fbpx

| Léderer Sándor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Megtévesztő árak az internetes repülőjegy vásárlások során

Szárnyakat adnak – vágyaink helyett forintjainknak. A repülőgépek utasait bizony sokszor megvezetik a legkülönfélébb kedvezőnek látszó ajánlatokkal.

Az Európai Bizottság egy tavalyi vizsgálata során már rámutatott, hogy a repülőjegy-forgalmazó honlapok jelentős része a fogyasztók megtévesztésével próbál nagyobb bevételre szert tenni. A bizottság május 8-ai erre vonatkozó jelentésében közétette a 2007 ősze óta történt változásokat.

A vizsgálatban 15 tagállam és Norvégia hatóságai vettek részt, az elmúlt hét hónap során minden harmadik megvizsgált honlap (a jelentést tevő 13 ország által eredetileg ellenőrzött 386-ból 137) esetében kellett jogérvényesítési intézkedést foganatosítani az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértése miatt. Az érintett honlapoknak több mint felét korrigálták ez idő alatt -áll Meglena Kuneva, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosának aktuális jelentésében.

A jelentés szerint három típusba sorolhatóak a szabálytalanságok:

  • a félrevezető árazás bizonyult a legjellemzőbb problémának, ez a megvizsgált honlapok 58%-ánál fordult elő;
  • a honlapok 15%-ánál gondot okozott, hogy a hirdetésekben szereplő feltételek mellett nem lehetett hozzájutni meghirdetett jegyekhez;
  • a honlapok 49%-a pedig tisztességtelen szerződési feltételekkel próbálta megtéveszteni a fogyasztókat (hiányzó, vagy rossz nyelvi változatok, előre kiválasztott – egyébként opcionális – extraszolgáltatások).

Az első két probléma legnagyobb mennyiségben a légitársaságok honlapjaival kapcsolatosan fordult elő, a szerződéseket érintő szabálytalanságok többsége pedig az utazási irodák honlapjain történt. A felsorolt szabálytalanságok a cégek jelentős részénél tartósan fennálltak, a vizsgált honlapok között egyaránt szerepelnek nagy márkanevek és kevésbé ismert cégek is.

Noha a bizottság egyelőre nem tette közzé a szabálytalanul működő társaságok neveit, a svéd nemzeti hatóság például felsorolja az elmarasztalt cégeket. Néhány konkrét céget a norvég hatóságok is megemlítenek, ezek a Ryanair, a Blue 1 és az Austrian Airlines.

A jelentés szerint a vizsgált osztrák, görög és máltai honlapoknál nem találtak szabálytalanságokat. Magas volt viszont a problémás oldalak aránya Belgiumban, Svédországban és a balti államokban is.

A 2008-as év folyamán a jogérvényesítés előrehaladásával kapcsolatos fejlemények felkerülnek a tagállami hatóságok honlapjaira, a témában előreláthatóan 2009. május 1-jét követően újabb jelentés készül. Az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa továbbá felhívta a repülőjegy-értékesítők figyelmét, hogy tartsák be a vonatkozó uniós jogszabályokat, ugyanis a szabálysértők szankciókra számíthatnak.

A fogyasztónak az internetes repülőjegy vásárlás során 4 fontos kérdésre kell odafigyelnie:

1. Egyértelmű-e a repülőjegy ára, milyen esetleges költségek adódhatnak még a reklámozott árhoz?

A rossz gyakorlat szerint a repülőjegy forgalmazók egy része nem nevezi meg egyértelműen a kedvezményes útvonalakat, az akció időtartamát. A honlapon feltüntetett ár mellé a foglalás során különféle újabb költségek adódnak. A tisztességesen működő társaságok oldalain a vásárló a repülőjegyek valós, végső áraival találkozik.

2. Valóban hozzá lehet-e jutni a meghirdetett feltételek mellett a repülőjegyekhez?

Számos repülőjegyeket forgalmazó honlap nem tájékoztatja a fogyasztót a kedvezményes jegyek számáról, az akciók érvényességéről.

3. Átláthatóak, egyértelműek-e a honlapon közölt szerződési feltételek?

A szerződési feltételek legyenek elérhetőek a honlap nyelvén is, a különböző nyelvű változatok tartalmilag ne térjenek el egymástól.

4. Biztosított a megfelelő tájékozódás lehetősége?

A honlapon legyen elérhető az üzemeltető társaság minden szükséges elérhetősége (cégnév, cím, telefonszám, email cím).

 

Ha olyan magyar nyelvű honlapot találsz, ahol előfordulnak az említett szabálytalanságok, kérünk, jelezd ezt számunkra a szerk@tudatosvasarlo.hu címen!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás