fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Munkások a marokkói földeken: a cégnek jól megy

A marokkói zöld ceruzabab beszállítói láncát elemző cikksorozatunkban most a munkásokat alkalmazó vállalatok kereskedelmi kapcsolataival foglalkozunk. A zöldbabtermesztő cégek nyereségesek és kereskedelmi kapcsolataik kiegyensúlyozottak. Néhányuknak etikai minősítése is van, de erről dolgozóik nem tudnak és nem is érzik a hatását.

Souss Massa Draa-ban sok gazdaság és feldolgozó üzem spanyol vagy francia befektetők tulajdona, esetenként marokkói-külföldi vegyesvállalat. Bevételeik után nem kell adózniuk. A földet bérlik a helyi földtulajdonosoktól. A Quality Bean Maroc, az Alamo, a Terre Agronomique és a Guernikako saját maguk termesztik a zöldbabot, de a Quality Bean Maroc kisebb termesztőktől is felvásárol. Teljes termelésük exportra meg.

A legnagyobb zöldbabtermelők közül a Quality Bean Maroc holland, a Shahrazad és a Terre Agronomique marokkóiak, a többiek spanyolok. A kutatásban vizsgált vállalatok zöldbabtermésének nagy részét Spanyolországba szállítják.

Ki nyer és mennyit?

A kutatás során az Institut Agronomique et Vétérinaire Hassan II (IAVH, Agadir) tanulmányait használtuk fel, hogy meg tudjuk becsülni a zöldbabtermesztés nyereségességét. Ezekben részletes információkat találunk a Guernikako és a Quality Bean Maroc költségeiről és bevételeiről.

Az IAVH információi alapján végzett számítások szerint az exportra szánt zöldbab termesztése jövedelmező. A szabadföldi zöldbabtermesztés legalább 10 százalékos nyereséget hoz a fix és változó költségek, a csomagolás és a szállítás költségeinek figyelembevételével is. Az üvegházi termesztéssel még több nyereség is elérhető. A becsléseket megnehezíti, hogy a hivatkozott tanulmányban nem minden költségtényezőt ismertettek, például nem szerepelt a szállítmányok biztosításának a költsége és a vám. A QBM anyavállalata, a Van Oers United szerint a profithányad alacsonyabb.

Vétel, vétel

A termékek eladása általában ugyanazokat a lépéseket követi: megrendelés, tárgyalások, szállítás és fizetés. A fizetés gyakran három hónapos határidőre történik. A termelők szerint a megállapodás után általában nem változnak a kereskedelmi feltételek. A megkérdezett négyből két vállalkozás úgy nyilatkozott, hogy sosem tapasztalták a szerződéses feltételek visszamenőleges megváltoztatását. A másik két vállalkozás képviselői egyszer tapasztaltak ilyet. Ezekben az esetekben a minőségi, a fizetési feltételeket, illetve a szállítandó mennyiségeket változtatták meg. A vevők gyakran a minőséggel elégedetlenek, a beszállítók pedig a fizetési késedelmekre panaszkodnak.

Az export során más nehézségekkel is szembe kell nézni, pl. szállítmányozási problémák, sztrájkok és munkaszüneti napok miatti késedelmek. A megkérdezett vállalatok szerint a beszállítók egymás közötti versenye vevőik elvesztéséhez vezethet.

A kereskedelmi és szállítási feltételeket általában írásba foglalják; ez lehet szerződés vagy e-mail. Az alábbiakról szól a megállapodás:

A termékek minősége (például a különböző minősítési eljárásoknak való megfelelés),

  • Mennyiség,
  • Szállítási mód,
  • Szállítási határidő,
  • Szállítás és biztosítás költsége (a termelő vállalat fizeti).

A QBM anyavállalata, a Van Oers United a SOMO 2013 februárjában tartott érintetti fórumán megerősítette azokat az információkat, amelyeket a kutatás során a marokkói vállalatoktól kaptunk: ritkán, évente körülbelül egyszer alakul ki konfliktusuk a vevőkkel (a szupermarketekkel), leginkább az árral vagy a minőséggel kapcsolatban. Kereskedelmi kapcsolataik a szupermarketekkel általában hosszabb távra szólnak.

Etikai minősítések

A vállalatok azt állítják, hogy a társadalmi, gazdasági és környezeti elvek és gyakorlatok betartását minősítési rendszerekkel biztosítják. Ilyen például a GlobalGAP fenntartható mezőgazdálkodási minősítő rendszer. A GlobalGAP rendszerben azonban a munkások jogainak biztosítása nem szükséges a minősítés megszerzéséhez, az ilyen minősítés az alapszolgáltatásuk kiegészítéseként kérhető.

A kutatásban résztvevő marokkói vállalatok azt állították, hogy nincs más társadalmi felelősségvállalási minősítő rendszer, amelyet követnének, és amelynek a betartását ellenőriznék. A Van Oers United, a QBM anyavállalata, amely tagja a holland Fenntartható Kereskedelmi Kezdeményezésnek is, azt állította, hogy a termelésük Marokkóban (QBM), Szenegálban és Etiópiában is megfelel az Ethical Trading Initiative (ETI) etikus kereskedelmi előírásainak, és ezt független tanúsító intézet is igazolja.

A kutatás során megszólaló munkások azonban nem tudnak a szupermarketek vagy a kereskedők olyan etikai elvárásairól vagy minősítési eljárásairól, amelyből bármilyen előnyük származna: a válaszadók 86%-a nem tud etikai elvárásokról a termelési körülményeket illetően.

Jobb és rosszabb munkáltatók

A kutatás során nem vizsgáltuk, hogy mi az oka annak, hogy az egyik termelő jobb munkáltatónak bizonyul, mint a másik. Ám a különböző jelek arra mutatnak, hogy a Quality Bean Maroc (a Van Oers United leányvállalata) számára ez fontosabb, mint a többi vizsgált cégnek. A QBM az egyetlen a kutatásban részt vevő vállalatok közül, amely aktívan és rendszeresen kommunikál a külvilág felé a társadalmi felelősségvállalás terén tett erőfeszítéseiről. Szintén ez az egyetlen vállalat, amely alávetette magát etikai minősítésnek. Az ETI-nek ugyan nincs önálló minősítő rendszere, de a vállalatok megbízhatnak független értékelőket, hogy azok ellenőrizzék, a vállalat megfelel-e az ETI alapelveinek. A QBM úgy nyilatkozott, hogy ezek a független minősítések fontosak számára, elsősorban a brit vevők megtartása miatt.

Kép: Flickr.com

 

        A cikk “A szupermarketláncok beszállítói kapcsolatai a fogyasztók szemszögéből” című kiadványban jelent meg. A kiadvány megjelenését az Európai Unió támogatta. A kiadvány tartalmáért kizárólag a Tudatos Vásárlók Egyesülete felelős, és az semmi esetre sem tükrözi az Európai Unió álláspontját.        

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás