fbpx

| Bán Dávid

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Nem árt az óvatosság, ha repülővel utazunk

Az olcsó repülőjegyek egyre többeket és egyre gyakrabban csábítanak utazásra. Viszont nem árt résen lenni, mert egy-egy esetben akár a képzelt ár többszörösét is kifizettethetik velünk.

Kétségtelen tény, hogy szeptember 11. ide,
gazdasági világválság oda, az utóbbi évtizedben jelentősen átrendeződött a légi
közlekedés piaca. A fapadosnak nevezett diszkont-légitársaságok demokratizálták
a repülést, olyan réteget vontak be az utazás e formájába, akik korábban
álmodni sem mertek erről. Abba viszont elég lassan tanulunk bele, hogy bizony
mindennek ára van, és ha nem figyelünk oda, a repülőjegy többszörösét is
kifizethetjük egy olcsónak tűnő utazás alkalmával.

Az Európai Unió 2007 óta szigorúan szabályozza
és nyomon követi, hogy a hirdetésekben, illetve a repülőjegy árusító honlapokon
csak a valós – illetékekkel és egyéb járulékokkal terhelt – repülőjegy árat
szabad közölni, így véget vetett az 1 forintos és hasonló képtelen ajánlatoknak.

A légitársaságok azonban mindig megtalálják
a kiskaput. A fapados jegyárak például nem tartalmazzák a feladandó poggyász-
és a hitelkártya kezelési díját. Miután az interneten kinéztük a megfelelőnek
tűnő oda-vissza jegyet, továbbkattintva a foglalásra, elsőként a poggyászdíjra
kell odafigyelnünk.

 

Poggyászdíj

Például az EasyJet
a foglalásba belekalkulál közel 3400 forintot a jegyáron felül – csomagonként és
járatonként -, így egy kedvezőnek tűnő oda-vissza repülőjegy máris fejenként
6.800 forinttal többe kerül. Ha csak kézipoggyásszal kelünk útra, ezt a tételt
külön törölnünk kell a foglalásnál.

A Wizzair
honlapján érdemes jó odafigyelni, hiszen külön kell hozzáadni a poggyász
költségét (csomagonként, utanként 3000 Ft). Amennyiben nem tesszük meg, a
repülőtéren már a dupláját kérik el mindezért.

A piacvezető Ryanair honlapján későbbre
tartogatja a meglepetést: az alacsonynak tűnő menetjegy árak mellé online
jelentkezés esetén 4500, repülőtéren 6000 forintot számol csomagonként,
irányonként.

Mindeközben érdemes odafigyelni az utazási
feltételekre, hiszen jóformán légitársaságonként változik a feladható és az
utastérbe felvihető csomagok mennyisége, súlya, illetve a túlsúly mennyisége és
annak ára, illetve foglalásmódosítás és -lemondás feltételei. A fapados
légitársaságok mindezeket a költségeket megfejelik azzal, hogy a bankkártya
díját az utasokra terhelik (2-4000 forint tranzakciónként). Ugyanakkor, a
honlapokon előszeretettel kínálnak fel külön biztosítást és egyéb „előnyös” szolgáltatást
(kiválasztott ülőhely, elsőbbségi beszállás stb.), amelyeket sokszor külön kell
kitörölni a megrendelésből, különben gyanútlanul azt is a számlánkra terhelik.

 

Kevesebb az „ingyenkaja” a fedélzeten

A „hagyományos” légitársaságok ennél
nagyvonalúbban számolnak, a jegyek ára általában tartalmazza a fenti költségeket,
de a feltételekre itt is érdemes figyelni. Jegyár és rugalmasság (hiánya) terén
ma már sok esetben érdemben konkurálnak a fapadosokkal.

Meglepetésként érheti azonban az utazót a
fedélzeten korábban megszokott szolgáltatások csökkentése illetve fizetőssé
tétele. Pár évvel ezelőtt megszokott volt a fedélzeten felszolgált
többé-kevésbé nagyvonalú étkezés, különféle italok, újság.

A költségtakarékosabb üzemeltetés érdekében
az Európán belüli járatok turistaosztályán általában egy szendvicsre, kisebb
távolságokon pedig csak egy kis rágcsálnivalóra és egy pohár italra csökkent a
vendéglátás, ami – valljuk be – egy másfél, kétórás utazás esetében nem egy
hatalmas csapás.

Vannak légitársaságok, így például az Iberia, a Scandinavian,
amelyek követve az amerikai United Airlines
ötletét a kontinensen belüli utazáskor a fapadosokhoz hasonlóan fizetőssé
tették a fedélzeti szolgáltatásokat (ami amerikai társaságok esetén akár egy
6-7 órás útra is érvényes).

A fedélzeti ár nagyjából hasonló sávban
mozog a fapadosokéval: egy ásványvíz, kávé, tea átlagban 1,5-2,5 euró, egy
pohár üdítő 2-3 euró, egy pohár bor vagy sör, illetve szendvics 4-5 euró,
melegétel 7-10 euró.

 

Ne feledkezzünk meg a reptérre jutás
költségéről!

Fontos, és sokak számára nem egyértelmű
tétel a repülőtérre való odajutás költsége is. Budapesten szerencsés helyzetben
vagyunk, hiszen akár BKV bérlettel vagy jeggyel a metró végállomásától egy
buszjárattal hamar kijuthatunk Ferihegyre. A fapadosokat fogadó terminál még
vonattal is olcsón megközelíthető.

Ugyanakkor nem mindegy, hogy az úti cél
repülőtere milyen messze van a kiszemelt várostól. A diszkont légitársaságok
általában a városoktól távoli, egyszerűbb infrastruktúrával rendelkező
repterekre szállítanak, ahol többnyire csak egy adott közlekedési lehetőség áll
rendelkezésünkre.

Így például a Wizzair és Ryanair által preferált,
Párizstól 84 kilométerre levő Beauvais repülőteréről irányonként 13 eurót
(mintegy 4000 forintot) kóstál a buszjegy ára (de ha a magasságrekorder
katedrálisáról híres kisvároson keresztül, vonattal kívánunk Párizsba utazni,
akkor sem járunk jobban).

Hasonlóan a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha a
több fapados járat által használt, Londonhoz közeli
Luton repülőterén száll le a
gépünk: egy vonatjegy a brit fővárosba 12 fontba (szintén mintegy 4000
forintba) kerül.

 

Nem kevés pénzt hagyunk ott a reptéri
kávézókban

A nem várt „kötelező” kiadások mellett maga
a repülőtér is komoly kísértést jelent a pénzköltésre. Indulás előtt meginni
egy kávét, egy pohár üdítőt a diszkont reptéren sem olcsó mulatság: áruk az
elegáns éttermekével vetekszik. Hála az EU belső rendeletének, amely szigorúan
szabályozza a folyadékok kézipoggyászban való szállítását, a repülőterek
büféinek üdítőital- és ásványvíz forgalma jelentősen átrendeződött. Egy
kisüveges ásványvízért Ferihegyen akár 500 forintot is elkérhetnek.

Ugyanakkor sokan változatlanul nem bírunk
ellenállni a repülőtéri „vámmentes” boltokban való vásárlásnak, hiába vált
értelmetlenné a vámmentesség az Unión belül. A „fapados utasok” megjelenésével
a boltok kínálata is átalakult, korábban a kiemelt luxuscikkek mellett ma a
szabadon vihető nagymennyiségű cigaretta és alkohol lett a legkeresettebb cikk.

Az Euromonitor
felmérése szerint a repülőtéri boltok bevétele a „fapados utazás”
népszerűsödése mellett folyamatosan növekszik. Világszerte mintegy 1500 Duty
Free és Travel Retail üzlet üzemel a repülőtereken, amelyek forgalma 2007-ben összesen
mintegy 34 milliárd dollárt tett ki, 2010-re ugyanakkor már jó 40 milliárd
dollárt prognosztizálnak.

 

Európában a diszkont járatok elterjedése
előtt évente 3% körüli növekedést mutatott az iparág, a legfrissebb kimutatás
20%-os növekedést prognosztizál a következő 5 évre, ami a gazdasági válság
ellenére is 4%-os növekedést jelent évente.

Ferihegy ugyan megérezte a nemzetközi
negatív tendenciát, illetve a szokatlanul hosszú decemberi sztrájkokat, a
tavalyi esztendőben az előző évhez képest 1,8%-kal kevesebb, de így is mintegy
8,4 millió utast szolgált ki. Az utazások aránya a hagyományos és diszkont
légitársaságok között változatlan, utóbbiakat nagyjából
minden negyedik
utazó választja.

 

Kép [cc] zoagli, shane

A cikk az Európai Unió
támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával készült.
 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás