fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A McDonald’s, a Subway és a KFC-t lépései 50 millió fogyasztó érdekében

2050-ig összesen 10 millió ember halálát okozhatja világszinten az antibiotikum-rezisztencia. A Consumers International nemrég megjelent riportja a gyorséttermek szerepét és felelősségét vizsgálta.

Az antibiotikum-rezisztencia egyre növekvő globális problémát jelent, amelyhez egyre nagyobb mértékben hozzájárul a mezőgazdaságban alkalmazott antibiotikumok túlzott használata. Ezek mértéke 2010-ben 63,200 tonna volt, de az előrejelzések szerint 2030-ig ez kétharmadával nőhet és elérheti a 105,600 tonnát. Sürgős lépések hiányában az antibiotikum-rezisztencia még komolyabb problémává válhat, ahol egy mindennapos fertőzés vagy egy kisebb sérülés is halált okoz. 

Mi az az ellenáló baktérium?

Az ellenálló baktériumok kialakulása természetes jelenség, de az antibiotikumok helytelen használata felgyorsítja ezt a folyamatot. A (több antibiotikummal szemben ellenálló) szuperbaktériumok ellehetetleníthetnek olyan fontos orvosi beavatkozásokat, mint például a rákos betegek kezelése vagy a szervátültetések. Sőt könnyen előfordulhat, hogy néhány év múlva egy egyszerű tüdőgyulladásra sem lesz megfelelő gyógyszer. Korábbi cikkünk az antibiotikum-reziszenticáról itt található.

 

A Consumers International (CI) nevű szervezet nemrég megjelent riportja a globális gyorsétterem láncok kapcsán a következőkre derített fényt: 

  • A McDonald’s csupán 2 országban vállalt kötelezettséget a helyzet javítására, holott 100 országban van jelen éttermeivel. A cég azt vállalta, hogy 2017-ig az Amerikai Egyesült Államokban és 2018-ig Kanadában változtat a csirkehús beszerzésen, és olyan hús fog beszerezni, amely előállításakor nem használtak a humán gyógyászat szempontjából fontos antibiotikumokat. 

  • A Subway azt vállalta, hogy Amerikában olyan húst fog beszerezni, amelyet teljes mértékben antibiotikumok használata nélkül állítottak elő. A konkrét vállalásai: csirkehús 2016-ig, pulykahús 2019-ig, marhahús 2025-ig, disznóhús 2025-ig. Ez nem rossz, de ez csupán egy országra vonatkozik, pedig a cég 111 országban van jelen világszinten.

  • A KFC semmilyen vállalást nem tett annak érdekében, hogy csökkentse ételei antibiotikum tartalmát.

A 3 említett cégnek világszinten több mint 100,000 gyorsétterme van és nagyban befolyásolják a húspiacot és az állati eredetű termékek piacát. (Ha csak napi 5000 fős forgalommal számolunk, az 50 millió ember fogyasztási szokását érinti – a szerk.) Nekik van akkora hatásuk a piacra, hogy változást érhetnének el a mezőgazdasági antibiotikum használat terén. Az antibiotikum-rezisztencia globális problémájához képest a KFC, McDonalds’ és a Subway reakciója siralmas – nyilatkozta Amanda Long, a CI igazgatója. Szerinte az említett cégek vállalásai Észak-Amerikára korlátozódnak, pedig nemzetközi szintű lépésekre lenne szükség a probléma megoldására, hiszen ezeknek a multirezisztens kórokozóknak az országhatárok nem jelentenek akadályt.

“Ha nem teszünk lépéseket, az antibiotikum rezisztencia 10 millió ember halálát okozza 2050-ig. A mezőgazdaságban használt antibiotikumok mielőbbi csökkentése elengedhetetlen része a probléma kezelésének. Az egész világon jelenlévő gyorsétterem láncok erős pozícióban vannak és gyors változást hozhatnának az antibiotikum mezőgazdasági használatának csökkentésében, hatásuk gyorsabb lenne mint a jogi szabályozás. A tanulmányunkból kiderül, hogy eddig ezen cégek egyike sem ismerte fel saját felelősségét.” – állítja Amanda Long.

Az alábbi ábrán az antibiotikum rezisztencia halálos áldozatainak várható száma látható napjainktól 2050-ig kontinensenként lebontva. 

 

 

Ez a riport a március 15-ei Fogyasztóvédelmi Világnap apropóján készült. Ebben az évben a fogyasztóvédelmi szervezetek globális akcióba kezdenek és felszólítják a gyorsétteremláncokat, hogy vonják ki kínálatukból azokat a húsokat, melyeket a humán gyógyászat szempontjából fontos antibiotikumok felhasználásával állítottak elő.

 

Forrás és képek: Consumers International

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás