fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Naomi Klein: No Logo

A Naomi Klien No Logo címűkönyve elsősorban a mai globális fogyasztói világ társadalmi, kulturális és gazdasági problémáival foglalkozik. Már megjelenése pillanatában bestseller lett.

A globalizációról szóló irodalom könyvtárakat
tölthetne meg, a ‘globalization’ hívószóra egy internetes keresés közel 3 millió
találatot eredményez. Körülbelül annyit, mint a ‘socialism’ és a ‘capitalism’
együttvéve.
Naomi Klein No Logo című könyve nem egy a sok közül. Megjelenése
pillanatában bestseller lett, a The New York Times kissé talán fellengzős
definíciója szerint „az antiglobalizációs mozgalom bibliája”. Az elmúlt négy
évben 18 nyelven jelent meg. Fontos könyv tehát, és ezért fontos kiadni magyarul
is.

A No Logo elsősorban a mai globális fogyasztói világ
társadalmi, kulturális és gazdasági problémáival foglalkozik. Elindul a
leginkább láthatótól: a reklámoktól, bemutatja a reklámbiznisz szédítő
felfutását, az életünket behálózó marketingpraktikákat, majd elemzi azt, ami e
mögött van: a foglalkoztatottság csökkenését, a munkavállalók
kiszolgáltatottságának növekedését a fejlett államokban, a szegény országok
munkásainak kizsákmányolását, a közterek (iskolák) vállalatok általi
kisajátítását, az élet- és választási lehetőségek szűkülését. Végül, ami igen
érdekes, kitér azokra a civil és ellen-kulturális mozgalmakra is, amelyek a
fogyasztói világgal, a konzumerizmussal szemben igyekeznek üzeneteket
megfogalmazni, alkotásokat létrehozni, vagy alternatív életlehetőségeket
kialakítani.
A No Logo elemző, adatokra támaszkodik ugyanakkor élvezetes,
„történetmesélő” stílusban megírt mű. Olyan könyvről van szó, amely számottevő
sikert aratott a tengerentúlon, és európai kiadásai is nagy visszhangot
keltettek. A No Logo egyik erőssége közérthető nyelvezetében, és (a szó jó
értelmében vett) újságírói stílusában rejlik. Naomi Klein, a szerző kanadai
újságíró, aki elsősorban az alternatív, független sajtónak dolgozik. Könyvének
nagy része személyes élményekre, riportszerű beszámolókra alapul. Klein elment
egy fülöp-szigeteki „vámszabad területre” és beszélgetett a multinacionális
cégeknek fillérekért dolgozó munkáslányokkal; bemutatja a Montreal-ban
tevékenykedő „adbuster”-eket, akik az óriásplakátok átfestésével üzennek a nagy
cégeknek; a McDonald’s által beperelt angol környezetvédőket; és így tovább. Még
azokat a fejezeteket is konkrét vállalatokról, esetekről szóló „sztorikkal”
teszi érthetővé és – ne tagadjuk – szórakoztatóvá, amelyekben egyébként
statisztikai adatok alapján fest képet a reklámipar felfutásáról vagy a
munkaerő-piac drámai átalakulásáról.
Magyarországon napjainkban kezdenek
kibontakozni a multinacionális vállalatok magatartását élesen bíráló társadalmi
vélemények. Éppen ezért fontos egy olyan mű megjelenése, amelyik megalapozott
adatokkal, és egyben szemléletesen, sok példával, konkrétumokon keresztül
mutatja be és érteti meg a globalizáció és a nemzetközi márkák mögött álló
mamutvállalatok társadalmi valóságát.

A No Logo vitákat vált ki, és mozgalmakat képes
elindítani. Ránk is vonatkozik, itt, Magyarországon, mivel a globalizáció már
bennünket is elért. Ha más nem, a korszellem diktálja, hogy foglalkozzunk vele,
gondolkodjunk róla, alkalmazkodjunk hozzá, ellenezzük, vagy alternatíváit
keressük.
Egy internetes keresés a No Logo hívószóra több mint 10 millió
találatot eredményez. Kétszer annyit, mint Marx, Mao és Marcuse együttvéve. Itt
az ideje elolvasni.


A No Logo megrendelhető közvetlenül a kiadótól: www.nologo.hu. Ugyanitt még több
információ a könyvről és a No Logo mozgalomról.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás