• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A méltányos kereskedelemből származó kávé – Megoldás a kávéválságra?

2004.08.15. /
A kávépiac összeomlásának következtében kialakult kávéválság miatt a kávéültetvényeken dolgozó farmerek milliói mennek tönkre és küszködnek iszonyú nehézségekkel még ma is. Nem csoda hát, ha a méltányos kávékereskedelmet szorgalmazó mozgalom résztvevői nagy figyelemmel követnek minden, kávépiaccal, vagy kávégyártókkal kapcsolatos történést.

A tiszta kávé születése

A kávé világpiacán a legutóbbi, igen nagy jelentőségű esemény az volt, amikor 2003. októberében a világ egyik legnagyobb élelmiszergyártója és kávéforgalmazója, a Kraft Foods bejelentette, hogy együttműködik a Raniforest Alliance-szal (Esőerdő Szövetséggel), az egyik New York-i székhelyű természetvédő csoporttal. A partnerség folyományaként ez a hatalmas amerikai óriásvállalat ezentúl a "fenntartható kávé" címszó alatt hozza majd forgalomba termékeit. A fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés a társadalmi, környezeti és gazdasági előnyök egyidejű szem előtt tartását jelenti.

"A fenntartható kávé ötlete három alapvető szempontból szolgálja a kávéültetvényeken dolgozók érdekét." - mondta Joanna Scott, a Kraft nemzetközi szóvivője. "Először is javítani kívánunk a farmerközösségek szociális juttatásain, beleértve az iskolákat, az egészségügy színvonalát, és más közösségi szolgáltatásokat; másodszor szeretnénk csökkenteni a kávétermelés környezetkárosító hatásait, mint például a rovarirtó-szerek használatát; harmadszor pedig segíteni kívánunk a farmereknek, hogy jobb minőségű kávét termeljenek, ezáltal drágábban tudják eladni terméküket, és növelhessék a bevételüket."


A Rainforest Alliance

Az így létrehozott "fenntartható kávét" a Rainforest Alliance hitelesíti, amely már 1996 óta tevékenykedik a közép- és dél-amerikai kávéültetvényeken. Az egyesület akkor kezdte el programját Dél-Amerikában, amikor világossá váltak a kávé-krízis, a kávé világpiaci ára drasztikus zuhanásának káros környezeti hatásai. Amikor összeomlott a kávépiac, a farmerek elkeseredetten próbálták növelni termelésüket, ami művelési szokásaik megváltoztatásával járt. Addig ugyanis az esőerdő hatalmas fáinak árnyékában termelték a kávét, de a nagyobb hozam reményében elkezdték kiirtani a fákat, hogy a kávécserjék több napot kapjanak. Az árnyékos kávéültetvények azonban igen fontos élőhelyet biztosítanak egyrészt a helyi vadállatok számára, másrészt számos észak-amerikai vándormadár számára, amelyek ezeken a kávéültetvényeken töltik a telet. A fenntartható kávéprogrammal a Rainforest Alliance szeretné megóvni az árnyékos ültetvényeket és velük együtt az élőlényeket természetes környezetükben. A program nemcsak a farmok életképességét növelné, de javítana a farmerek életkörülményein is.

Nem mind arany

A fenntartható kávé programja tehát tulajdonképpen igen ígéretesen és pozitívan hangzik, ám a kávékrízis megoldásáért tevékenykedő civilek ezzel nem minden esetben értenek egyet. "A Rainforest Alliance által hitelesített kávétermelés a környezeti károkat valóban csökkenti" - mondja a brit, szintén a kávé méltányos kereskedelméért tevékenykedő, Oxfam nevű civil szervezet képviselője, Henk Campher. "De ez nem egyenlő a Fair Trade-del, vagyis a kölcsönös méltányosság elvén alapuló szabad kereskedelemmel. Úgy gondoljuk, a Fair Trade erőteljesebben foglalkozik bizonyos szociális és fejlesztési kérdésekkel, amelyeket a Rainforest Alliance elhanyagol. Azáltal, hogy a Kraft csak a Rainforest Allince-szal működik együtt, a kávékereskedelem számos olyan etikai oldalát elhanyagolja, amelyekre direkt kértük, hogy figyeljen oda."

Campher úgy gondolja, a Kraftnak két különböző jelzésű kávét kellene piacra dobnia, az egyik, amelyik a Rainforest Alliance által is biztosított csökkentett környezeti ártalommal jár, a másik pedig az Oxfam által hitelesített „Fair Trade (Méltányos Kereskedelem)” kávé, amely inkább a gazdasági és szociális juttatásokra figyel.

Érdekes módon egyébként a másik hatalmas háztartási tisztítószer- és élelmiszeripari óriás, a Procter and Gamble is éppen ezzel az ötlettel állt elő. Három héttel a Kraft bejelentése előtt jelentették be, hogy terveik szerint nem csak a Rainforest Allince által hitelesített, hanem a Fair Trade minősítésnek is száz százalékban megfelelő kávét kívánnak forgalmazni. Ez is jelzi, hogy mivel mindkét cég azon négy hatalmas vállalat közé tartozik, amely a világ kávépiacának felét ellenőrzése alatt tartja, maguk is nagyon jól tudják, hogy kénytelenek szerepet vállalni a kávéválság megoldásában.

"Figyelemre méltó, és reményteljes, hogy több éves vonakodás után végre több multinacionális vállalat próbál bevezetni a Fair Trade és a fenntartható kávéprogram által hitelesített kávét." – mondja Sylvie Barr a Cafédirect egyesületből. "Ez igen jó hír a kávéültetvényeken dolgozók milliói számára, és nagy fejlődés a multikra jellemző, tradicionális üzleti szemlélethez képest."

Ian Bretman, a Fair Trade Alapítvány képviselője is megerősíti, hogy a multicégeknek nagy szerepet kell vállalniuk a krízis megoldásában. "Bár a fenntartható kávé egyre népszerűbb, az igény még nem fedi le a készletet." - mondja Bretman. "Nekünk is segíteni kell az óriásvállalatokat, hogy egyre kisebbre szűküljön a kereslet és a kínálat közötti rés, és minél több farmer élvezhesse a méltányos kereskedelem előnyeit."

Legutóbbi fejlemények

Amint az a Rainforest Alliance internetes oldalán olvasható, a Kraft éppen a napokban jelentette be, hogy Amerika mellet immár Nagy-Britanniában is elkezdi forgalmazni "fenntartható kávéját". A Rainforest Alliance hangsúlyozza, hogy ezek a kávék kizárólag a fenntartható fejlődést szem előtt tartó technikával készültek, valamint szigorúan ragaszkodnak a fenntarthatóság három fő, gazdasági, ökológiai és etikai/társadalmi alapelvéhez. A fenntartható fejlődésben ugyanis e szempontok egyike sem érvényesülhet önmagában, a többi nélkül.

A Kraft eddig több mint 2,5 millió kilogramm "fenntartható kávét" értékesített, és ezzel nagyban hozzájárult a fenntartható termékek piaci integrációjához.
Nagy-Britanniában egyelőre csak éttermekben, szállodákban és irodákban értékesítik a "fenntartható kávét", de az Egyesült Államokban már egyre több helyen elérhető az All Life nevű "fenntartható kávé". A fenntartható kávéültetvények mintegy 50.000 ember számára kínálnak munkát.

A cikk az Ethical Consumer 2004. januári számában megjelent cikk alapján készült.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében