• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Mit és mennyit igyon a gyerek nyáron?

2019.07.18. /

Nyáron a szülők energiájának nagy részét leköti a gyerekek programjának, felügyeletének megszervezése, az evés-ivás pedig gyakran azon múlik, épp akkor ott, a helyszínen mi elérhető. Pedig a hőség miatt a gyerekek éhségérzete csökkenhet, folyadékigényük viszont nőhet a több mozgás miatt. Mire figyeljünk és hogyan? - hasznos tippek Antal Emese dietetikustól, a TÉT Platform Egyesület szakmai vezetőjétől.

Vége az iskolának, az óvoda is zárva, nyakunkon a gyerekek, és épp elég azt megszervezni, mikor kivel legyenek, mivel töltsék az időt. Pedig a nyári meleg, a megváltozott napirend a fiatalok bioritmusát is felborítja, sőt éhségérzetük is csökken a kánikulában. Fizikai aktivitásuk viszont még nőhet is, ami tovább fokozza az amúgy is nagy folyadékigényüket. Emiatt is kell különösen odafigyelni arra, mit kínálunk nekik enni és inni – mutat rá Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője.

„Korábbi kutatásaink szerint a gyerekek közel fele nem reggelizik rendszeresen, nyáron pedig a késői ébredés miatt még nagyobb eséllyel marad el a nap legfontosabb étkezése.


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required
 

✓  Már azzal sokat tehetünk, ha előző este elkészítjük a reggelire szánt szendvicset, például teljes kiőrlésű pékáruból, sok zöldséggel körítve.

✓  Odakészíthetünk mellé a hűtőben teát, limonádét, gyümölcslevet, hogy már reggel is igyanak a gyerekek. A nagyobbaknak akár az ebéd is elkészíthető előre, amit meg tudnak melegíteni maguknak. Ilyenkor kihasználhatjuk, hogy ők nagyon szeretik a házilag készített ételeket, legalábbis reprezentatív kutatásunkból ez derült ki” – javasolja a szakember.

Az egyszülős családokra az átlagosnál is nagyobb terhet ró a szünidei étkezések megoldása – mondja Nagy Anna, az Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány vezetője. Esetükben ugyanis nem osztható meg sem az ételkészítés feladata, sem pedig a felügyelet a szülők között, mindent egyszemélyben kell biztosítaniuk. „Ilyenkor, a vakáció idején felértékelődik az együtt töltött étkezések szerepe is, ezért azt szoktam javasolni, hogy lehetőleg a vacsorát közösen költsék el, és ekkor kerülhet friss, meleg étel is az asztalra. Ennek testi-lelki szempontból felbecsülhetetlen értéke van a gyermekek fejlődésében.

A jobb időkihasználás érdekében a gyereket be lehet vonni a vacsora elkészítésébe: a zöldségek tisztítása, darabolása, a tálalás is lehet játékos feladat, és ilyenkor a tanulást sem veszélyezteti. A nagyobb, 11-18 éves gyermekek mintegy egyharmada segítséggel, másik egyharmada pedig anélkül is képes valamilyen megoldással ételről gondoskodni saját magának, például bevásárolni boltban, vagy elkészíteni egyszerűbb fogásokat. Ebben viszont a szülő odafigyelése, ismereteinek megosztása mindennél fontosabb. Érdemes például előre megbeszélni a gyerekkel, mit fog venni a boltban magának, így elkerülhető, hogy édességre, nassolnivalóra költse a pénzt a táplálóbb élelmiszerek helyett” – javasolja Nagy Anna.

Nyáron különösen oda kell figyelni arra, hogy eleget igyanak a gyerekek, mert erről hajlamosak megfeledkezni. Szervezetük viszont – az idősekéhez hasonlóan – hajlamos a kiszáradásra, és már néhány százaléknyi folyadékvesztés is okozhat panaszokat, például fejfájást, nyűgösséget, szapora pulzust vagy ájulást.

Mivel lehet rávenni a gyerekeket az ivásra? A gyerekek naponta 2-2,3 liter folyadékot fogyasztanak átlagosan, de nyáron a fokozott hőterhelés miatt a nagyobbak akár 3 litert is megihatnak.

✓  A legjobb szomjoltó nekik is a friss víz, amit érdemes kissé behűteni, mert így szívesebben és többet isznak belőle. Próbáljuk meg változatossá tenni a folyadékbevitelt, kínálhatunk nekik citrommal, uborkával ízesített vizet, olykor gyümölcslevet.

✓  Cukortartalmuk miatt a szörpökből és a hagyományos, cukros üdítőkből csak kis mennyiségben érdemes fogyasztani. Kisebb étkezésekre pedig kínálhatjuk őket tejes italokkal, hűvös joghurttal, kefirrel – ezek fontos tápanyagokhoz és plusz folyadékhoz juttatják a fiatal szervezetet.”

✓  Ha a nagyszülőkkel sétálni, kirándulni vagy táborba megy, mindig tegyünk a hátizsákjába egy vízzel teli kulacsot. Tudatosítsuk benne, hogy nála van a kulacs, rendszeresen igyon, és ha kifogyott, töltse föl vagy töltesse föl egy felnőttel.

✓  Ha játszótérre vagy olyan helyre megyünk együtt, ahol van csap, elég az is, ha a táskánkba teszünk egy bögrét vagy műanyag poharat, amit a helyszinen megtölthetünk. 

 

A TÉT Platform Egyesületről

A Táplálkozás, Életmód és Testmozgás Platform Egyesület 2006-ban jött létre az életmóddal foglalkozó szakemberek, az illetékes kormányzati szervek, civil szervezetek és az élelmiszeripar képviselőinek bevonásával. A TÉT Platform legfontosabb célja a kiegyensúlyozott táplálkozás, a megfelelő életmód és az aktív testmozgás elősegítése a legújabb tudományos eredmények és a széles körű összefogás segítségével.


Ha szeretnéd, hogy továbbra is segíthessük információkkal háztartásod zöldítését, támogasd munkánkat!

 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete
Bank neve:    Magnet Bank
Számlaszám:    16200106-00108490-00000000
IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000
Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!










  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében