatok és a kormányok feladata, a fogyasztók szerepe is fontos. Azzal, hogy
környezet- és éghajlatbarát termékeket vásárolnak, az egyes fogyasztók
egyértelmű jelzést küldenek a gyártók felé, környezetkímélőbb termékek
előállítására ösztönözve őket.”
2008 júliusában a Bizottság cselekvési tervet terjesztett
elő, amely a fenntartható fogyasztásra és termelésre vonatkozó javaslatokat
foglal magában. A javaslatok célja a termékek környezeti teljesítményének
javítása, valamint a fenntarthatóbb termékek és termelési technológiák iránti
kereslet fokozása. A cselekvési terv emellett az innovációs lehetőségek
megragadására is ösztönözni kívánja az uniós ipart.
Forrás: Európai
Bizottság
Kép [cc] magic