• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Már megint azok az apróbetűk! 20 milliós büntetés a Pannonnak

2007.06.07. /
A Pannon GSM Távközlési Zrt. 2006. évi kommunikációs kampányaival több ízben is megtévesztette a fogyasztókat – állította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Megtévesztő reklám, „eltitkolt részletek"

A fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámnak minősül minden olyan hirdetés, ami az áru egyik lényeges tulajdonságáról (pl. a hűségnyilatkozat vállalásáról, vagy hogy a hirdetésben szereplő ár nem azonos a készülék teljes árával, hanem még további kifizetésekre is szükség van) nem vagy nem megfelelően tájékoztat.

A televíziós reklámokban, az óriásplakátokon a fogyasztókhoz eljutó fő üzenethez képest kisebb betűvel szereplő, a figyelem felhívására nem alkalmas módon elhelyezett közlések nem válnak a tájékoztatás részévé, azokat a fogyasztók nem minden esetben érzékelik. Ilyenkor az információ, még ha szerepel is a hirdetésben, az észlelhetőségi korlátok miatt valójában nem válik a fogyasztóhoz eljuttatandó üzenet - a fogyasztók által ténylegesen észlelt tájékoztatás részévé.

Tehát nem az apró betűs közlésekkel van baj önmagukban, hanem azzal, ha betűméretük miatt nem olvashatóak, nem észlelhetőek.

2006-os reklámkampányaiban a Pannon több alkalommal nem, vagy nem megfelelő módon adott tájékoztatást arról, hogy a reklámokban szereplő árakon történő vásárlás feltétele a hűségnyilatkozat aláírása. Ez azért különösen necces, mert a hűségnyilatkozat alkalmas a fogyasztó „fogvatartására" is, ezáltal pedig jelentős piaci hatása van.

A Pannon más esetekben azt „felejtette el" közölni, hogy a részletre vásárolható készülékeknél a hirdetett ár csak kezdőrészlet - azaz a vevőnek további kifizetéseket is vállalniuk kellett.

A mobilpiacon különösen fontos, hogy a szolgáltatók pontos tájékoztatásokat tegyenek közzé, hiszen a fogyasztók jelentős része az ár alapján választ a szolgáltatók közül, miközben az ügyfelek tudatossági szintje alacsony. A fogyasztói döntések meghozatalát nehezíti, hogy több piaci szereplő kínálja, folyamatosan változó feltételekkel, különböző konstrukciókban a termékeit. A vevők eligazodását nem könnyítik meg a rendszeres reklámkampányok sem, amelyek szinte átláthatatlanná teszik a szolgáltatásokat, megnehezítve azok összehasonlítását - állapította meg közleményében a GVH.

A jogsértés miatt a távközlési társaságot a GVH Versenytanácsa 20 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

 

Forrás: Gazdasági Versenyhivatal







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében