• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Mégse fogyasztanak Norbi süteményei

2010.03.02. /
A Schobert Norbert tulajdonában álló cég az Update péksütemények hirdetéseiben valótlanul állította, hogy azoknak testsúlycsökkentő hatása van. Ezért a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki.

A 2006-ban alapított Update Magyarország Zrt. (korábbi elnevezéssel: New Update Worldwide Zrt., illetve Norbi Update Worldwide Zrt.). 100 százalékos tulajdonosa Schobert Norbert. A vállalkozás az Update péksütemények forgalmazására franchise rendszert hozott létre. Az első Update péksüteményeket árusító üzlet 2008 decemberében nyílt meg. Tavaly május végéig már 37 ilyen üzlet működött országszerte.

A vállalkozás az Update péksütemények népszerűsítése érdekében széles körű reklámtevékenységbe kezdett. A hirdetésekben egyebek mellett azt állította, hogy az Update péksütemények

  • testsúlycsökkentő és testsúlymegőrző hatással rendelkeznek
  • szénhidrátmentes lisztből készülnek
  • csökkentett szénhidráttartalmúak
  • cukorbetegek számára ajánlottak

Ezen túlmenően a reklámokban többször szerepelt az „Egészég Világdíj 2009, Norbi Update" felirat is.

A GVH azért indított vizsgálatot, hogy ellenőrizze a fenti reklámállítások valóságtartalmát.

 

Testsúlycsökkentő és testsúlymegőrző hatás

A GVH az Update péksüteményeket akkor ítéli alkalmasnak a testtömeg-csökkentő, illetve -megtartó étrendbe történő beillesztésre, ha az Update péksütemények energiatartalma minimum 30%-kal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható, hagyományos termékeké. Az Update Zrt. részéről benyújtott, illetve a vizsgálat által feltárt dokumentumok, adatok viszont ezt nem támasztják alá.

Az eljárás alá vont vállalkozás ugyan csatolt egy összehasonlítást, az azonban nem bizonyította a fenti állítást. Az összehasonlítás alapjául egy budapesti cukrász által rendelkezésre bocsátott receptúrát vett. Ugyanakkor a GVH előtt nem ismert ezen receptúra tartalma. Ráadásul az Update Zrt. semmivel sem igazolta, hogy ez az egyetlen egy receptúra megfelelő reprezentativitást jelentene.  Ám ha a GVH elfogadta volna, hogy a budapesti cukrász által előállított termékek az adott élelmiszerkategória reprezentatív termékeinek minősülnek, a becsatolt dokumentum akkor sem alkalmas a bizonyításra. Az összehasonlításban nem az Update üzleteknek a vizsgálattal érintett időszakban beszállító vállalkozások péksüteményei szerepelnek.

A GVH rendelkezésére álló adatokból ellenben kiderül, hogy nem teljesül maradéktalanul az a követelmény, hogy az Update péksütemények energiatartalma legalább 30%-kal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható hagyományos élelmiszeré. A beszállító sütőipari vállalkozások péksüteményei vonatkozásában ugyanis semmilyen, megalapozott összehasonlítást lehetővé tevő bizonyíték nem áll rendelkezésre. Például nem ismert egyes termékek energiatartalma, más termékek energiatartalma magasabb volt, mint az összehasonlítási alapul vett termékeké, megint más termékek energiatartalma viszont alacsonyabb volt azokénál, csakhogy nem 30%-kal.

 

Szénhidrátmentesség

Az Update péksütemények elkészítéséhez használt lisztkeverék fele hagyományos liszt, fele Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeverék. A LoCarb Choice lisztkeverékben 32,4% a szénhidrát. A szénhidrát 28,7%-a nem felszívódó, 3,7%-a pedig felszívódó szénhidrát. Azaz még abban az esetben sem lehet szénhidrátmentességről beszélni, ha a péksütemények kizárólag Lo-Carb Choice lisztkeverékből készültek volna. Mindez azt jelenti, nem felelnek meg a valóságnak azok az állítások, hogy az Update péksütemények kizárólag szénhidrátmentes lisztből, vagy kizárólag Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeverék alkalmazásával készülnek.

 

Csökkentett szénhidráttartalom

Az Update Zrt. szórólapjain és honlapján közölte, az „Update 1 Norbi pékségben 15-25% felszívódó szénhidráttal", és  „80%-os szénhidrát csökkentéssel állítunk elő több, mint 14 fajta süteményt, ez „kb. 15-20-szor jobban fogyaszt, mint bármely teljes kiőrlésű, vagy egyéb ilyen cukormentes készítmény, hiszen a liszt segítségével a szénhidrátnak több, mint 75 %-át kivonjuk."

Ismert, hogy az Update péksütemények gyártói a normál búzaliszt mellett Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeveréket és emellett ugyanolyan mennyiségű hagyományos lisztet használnak fel. Ráadásul a fogyasztó által megvásárolt késztermékek szénhidráttartalma nem azonosítható a búzaliszt és a Lo-Carb Choice sütemény-lisztkeverék szénhidráttartalmával, mivel a péksütemények (s így pl. a töltelék) elkészítésekor egyéb anyagok is felhasználásra kerülnek. Az Update Zrt. részéről nem kerültek benyújtásra olyan bizonyítékok, amelyek valamennyi Update péksütemény esetén igazolnák, hogy a fent ismertetett állítások megfelelnek a valóságnak.

 

Cukorbetegnek ajánlják

A gyártó azt közölte a fogyasztókkal, hogy az Update péksütemények ajánlottak cukorbetegek számára, és több termékén feltüntette a Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége (MACOSZ) emblémáját. Utóbbival kapcsolatban kiemelendő, hogy a logó kommunikációs feltüntetése alkalmas azt a képzetet kelteni a fogyasztóban, hogy a péksütemények cukorbetegeknek készülnek.

A cukorbetegeknek szánt élelmiszereknek meg kell felelniük a különleges táplálkozási célú élelmiszerekről szóló 36/2004. egészségügy miniszteri rendeletben foglalt követelményeknek. Az Update péksütemények szénhidrát tulajdonságai megfelelnek a rendelet előírásainak („az Update péksütemények ugyan nem hivatalos diabetikus 'besorolású', de az adott termékek piacán diabetikus terméktulajdonságokkal rendelkező termékek").

Az Update Zrt. és a MACOSZ között 2008. május 28-án létrejött együttműködési szerződés lehetővé teszi, hogy gyártó az Update alapelvek szerint készült termékeken, illetve az azok csomagolásán, a reklámokon feltüntetheti a MACOSZ logóját, illetve a „MACOSZ ajánlásával készült" szlogent. A GVH ugyanakkor aláhúzza, önmagában ez a megállapodás nem eredményezi azt, hogy az eljárás alá vont kereskedelmi gyakorlata során ne lenne köteles tiszteletben tartani a jogszabályi előírásokat.

Az eljárás alá vont cégnek azt kellett volna bizonyítania, hogy az Update péksütemények szénhidráttartalma legalább 30%-kal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható hagyományos élelmiszeré. Az eljárás alá vont ennek az elvárásnak az I. pontban részletezett okokból nem tett eleget.

 

Egészség Világdíj 2009

Az Update Zrt. több kommunikációs eszközön feltüntette az „Egészség Világdíj 2009, Norbi Update" feliratot. Ez többek között az Update pékségekben árusított péksütemények vonatkozásában is egy, a péksütemények egészségre gyakorolt kedvező hatást tulajdonító üzenettel bír. A kifejezés szerepeltetése ugyanis azt sugallja, hogy az egész Norbi Update módszer, s ezáltal minden, az ezen módszerhez kapcsolódó termék részesült a díjban.

A DrNatura termékeket forgalmazó Alaven Consumer Healthcare Inc. amerikai vállalkozás által 2009-ben bevezetett, s első és ezidáig egyetlen alkalommal Schobert Norbertnek adományozott díj elnevezése ugyanis nem Egészség Világdíj (Global Health Award), hanem DrNatura Egészség Világdíj (DrNatura Global Health Award). A kommunikációs eszközökön azonban nem a teljes név, hanem annak egy rövidített, a fogyasztók számára vonzóbb és meggyőzőbb elnevezése szerepelt. Az Update Zrt. ezzel nem egyszerűen valós tényt megtévesztésre alkalmas módon közölt, hanem valótlan tényt állított.

Amint az a díjat alapító vállalkozás által kiállított dokumentumból egyértelműen megállapítható, a díjat személy szerint Schobert Norbert kapta, nem az Update rendszer. A kommunikációs eszközök üzenete ezzel ellentétben az volt, hogy az Update rendszer egésze részesült a díjban, amely nem felel meg a valóságnak.

A GVH a fentiek miatt megállapította, hogy az Update Zrt. 2008 decembere és 2009 májusa között fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, és mindezek miatt a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] joyosity






  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében