fbpx

| Gulyás Emese

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Marketing óriások, kisgyerekek és a nagy villogó doboz

Szomorú tény, de igaz, hogy az amerikai gyerekek után a magyarok rögtön a második helyet foglalják el a tévézési ranglistán, napi kb. 4 óra átlaggal. (tovább…)

Jonathan Rowe és Gary Ruskin
marketingszakemberek. Olyan szervezeteknél dolgoznak, amelyek célja, hogy a
kereskedelmi kultúrát helyes keretek között tartsák és megakadályozzák a
gyerekek reklám általi kizsákmányolását, valamint a magasabb családi, közösségi,
környezeti és demokratikus értékek aláaknázását.

A szakemberek a Mothering Magazine c. folyóiratban
megjelent cikkükben azt állították, hogy egy tipikus amerikai gyerek hetente
mintegy 38 órányi (naponta több, mint 5 óra!) kereskedelmi médiaadást fogad be.
Szomorú tény, de igaz, hogy az amerikai gyerekek után a magyarok rögtön a
második helyet foglalják el a tévézési ranglistán, napi kb. 4 óra átlaggal.

Ez a
tény még inkább szomorú és ijesztő, ha hozzávesszük, hogy ilyenkor a gyerekek
nem csak a műsorokat, hanem a hozzájuk tartozó reklámokat is figyelik. Ennek a
reklámozók is tudatában vannak, és az iskola utáni időszak műsorideje csak úgy
hemzseg a tiniket és a gyerekeket célzó reklámoktól.

 

Sajnos a gyereket célzó reklámdömping nem áll meg a
„villogó doboznál”, hanem továbbhömpölyög a gyermeki élettér többi szegletébe
is. Már Magyarországon is egyre több az olyan óriásplakát, internetes oldal,
amely kifejezetten a legfiatalabb korosztálynak szól, az iskolákat szép lassan
teljesen megtöltő reklámokról nem is beszélve. A márkaüzenetek mindenhová
befurakodnak. Ahogy a szerzők fogalmaznak, az értékesítők megszállták a
gyerekkor tereit, a képzelet és játék szabad mezőit kereskedelmi csatatérré
alakították.

Ez persze nem véletlen, a gyerektermékek piaca óriási
biznisz, hiszen a gyerekek jóval hiszékenyebbek, viszont kevésbé képesek a
választási döntés racionális megfontolására, mint a felnőttek. Mindemellett a
kisgyerekek és a tinédzserek zsebpénzük révén már akkora piaci részt képeznek,
hogy érdemes vásárlási döntéseiket befolyásolni. A 6-19 éves német fiatalok pl.
évi 20 milliárd (!) eurós piacot jelentenek. Azok a cégek, akiknek nincsenek
különösebb erkölcsi aggályaik a gyerekek befolyásolását illetően, élnek is az
adott lehetőséggel.

 

A
reklámozók sikerrel beékelődtek a szülők és gyermekeik közé. A legjobb
pszichológusokat és piackutatókat alkalmazzák, hogy a gyerekeket olyan
termékekre és értékekre csábítsák, amelyekkel sokan nem értünk egyet, vagy
egyenesen borzasztónak találjuk azokat.

A szülők egyedül nem tudják felvenni a harcot a
legnagyobb vállalatokkal és azok gyermekcsábító fegyvereivel. Ezért fontos lenne
e témában is a politikai szerepvállalás, mert egyértelmű, hogy a Magyarországon
is működő önszabályozó testületek nem képesek maradéktalanul ellátni
feladataikat. Könnyen észrevehetjük: semmi nem szab gátat a megkérdőjelezhető
üzeneteket közvetítő reklámoknak. Az utóbbi években több olyan reklámot
láthattunk, amely igencsak súrolta a jóérzés határát, gondoljunk csak a felnőtt
nő és a tizenéves suhanc szexuális kapcsolatának pikáns gondolatát sugalló
mobil, ketchup vagy kóla reklámokra – hogy csak a kirívóbb eseteket említsük.
Egyértelmű, hogy semmilyen önkontroll nem
működik.

Ideje, hogy törvénnyel védjük a szülők és a gyerekek
jogait, mint ahogy más országokban ezt már rég megtették. Svédországban például
tilos nem csupán a gyermekeknek szóló reklámozás, de az is, hogy kiskorúak
reklámokban szerepeljenek. Hiszen nemcsak a fogyasztói szuverenitás elvének
súlyos megsértéséről van szó ezekben az esetekben, hanem arról is, hogy a már
fiatal korban felfokozott fogyasztási kényszer óriási terhet jelen környezetünk
állapotára is.

Amíg a remélt politikai lépések megtörténnek, jó érzésű
szülőként annyit tehetünk, hogy figyelünk gyerekeinkre és általában tartózkodunk
azoknak a vállalatoknak a termékeitől, amelyek ilyen technikákhoz folyamodnak.
Emellett próbáljuk gyerekeinket környezettudatos fogyasztásra, tudatos
vásárlásra szoktatni.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás