• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Megbírságolták a Pennyt a sajtakció miatt

2010.01.29. /
A Pennyi Market nyári botrányos sajtakcióját 30 milliós bírsággal „jutalmazta” a GVH a csalogató reklámok és készlet korlátozása miatt.

A GVH megállapította, hogy a Penny Market Kft. a 2009 júniusában tartott „13 éves akció" kapcsán fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. A vállalkozás a trappista sajtra vonatkozó csalogató reklámot tett közzé, illetve esetenként a reklámokban közöltektől eltérő mértékben korlátozta az egyes akciós termékekből megvásárolható mennyiséget. Emiatt a vállalkozás 30 millió forint bírságot kapott. A versenyhatóság egy másik akciója kapcsán is elmarasztalta a diszkontláncot, abban az ügyben 3 millió forint volt a bírság.

 

Rosszul készültek fel

A Penny Market Kft. 2009. június 4. és 7. között 13. születésnapja alkalmából akciót szervezett, amelynek keretében egyes termékek - bizonyos feltételekkel - 13 évvel ezelőtti áron voltak megvásárolhatók. Az egyik feltétel szerint az akciós árak csak a meghirdetett 2 (vagy 1) órában érvényesültek. A másik feltétel értelmében az akciós ár csak meghatározott mennyiségű áru megvásárlása esetén volt érvényes.

A GVH az adatokból megállapította, hogy 2008. 1. hete és 2009. 22. hete között nem volt olyan hét, amikor a Penny Market a „13 éves akció" során alkalmazott 579 Ft/kg árat alkalmazta volna. Az adott időszakban az ár 749-1049 Ft/kg között alakult. Az 579 Ft/kg ár tehát mindezek alapján rendkívül kedvezményes árnak minősül, így annak kapcsán nyilvánvalóan az átlagot meghaladó fogyasztói érdeklődés lett volna várható. Ennek ellenére a vizsgálat szerint a Penny Market nem készült fel megfelelően az akcióra.

Először is a cég nem rendelt elegendő mennyiséget az akciós sajtból. A 2008. év 1. hete és a 2009. év 22. hete közötti időszakban volt olyan hét, amikor a születésnapi akció során alkalmazott 579 Ft/kg árnál 80%-kal drágábban, 1049 Ft/kg áron árusított trappista sajtból az akcióban tervezettnél lényegesen több fogyott el.

A tervezett sajtmennyiség úgy az üzlethálózat, mint az egyes üzletek szintjén relatíve kevés fogyasztó vásárlását tette lehetővé. Ha a fogyasztók minden esetben a maximális mennyiséget vásárolták volna meg a trappista sajtból, akkor a tervezett mennyiség boltonként kevesebb, mint két tucat fogyasztó vásárlására volt elég. Ez az arányszám is arra világít rá, hogy a Penny Market nyilvánvalóan elégtelen mennyiségű áruval készült fel az akcióra.

 

Korlátozták a vásárlást

A GVH kiemeli, hogy a Penny Market olyan formájú akció mellett is dönthetett volna, amely nem hordozza magában a széles körű kommunikáció által támasztott keresletet egyetlen egy órába besűrítő akció - tömeghisztéria - kockázatát. Emellett a vállalkozásnak megfelelően fel kellett volna készülnie az akció lebonyolítására. A diszkontlánc figyelmen kívül hagyta azt a körülményt, hogy a kedvező áron meghirdetett áruk fogyasztók általi elérhetősége időben igen korlátozott volt, így más fogyasztói magatartással kell számolni.

A GVH megállapította, a fogyasztók néhány Penny Market üzletben az egyes termékek esetében a reklámokban hirdtetett maximális mennyiségnél kevesebbet vásárolhattak meg. Így az előzetesen tett ígéret nem felelt meg a valóságnak, vagyis a Penny Market tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Kiemelendő, hogy a Penny Market esetében nem egyedi hibáról van szó, hanem rendszerhibáról, ugyanis az egyes üzletek önkényesen határozhatták meg az adott termékből megvásárolható maximális mennyiséget.

 

Visszaeső vétkező

Egy másik ügyben ugyanezen lánc korábbi akcióit ugyancsak jogsértőnek találta a GVH. A Penny Market 2008. szeptember 7-13. között szervezett akciót, amelyről akciós újságjaiban és az interneten adott hírt. A versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy a lánc három termékből nem megfelelő készlettel készült fel az akcióra, így azokból már a leárazás kezdetén készlethiány merült fel. Ezzel a magatartásával a Penny Market tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, így a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.

 

Forrás: GVH









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében