fbpx

| Gulyás Emese

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Mit fogjunk a Nyuszira?

Számos országban már betiltották, vagy erős korlátok közé szorították a gyerekeknek szóló reklámozást – itthon még nem. A Nestlé példáján keresztül bemutatjuk a legújabb technikákat a gyerekek meghódítására.

Számos országban már betiltották, vagy erős korlátok közé szorították a gyerekeknek szóló reklámozást. A kanadai szabályozás arra hivatkozik, hogy a gyerekek nem tudnak különbséget tenni a valóság és a képzelet között, ezért védtelenek a reklámüzenetekkel szemben. Svédországban úgy vélik, hogy a gyerekek nem rendelkeznek a reklámok értelmezéséhez szükséges értelmi és érzelmi fejlettséggel, ezért az őket befolyásoló reklámok sértenék őket szuverenitásukban.

Úgy tűnik, Magyarországon sem törvényes, sem etikai korlátok nem akadályozzák a gyerekek  különböző reklámcsatornákon keresztül történő megnyerését. Annak ellenére, hogy ezt a törvény – néhány kivételtől eltekintve – nem tiltja, mégis fontos reklámetikai kérdéseket vet fel a legfiatalabbaknak szóló reklámozás.

A Nestlé példáján keresztül bemutatjuk a legújabb technikákat a gyerekek meghódítására.

A Nestlé 2003 őszén internetes reklámkampányt indított a gyerekek megnyerésére, melynek célja a Nesquik márka népszerűsítése, a gyerekek számára készített játékos Nesquik weboldal megismertetése volt. Ez volt Magyarországon az első olyan online kampány, amely célcsoportjába a legfiatalabb korosztály tagjai tartoznak. A Nesquik célirányosan, más gyerekeknek szóló weboldalakról próbálta saját site-jára csalogatni a gyerekeket, többek között a MinimaxNet-en, a Minimax Plaza-n, a Gyerekdén, a Kölökneten, és a Trambulinon helyezett el hirdetéseket, és a saját weboldalára mutató linkeket.

www.nesquik.hu

Az oldalra belépve mulatságosnak szánt animációk fogadják az érkező gyerekeket. Több játéklehetőség közül választhatnak, vannak azonban olyan szolgáltatások amelyek használatához regisztrálni kell. Ilyen többek között a matricás albumhoz való hozzájutás. Hogy miért érdemes még regisztrálni?  Ahogy az oldal készítői üzenik: „még sok mást is csinálhatsz”. A regisztrációnál a gyerekek megadhatják e-mail címüket és kérhetik, hogy a nyuszi küldjön nekik levelet.

(Az oldal indítása óta a nyuszi egyébként több kéretlen levél, azaz spam kampányba kezdett. A spam-ek küldése a Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Kódexe szerint tilos.)

Ahhoz, hogy a gyerek fakuckót építhessen téglából a nyúllal nem kell regisztrálni. Természetesen ugyanarról a nyúlról van szó, aki a kakaós dobozokról kacsint a gyerekekre. Egy apró marketing trükk, aminek átlátásához nem kell sokáig gondolkodnunk: ha a gyerek egész nap a Nestlé nyúllal játszik, vajon milyen kakaót fog kérni? De nem ez a legnagyobb probléma.

Válassz barátot, megmondom ki vagy

A fakuckó építés során azt kéri a gyerekektől a nyuszi, hogy válasszanak magunkat barátot. Természetesen ezek a rajzfigura barátok is mind 7-9 évesek, mint az oldalra látogató gyerekek (!). Ezeket az internetes reklámszakma úgynevezett screenmate-eknek, képernyőbarátoknak hívja. Funkciójuk az, hogy az internetes oldalt üzemeltető cég – jelen esetben a Nestlé – közvetett módon tudjon meg olyan információkat a gyerekekről, amelyet aztán felhasználhat értékesítési stratégiája kialakítása során. Sokat elárulhat a számítógép előtt ülő gyerekről például, hogy fiú vagy lány barátot választott-e magának, hány éveset, hiszen ebben a korban a gyerekek inkább a hasonló neműekkel és korcsoportúakkal barátkoznak. Más, fejlettebb weboldalakon ezek a figurák aztán arra bíztatják a gyerekeket, hogy adják ki személyesebb adataikat, áruljanak el minél többet magunkról.

Közvetett reklámozás

A terméket közvetlenül és közvetett módon is reklámozzák az oldalon. A fakuckó építés során a gyerekeknek különböző elemekből kell összerakniuk a házikót. Természetesen a választható elemek, így például a zászló, tapéta, létra, szélkakas között mindig szerepelnek olyanok, amelyeken felismerhetők a kakaómárkai ismertető jelei. Ilyenek a jellegzetes szívószál rózsaszín-fehér csíkozását utánzó tapéta, nyuszis címer vagy kakaós zacskó a ház díszítésére, a Nesquik kakaós poharat ábrázoló szélkakas stb. Ezeknek a választási lehetőségeknek az a célja, hogy a hirdető tájékozódjon a gyerek márkahűsége, elkötelezettsége felől. Minél több márkaszimbólumot használ fel például a gyerek az építkezés során, annál biztosabbak lehetnek márkahűségéről.

Lehet segíteni a nyúlnak, hogy visszaszerezze a fa tetejére fennakadt kakaóját. Egy gumiasztalon ugrálhat az internet oldal fiatal látogatója, amíg el nem éri a kakaót. Nagy csoda lenne, ha a gyerek, miután fél óráig ugrándozott a kakaó után, ne akarna Nesquiket inni.

A fiatal játékosok szétnézhetnek a nyuszi kuckójában. A hűtőbe kukkantva megtudhatják milyen egészséges a tej, és hogy Nesquik kakaóval még a tej is finomabb, ráadásul a kakaótól még jókedvük is lesz. A bőröndre kattintva a nyúl utazásához segíthetnek bepakolni a Nesquik logós ruháit. Mind-mind olyan játék, amelynek során észrevétlenül rögzülnek a márkaszimbólumok.

A márkához való kötődést célzó eszközök köre széles az oldalon, a nesquik.hu-n folyamosan tájékozódnak a gyerekek külső körülményeiről is, például megkérdezik őket, hogy egyedül használják-e a számítógépet vagy valaki mással.

A trükkök háttere

A fentiekkel az a probléma, hogy kihasználja a gyerekek érzékenységét, azt, hogy játékaikhoz alapvetően érzelmileg viszonyulnak. A Nestlé on-line eszközein keresztül azt szeretné elérni, hogy a gyerekek megszeressék a nyuszit, és ha legközelebb találkoznak vele a boltban, vigyék haza: bírják rá a szülőket, hogy vegyék meg. Ez hosszú távon is kamatozik, mert a gyerekkorban kialakult márkahűség aztán egész életében elkíséri a „kis fogyasztókat”. Ez ugyanolyan, mint hogy legtöbbünk kedvenc főzeléke sem változott meg az óvoda óta.

Másol már nem megy

A világ számos táján betiltották már az ehhez hasonló módszereket, mert úgy vélik, hogy olyan technikákat alkalmaznak a gyerekek meggyőzésére, amely ellen ők nem tudnak védekezni. Nem képesek annak a megkülönböztetésére, hogy egy egyszerű játékról van-e szó, vagy egy jól felépített reklámüzenetről.

Az UNESCO felmérése szerint a gyerekek többsége nem tudja elválasztani a tévé- vagy internetes reklámokban látottakat a valóságtól, nem tudják funkcionálisan értelmezni a reklámokat. Ugyanakkor rendkívül fogékonyak a reklámüzenetekre, a reklámokat nem, mint kereskedelmi üzeneteket, hanem mint szórakoztató rövidfilmeket értelmezik. A társadalomról kialakult ismereteik még nem elegendők arra, hogy megértsék, hogyan kerül a szülők pénztárcájába a pénz, miért pont annyi, miért nem akar anyu jóval drágább nyuszis kakaót venni.

Hab a tortán

A gyerekeket a játékok mellett egy komoly jogi közlemény várja az oldalon, amely személyiségi jogaikról, a cég adatvédelmi politikájáról, valamint a copyright-ról (!) tájékoztatja őket. Önmagában elég abszurd elképzelés, hogy azok a gyerekek, akik nyuszist játszani mennek az oldalra, megértik ezeknek a dolgoknak a jelentését, hogy a jogi összefüggéseikről ne is beszéljünk.

Mit tegyünk?

A kérdés nem egyszerű az internetes gyerekreklámok esetében: a szülők ebből a világból még inkább ki vannak zárva, mint a televíziózásból. A legtöbb, amit tehetünk, hogy odafigyelünk a gyerekekre, elmagyarázzuk nekik a vásárlással, a reklámozással kapcsolatos fontosabb tudnivalókat. És minden lehetséges fórumon tiltakozunk a gyerekeknek szóló reklámozás ellen.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás