• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Már más feliratozású napkrémeknek kéne lennie a piacon

2007.07.12. /
Az EU-ban július eleje óta elvileg már új feliratozást, címkézést kellene viselnie számos lakossági fogyasztási cikknek. A jelek szerint azonban az ipar – nevezetesen az élelmiszer- és a kozmetikai ipar – nem eddig, hanem inkább ezután hajtja végre a vásárlók tájékoztatásával szemben elvárt módosításokat.

Nem véletlen, hogy július második hetének elején, amikor egész Európa nyaralni készül vagy már nyaral is, megszólalt a fogyasztói ügyek brüsszeli biztosa, Meglena Kuneva. Elsősorban a napvédőknél tapasztalt megtévesztő reklámozás ellen szólalt fel.

Kuneva nyilatkozata szerint tilos olyan napvédő szert árulni, amelyik azt hirdeti magáról, hogy 100%-os védelmet nyújt. A nap elleni hatékony védelmünk több tényezőtől függ, és a naptej, -krém, -olaj ezek közül csak az egyik tényező - húzta alá a biztos.

A címkézésen továbbra is az SPF, azaz a napvédő faktorszám lesz a döntő, ugyanakkor a feltüntetett érték mellett szerepeltetni kell azt is, hogy gyenge, közepes vagy erős védelemben részesítik-e használójukat. Egy 15-25 SPF-es napkrém közepes védelmet jelent.

Az SPF azt mutatja meg, hogy az adott fényvédőszer használatával mennyivel tovább maradhatunk a napon. De ez az információ az UVB sugárzásra vonatkozik, és nem a veszélyesebb UVA sugarakra.

A jövőben a napozószereken ábrának is kell lennie, amely felhív a veszélyekre - kicsit úgy, miként a cigarettás dobozokon a keretes szövegek.

 

Forrás: Associated Press

Képek [cc] Luke Montague, Gemma Longman

 

Reagálás

Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) főtitkára 2007. július 18-án eljuttatta szerkesztőségünknek a KOZMOS hírünk tartalmával, és az Európai Unió napvédőket érintő ajánlásával kapcsolatos állásfoglalását. Ebből idézünk:

1. Az ajánlás, mint a neve is mutatja nem kötelező. Ennek ellenére a napozó termékekben érdekelt tagcégeink önként vállalják az ajánlás követelményeinek betartását 2008-tól folyamatosan.

2. Az ajánlás 2006. szeptemberében került kiadásra. Szeptemberben a legtöbb napozó termék csomagolása, összetétele kész vagy véglegesített, ezért a követelmények 2007-ben még nem voltak tarthatók, így ebben az évben a piacon vegyesen lesznek olyan termékek, amik feliratozásukban követik, illetve még nem az ajánlást. Ennek ellenére a piacon jelenleg kapható termékek megfelelnek a fogyasztói elvárásoknak és a termékek feliratozása sem félrevezető.

3. Az emberi egészséget érintő UVA és UVB sugárzások ellen a legtöbb modern napozószer védelmet nyújt. A faktorszám ettől függetlenül azt mutatja meg, hogy mennyivel nő meg a leégésig napon eltölthető időpont napozószer nélkül illetve annak használatával.

4. Mivel az ajánlás az európai ipar közreműködésével készült, mi is egyetértünk azokkal a mondatokkal, amelyeket nem illetve ellenkezőleg ajánlott feltüntetni. Ezért számomra érthetetlen, hogy a cikkekben miért nem mutatják be ezeket a mondatokat. Ugyancsak támogatjuk azt is, hogy csak a napozószerek alkalmazása nem elég a megfelelő védelemhez.

5. Az EU Bizottság valóban szeretett volna piktogramokat bevezetni, azonban ezek a fenti mondatokhoz kapcsolódtak volna, amik a napozási szokásokról szól. Tehát a dohánytermékekkel történő összehasonlítás erős túlzás. A Bizottság a piktogramok bevezetését és a kapcsolódó reklámkampányt elhalasztotta, mert túl későn dolgozták ki a jeleket ahhoz, hogy még ebben az évben alkalmazni lehetett volna azokat. 







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében