| Tudatos Vásárló
Még sem annyira rugalmas – GVH büntetés a Raiffeisennek
A fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított a Raiffeisen Bank Zrt. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A pénzintézet Rugalmas Lakáshitel konstrukcióját népszerűsítő egyes hirdetéseiben nem megfelelő tájékoztatást adott, ezért 80 millió forint bírságot kell fizetnie.
A Raiffeisen Bank Zrt. 2007 április 27-től június 10-ig olyan szlogennel („Legújabb lakáshiteleinknél most Ön határozza meg a törlesztőrészletet”) folytatott reklámkampányt, amely azt közvetíthette a fogyasztók felé, mintha a teljes futamidőre maguk választhatták volna meg – „rugalmasan” – az őkett havi szinten terhelő törlesztőrészlet mértékét. A valóságban azonban a törlesztőrészlet meghatározására csak
a bank által meghatározott minimum és maximum összeg közötti mértékben,
az első két évre vonatkozóan,
és deviza alapú hitel választása esetén volt lehetőség.
Egyes tájékoztatások kitértek továbbá az 5 millió forint nagyságú hitel esetében az elérhető legkisebb törlesztőrészlet nagyságára és a kapcsolódó THM mértékére. A Raiffeisen a termékhez kapcsolódó tájékoztatásaiban kiemelte, hogy a THM legalacsonyabb értéke 6,17%, mely a hirdetettől eltérően a kampányidőszak alatt nem volt ténylegesen elérhető. Az állítás közzétételével a Raiffeisen Bank Zrt. a termék valós megítélését, más, piacon kínált termékkel történő összehasonlítás lehetőségét korlátozta.
A GVH álláspontja szerint a vizsgált tájékoztatások fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására való alkalmasságát elősegíti az a körülmény is, hogy a hitelszerződésekkel jellemzően hosszú időtartamra kötik le magukat az ügyfelek. A jelen esetben a 35 éves, azaz 420 hónapos futamidőhöz képest nem nyújtanak objektív képet a 2 évre bemutatott, a legalacsonyabb értéket biztosító feltételek mentén számított értékek. A televíziós reklámban, valamint a sajtóreklámban megjelent, az akciós időszakra vonatkozó, kedvező mértékű THM – a hozzá kapcsolódó információk feltüntetése nélkül -, hatékonyan közrehatott abban, hogy többen érdeklődjenek az akciós hitelkonstrukció iránt, és esetleg felkeressék a bankfiókot, ahol a bank ügyintézőjének már több lehetősége nyílik az ügyfelet a szerződés megkötésére rábeszélni.
A GVH mindezek miatt úgy ítélte meg, hogy a Raiffeisen egyes tájékoztatásai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, ezért a pénzintézetnek 80 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. Bár a fogyasztó végső döntésének meghozatala előtt, a szerződés megkötését megelőzően megismerheti az akcióban való részvétel összes feltételét – amit a bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság enyhítő körülményként vett figyelembe -, azonban a további informálódás (lehetősége) nem küszöböli ki a már létező jogsértés, azaz a félretájékoztatás tényét.
Forrás: Gazdasági Versenyhivatal