• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Magyar hibrid

2008.06.18. /
Elkészült az első magyar hibrid személyautó sorozatgyártásra szánt prototípusa, a Solo, amelyet hétfőn mutattak be a budapesti Közlekedési Múzeumban.

A háromszemélyes kisautó az őriszentpéteri ANTRO (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. mérnökeinek 2001 óta folytatott munkájának eredményeként. A tervezésnél a fő szempont a környezet kímélete és a gazdaságosság volt, a kerékagyakba szerelt elektromotorokat meghajtó lítium-ion akkumulátorokat ezért a tetőn elhelyezett napelemek és a bioetanollal működő motor mellett az utasok is tölthetik. Az ülések elé szerelt pedálokkal egy generátort táplálhatnak, akár autópályán is, 140 kilométeres óránkénti sebességnél.

"Amikor megszületett az ötlet, hogy vasból is lehet hajót építeni, akkor 100-ból 99 ember őrültségnek gondolta, ma már viszont szinte csak vasból építenek hajót. A fejlesztés kezdetén a magyar hibridautó ötlete sem tűnt mindenki számára megvalósíthatónak, most pedig készen van a működőképes prototípus, és a világban mindenki fenntartható, környezetbarát autózásról beszél" - mondta Hegedűs Zsolt ügyvezető.

A karosszéria és a váz kis tömegű, de erős és tartós szénszálas kompozitból készült, az autó súlya ezért csupán 270 kilogramm. Az áramvonalas forma és a hagyományos égőknél sokkal kevesebbet fogyasztó ledekkel - fénykibocsátó diódákkal - megoldott világítás is az energiatakarékosságot szolgálja. A tetőre szerelt napcellák városi sebesség mellett átlagosan 20-25 kilométer megtételére elég energiát gyűjtenek össze naponta, így lakott területen belül hangtalanul és káros anyag kibocsátása nélkül lehet autózni. A bioetanollal működő motor nagyobb sebességnél kapcsol be és a Solo hamar fel tudja venni a városon kívüli közlekedés ritmusát; 10 másodperc alatt gyorsul fel óránkénti 100 kilométeres sebességre, a végsebessége pedig 140 kilométer óránként. A kocsi szén-dioxidban számolt károsanyag-kibocsátása csupán 33 gramm kilométerenként, fogyasztása pedig másfél liter.

A prototípus fejlesztésének nagyjából 200 millió forintos költségét az ANTRO egyebek mellett a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal (NKTH) támogatásából, illetve uniós pályázati pénzekből fedezte. A sorozatgyártás beindításához a Kht. most kockázati tőkebefektető partnereket keres.

Az első magyar hibridautó a tervek szerint 2012-ben kerül a piacra, és az ára nem lesz alacsonyabb, mint egy alsó-középkategóriás kisautóé, viszont sokkal olcsóbb lesz majd a használata. A célcsoport a környezettudatos fogyasztók tábora, illetve a családok. Nekik készül az ANTRO következő fejlesztése, a Duo fantázianevű, hatszemélyes modell, amelyet a koncepció szerint negyedóra alatt szét lehet bontani két kis Solóra.

 

Forrás: MTI







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében